Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #1 Skrevet 19. februar 2011 Min "snille" stemor sier at det kun er overvektige folk som får store barn og sv.diabetes..... ble snakk på hvor mye jeg hadde lagt på meg i svangerskapet..... da jeg svarte 5 kg og har snart termin, ble svaret "ja men du har jo såååå mye fra før" før i sv når hu fikk høre at jeg måtte ta gulkosebelastning sa hu "ja, men du ser jo hvordan folk som får det" noe annet hun har sagt er "når jeg var gravid la jeg på meg max 12 kg, gikk en mil hver dag, spiste sunt, og ingen av mine barn ble over 3200, så det er jo hva folk legger opp til selv!" Stemmer virkelig dette???
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #2 Skrevet 19. februar 2011 De to som jeg kjenner, som har fått svangerskapdiabetes..har vært normal store damer..Ikke SYLtynne, men sånn passe... Var forresten 128 kg da poden var laget, gikk ned noe i starten, men gikk ikke opp mer enn 12 kg. Og da hadde jeg mye vann i kroppen. Var 122 kg 14 dager etter fødsel.!! Hadde ikke svangerskaps diabetes...
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #3 Skrevet 19. februar 2011 Nei, det stemmer ikke. Min gode kollega er tynn som en strek og sprek som en fole og fikk likevel svangerskapsdiabetes. Men, det er større risiko om en er overvektig. Derfor skal rutinemessig alle med BMI over 27 før graviditet ta glukosebelastning, for lettere å fange opp majoriteten av de som utvikler svangerskapsdiabetes. Dette fordi det ikke alltid gir utslag på glukose i urinprøve. Jeg tok selv glukosebelastning i første svangerskap da BMI var rett over 27 og det gikk helt fint og prøvesvarene var fine. Jeg la på meg 15 kg og fødte et barn på 3 kg. Mange venninner har lagt på seg mindre og født barn over 4 kg. Så slik er det ingen relevans mellom hvor mye du legger på deg og hvor stort barnet er, men det er en sammenheng mellom svangerskapsdiabetes og store barn. Synes forøvrig stemoren din var ganske så frekk i sine utsagn, alle er jo ikke lik henne.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #4 Skrevet 19. februar 2011 Det er vel ikke heeeelt fjernt å antyde at de som spiser mye, og da gjerne mye sukker gjennom svangerskapet, gjerne føder barn større enn gjennomsnittet. Det er vel nettopp en av grunnene til at gjennomsnittlig fødselsvekt har gått opp gjennom tidene, og at det måtte et fokus på kosthold, vekt og svangerskap til for å stagge denne utviklingen. Genene har mye å si for fødselsvekt, men klart kosthold også spiller inn. Stemora di høres utrolig snerpete ut - som om det regnes som den reneste askese å føde lette unger :-S
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #5 Skrevet 19. februar 2011 nei, det stemmer ikke. vet om mange "tynne" eksempler
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #6 Skrevet 19. februar 2011 Jeg har svangerskapsdiabetes. Jeg har før og under svangerskapet ett veldig sunt kosthold. VELDIG sunt, hatt det i mangen år pga jeg blir rett og slett dårlig av usunn mat, snop og sukkerholdige drikker. Jeg er ikke overvektig. Og ikke tynn. Normal. BMI på 23. Trener 3 ganger i uka. Og er ellers mye aktiv. I svangerskapet også. Mitt første barn var 4654 kg. Så svaret til din snerpte stemor er at nei det er ikke kun overvektige som får store barn og svangerskapsdiabetes. Men jeg har en venninne som er godt overvektig, la på seg mye, fikk stort barn og svangerskapsdiabetes. Også har jeg en annen venninne som var litt overvektig, gikk ned mye i svangerskapet, hadde svangerskapsdiabetes og fikk lite barn.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #7 Skrevet 19. februar 2011 Jeg er noe overvektig og har vært det i alle mine tre svangerskap. De to første la jeg på meg ca 14-15 kg, fikk normalvektige barn og gikk ned alt etter fødslene. Nr 3 la jegh på meg 25 kg, fikk svangerskapsdiabetes og fikk et barn på nesten 5 kg. Alle 25 kg borte to uker etter føldselen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå