ellen-propellen Skrevet 19. februar 2011 #1 Skrevet 19. februar 2011 Ser det er mange som forsvarer desserter,pølser,vafler osv med :man må jo kose seg og. Ønsker dere virkelig å lære barna deres at man må spise noe (usunt) for å kose seg?
☆☆☆ Skrevet 19. februar 2011 #3 Skrevet 19. februar 2011 Man kan kose seg både med og uten (usunn) mat, det er klart. Jeg spiser godteri på lørdag og ofte dessert/kaffikake på søndag, ser ikke noe galt i det. Selv er jeg tilhenger av helhetstanken. Om kostholdet som helhet er sunt, skader det ikke å kose seg med vafler eller pølser innimellom. Men om kostholdet generelt er usunt, skader slike vaner desto mer. Jeg for min del vil lære mine framtidige barn at hysteri ikke er sunt, hverken den ene eller andre veien. Men jeg er ikke av dem som går rundt og synes synd i barn som ikke får pølser. Man greier seg utmerket uten.
ellen-propellen Skrevet 19. februar 2011 Forfatter #4 Skrevet 19. februar 2011 Nå var ikke dette ment som ett innlegg i sunhetsdebatten,men til en ny debatt om hvilke holdninger/assossiasjoner man lærer barna. Når jeg var liten koste vi oss med mat,kaker,godteri osv.Nå som voksen gjør jeg det enda.Og jeg trøstespiser,jeg belønner meg selv med mat og jeg koser meg med mat ol. Derfor prøver jeg selv å lære barna mine at vi koser oss på andre måter. Demper lyset og tenner stearinlys,sitter under pledd og leser,er alt for lenge oppe for å se den spesielle fullmånen,ser en film barna har ventet på osv osv. Vi er ikke kjempesunne,barna får kaker og godteri. Ja de får tom både godtesokk til jul og påske egg til påske. Men vi prøver å kose oss med alle andre ting om dere skjønner hva jeg mener?
☆☆☆ Skrevet 19. februar 2011 #5 Skrevet 19. februar 2011 Skjønte hva du mente, poenget mitt er at det går an å kose seg MED mat og også UTEN mat. Tror ikke koblingen mat/kos er usunn, tvert imot tror jeg man bør kose seg med maten, med mindre det blir den eneste måten å kose seg på. Tror man godt kan gå fra den ene grøfta til den andre her....
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #6 Skrevet 19. februar 2011 Her er kos både mat, godteri og annet. Det beste ungene får som "kosemat" er bær og annen frukt vi ikke har så mye. For frukt har vi masse av, men det er som regel noen få faste ting som er billige og holder seg i skapet. Bringebær holder seg ikke like lenge, og en boks bringebær er borte før vi åpner den her. Så når vi først skal ha slike ting, må vi kjøpe mye og det blir dyrt når det ikke er sesong for det. Ungene koser seg med mat, uansett om det er kjøttkaker, salat, pizza eller annet. Vi koser oss rundt matbordet, uansett hva vi spiser. Vi har ikke noen fast kosemat. En natt jeg ikke fikk sove fikk ungene varme vaffler til frokost, en vanlig ukedag. Ungene kikket rart på meg og sa: "mamma, vafller er ikke frokost mat altså!" Så da måtte jeg forklare det var grove vaffler, og de var faktisk like grove som brødet jeg baker. Og de skjønte det når de ble stappmette av en vaffel, de som vanligvis kan stappe i seg mange. Jeg er oppvokst med at vi spiser det vi har lyst på når vi har lyst på det og det passer. Har vi lyst å kose oss med en is på en tirsdag så gjør vi det, og jeg har aldri hatt lørdag som en godtedag. Mine venner har syntes min familie er rar siden vi ikke hadde lørdagsgodt. Jeg har aldri hatt noe behov for å spise godt på en dag i uka, det har jeg heller ikke nå som min mann har presset gjennom lørdag = godtedag. Det har blitt forandringer for hans del også, lite godt i forhold til hva han er vant til og ofte andre ting enn vanlig godt. Ungene velger ofte andre ting, så min mann er ganske skuffet der igrunn.
Gjest Antarctica Skrevet 19. februar 2011 #7 Skrevet 19. februar 2011 Jeg syns man skal dyrke samværet og situasjonen mer enn maten /godtet. De koseligste stundene i ditt barns oppvekst er de stundene da DU har tid og lyst til å gjøre noe fint sammen med dem, som Albert Åbergs pappa (når Albert bygger et helikopter og pappan blir med og flyr...) Min sønn husker veldig godt den gangen vi lagde ei snøhule med lass til oss begge, der vi kunne krype inn og fortelle hverandre skumle spøkelsesfortellinger. Eller de gangene vi har dratt en practical joke på pappaen hans. Eller hvis jeg har på høy musikk og danser med en småunge på armen og storungen på gulvet sammen med meg. Så blir vi svette og lykkelige alle. Men han setter veldig pris på det han kaller "stor, lykkelig familie-frokost", med egg og te og brødskiver på lørdag og søndag. Men det er ikke så veldig farlig hva som står på bordet, bare vi alle sitter der. Så prøver vi å sitte litt ekstra lenge. Min barndoms storfamilielunsjer er også gode minner, men hva vi åt, aner jeg ikke, jeg vet bare at vi satt der i mange timer, og vi fortalte anekdoter og lo og lo... Hvis alle typer "kos" eller "belønning" må inneholde mat eller snop, syns jeg det blir å trene opp ungene til spiseforstyrrelser. Men hvis maten og kosen er uløselig knyttet til samværet, er det jo å håpe at ungene blir mer junkie på å være i godt selskap enn på å spise.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #8 Skrevet 19. februar 2011 21. 14 : da syns jeg du har et sunnere forhold til det enn mange familier som MÅ ha rituelle godteposer åpne på bestemte dager, og unger som hyler når de ikke får det i rett øyeblikk...
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #10 Skrevet 19. februar 2011 Wow, sterk melding, elefanten! Kan jeg tolke deg dithen at du er enig...?
Gjest Antarctica Skrevet 19. februar 2011 #11 Skrevet 19. februar 2011 anonymknappen skulle ikke være der da, det er jo meg.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #12 Skrevet 19. februar 2011 Kos her kan være en biltur, en film, en uventet opplevelse som kjennes bra eller snop/mat Her varierer vi bra i hva som er kos. Det er følelsen som teller
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #13 Skrevet 19. februar 2011 KOS = SEX Ho ho ho ho ho hoh oh ho gleder meg til kosen i kveld ;P
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #15 Skrevet 20. februar 2011 Det er vel en forskjell på å kose seg med mat og kose seg med matEN?
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #16 Skrevet 20. februar 2011 Kan man virkelig ikke kose seg med sunt snacks? Jeg koser meg minst like mye med oppskjærte grønnsaker og dip som med en sjokoladebit ...
Elefanten Skrukkeskinn Skrevet 23. februar 2011 #17 Skrevet 23. februar 2011 Hehe, ja, du kan tolke det dithen at jeg stadig er enig med deg.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2011 #18 Skrevet 23. februar 2011 "Stakkars....slo du deg....kom så kjøper vi en is" Vi lærer tidlig å forbinde godteri med trøst og kos
hol(L)y COW Skrevet 23. februar 2011 #19 Skrevet 23. februar 2011 Hmm.... (God) mat er vell ikke bare kos fordi man har lært seg at det er sånn - sjokolade og andre godterier stimulerer jo nytelsessenteret i hjernen, slik at det også er biologisk betinget? Men når det er sagt - klart man bør lære barna å kose seg også uten mat/godterier
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2011 #20 Skrevet 23. februar 2011 Spennende poeng T+T Hva kan konsekvensene bli av å nekte barn sjokolade og godteri? Vil de bli mer tilbøylige til avhengighet som voksne?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå