Gå til innhold

Gevinst ved å redde nyfødte/premature barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har truffet flere som tenker på kostnadene ved å redde premature, Barna ligger lenge på sykehus og koster ca 1 milliom før de er utskrevet og kan dra hjem. Likevel er det ingenting som er så lønnssomt innefor medisin som å redde disse barna.

De aller fleste blir arbeidsfør og betaler igjen mangedobbelt av dette i form av skatt og avgifter. Der er dermed ingenting utifra et samfunnsøkonomisk perspektiv som er bedre enn å redde et nyfødt barn med mange arbeidsføre år forran seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva i all verden var kvalmt med dette innlegget?

Skrevet

Å tenke at det bare er å redde et prematurt barn som kan risikere å leve mange år med sykdom, smerter osv, fordi at pengene bare ruller inn så fort de er meldt arbeidsløse....

Skrevet

Du har misforstått innlegget tydeligvis.

Skrevet

Da har isåfall jeg også misforstått dette innlegget, eller så er bare HI veldig dårlig til å formulere seg!

"Der er dermed ingenting utifra et samfunnsøkonomisk perspektiv som er bedre enn å redde et nyfødt barn med mange arbeidsføre år forran seg."

Skrevet

herregud,du VIL jo misforstå du!

jeg forsto klinkende klart hva HI mente jeg,men du vil vel ikke forstå du

Skrevet

Jeg håper virkelig jeg også har misforstått innlegget. Hvis ikke er dette det mest kyniske og materialistiske innlegget jeg har lest på lenge.

Mener du at vi skal redde barna for at de skal vokse opp for å jobbe og betale skatt for å LIKSOM "betale tilbake utgiftene" det kostet for å redde livet deres??? øøøhhhh......... Hva mente du egentlig her?

Skrevet

eeeh det sitatet ditt viser er jo at SAMFUNNET tjener på å redde barna, da de blir arbeisfolk en gang. Var det lettere språk??

Skrevet

Herregud...les den andre tråden om det er riktig å redde premature i uke 23-24 osv, så skjønner dere kanskje litt.

Denne tråden STØTTER det å redde for tidlig fødte.

Skrevet

Jeg skjønte jo at samfunnet tjener på å redde barna. Og det synes jeg er urovekkende. At de kanskje må lide med psykiske/fysiske sykdommer fordi samfunnet får jo så masse penger av det...

Skrevet

Jeg leste den andre også, ja. Og som jeg skrev; jeg håper jeg misforsto innlegget.. Noe jeg tydeligvis gjorde også... Og godt er det.......

Skrevet

Hjelpes hvordan greier dere å misforstå dette da? Det er jo ikke snakk om at man redder barne BARE fordi at de vil tjene samfunnet, men et motargument på at det koster staten så mye å redde premature barn, noe som jo er en langt sykere tankegang!! Her sier HI at vi bør redde premature barn selv om det jo såklart koster noe å ha de på sykehus lenge, for de fleste blir friske og kan leve helt normale liv. Og mennesker som er friske og lever normale liv vil i all hovedsak tjene staten. right? så ja, da har man jo en vinn/vinn situasjon da!

Skrevet

Beklager om noen misforstod meg.

Jeg skrev innlegget som en kommentar til den andre tråden der noen mente at det var for dyrt å redde premature barn og at man dermed ikke skulle prøve å redde de minste.

Det jeg mener er at kostnader IKKE skal være et tema. Ja, det koster å redde dem i den første delen av livet, men de betaler tilbake. Man skal utelukkende tenke på det medisinske ved det å redde barna. Vil de overleve og få et godt liv? Vi skal ikke redde et barn bare for å redde det om det vil få et forferdelig liv i pine, men om man skal redde et barn bør være opp til kompetente leger og er det mulighet for et godt liv, bør barnet få denne muligheten.

HI

PS Kjenner selv barn født fra uke 23 med gode liv :)

Skrevet

Jeg er veldig glad for at staten eller hvem det er som tar regningen valgte å bruke penger, ressurser og dyktige leger og helsepersonell for å redde min premature sønn når han kom nesten 8 uker for tidlig.

Skrevet

Sånn aller først, jeg har INGEN innvendinger om at man gjør det man kan for å redde premature barn og alvorlig syke nyfødte.

Jeg tror liokevel HI skal sette seg litt mer inn i samfunnsøkonomi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...