Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #1 Skrevet 19. februar 2011 Hadde uroet meg hver dag i over to år for ikke å kunne bli gravid pga livmorbetennelse. (sa ikke dette til neon andre enn de nærmeste)Når mannen endelig var klar så var jeg så heldig å bli gravid i 3.pp, lykke! Sorgen jeg kjenner nå er nesten uutholdelig. Klandrer meg selv mye for at dette skjedde. Jeg ble gravid, som var mitt høyeste ønske, og så klarte jeg ødelegge det. Føler jeg drepte barnet! Slik går tankene mine hele tiden: Hvordan kunne jeg være så dum å drikke kanskje tre-fire glass cola og 1 kopp te på lørdager? Det blir mer enn det høyeste anbefalte inntak av koffein per dag på 200 mg. Jeg trodde ikke da at det var så mye koffein i te som jeg nå har sjekket...Tydelig at man ikke vet hvor mye koffein som er farlig heller for det står jo på matportalen at høyeste anbefalte inntak er 100 - 200 mg per dag. Kanskje kan det da føre til SA å få i seg 100? Hvem vet. Hvordan kunne jeg la være å gå og sjekke urinen min når jeg iblant visse morgener kunne ha svie ved tissing? Det gikk alltid over utover dagen og jeg tenkte kroppen skulle klare ordne det selv, er skeptisk til antibiotika når man er gravid selv om jeg vet at enktelte ab skal være ok Kanskje var det UVI som drepte barnet mitt fordi jeg ikke gikk til legen og fikk antibiotika? Den verste uken i mitt liv. Har et barn fra før som jeg synes så synd på nå, h¤n ser meg knekke sammen i gråt og angst stadig vekk, for så å tvinge meg til å gjøre noen daglige gjøremål som må gjøres. Fatter ikke hvordan jeg skal kunne leve med dette at jeg føler jeg drept mitt eget barn. Forrige fødsel endte i akutt KS. Tenker at jeg kanskje har arr og sammenvoksninger etter det som gjør at det aldri vil lykkes for meg å bære fram et barn igjen. Men det er jo i så fall noe som jeg ikke styrer over og som jeg i så fall bare må akseptere. Millioner ganger verre er det at jeg selv trolig forårsaket SAen.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #2 Skrevet 19. februar 2011 kjære deg! du har jo ikke drept barnet. Jeg sitter her og slurper i meg cola, fordi det er det eneste jeg orker å drikke ute å spy (10 uker på vei). det gjorde jeg også forrige sv.skap. jeg drakk gjerne en stor flaske cola i løpet av en dag, og drakk iallefall èn stor kopp te hver kveld i tillegg. uvi hadde jeg også i mitt forrige sv.skap. barnet er snart et år gammel! det gikk helt fint! du må ikke tenke at de der anbefalingene som står på mattilsynet er uten unntak! seff er det ikke smart å spise mat man vet man kan bli syk av osv. men det er viktig å ikke få heelt noia! annenhvert sv.skap går desverre galt! (det er da medreknet de som mister allerede første uka, og som gjerne bare tenker at de hadde en litt forsinket mens) du må ikke bebreide deg selv for dette! jeg vet hvor vanskelig det er å miste. hadde selv en MA i forfjor. prøv igjen! du lykkes til slutt=) klem!
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #3 Skrevet 19. februar 2011 Off du må ikke tenke sånn! Jeg hadde en SA selv for nesten et år siden. Jeg drakk samme helg som jeg testa (testet positivt på søndagen) og følte som deg at det var min feil at jeg mista to uker senere fordi jeg hadde drukket. Etter en del tenking osv har jeg forstått og forsonet meg med at det var naturens gang. Kroppen ordner opp slev og mest sannsynlig var det noe veldig galt med emryoet. Du har som du sier en frisk unge fra før, slik som meg. Det tok meg 9 mnd å bli gravid igjen og jeg trodde det var pga SA en, men nå er jeg gravid 22 uker på vei. Tenk heller på de som er rusmisbrukere, alkoholikere osv som ikke mister barna sine.. Jeg er veeeldig sikker på at det ikke er koffein inntaket sitt som førte til en SA. Du må slutte å klandre deg selv, for det er sånn som skjer, og neste gang går det nok bra skal du se:)
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #4 Skrevet 19. februar 2011 Samme som de andr sier her, du må ikke klandre deg selv! Jeg har i alle tre svangerskap hatt en real fyllekule før jeg i det hele tatt visste at jeg var gravid. Jeg er veldig avhengig av kaffe og har dessverre ikke mistet lysten på dette selv om jeg har vært gravid, og har drukket omentrent like mye som før. Jeg har også til og fra gått med symptomer på UVI, kuppet dette med appelsinjuice. Jeg har gått på antibiotikakurer, til og med spist noen skiver med salamipølse og røkelaks. Jeg har født bare friske barn. Poenget mitt er at jeg tror det skal bra mye til før et par kopper kaffe ene og alene er med på å abortere. Husk at livet er veldig sterkt! Men hvis det er store avvik som ofte skyldes feilkobling fra naturens side, så aborterer man som oftest!
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #5 Skrevet 19. februar 2011 slutt å grav deg ned!slutt å tro at du klarer å drepe et barn!om det er noe vi mødre "klarer" så er det å skade barn i magen,IKKE få til å miste det ved å bare drikke cola! jeg synes du er hyperdramatisk og ute av kontroll. ja jeg er vel kald her,men det får da være måte på å grave egen grav!ta deg sammen slik at ditt andre barn kan ha en normalt fungerende mamma,ta deg sammen slik at du kan tenke at det var en mening med dette(fosteret var sikkert sykt,ikke levedyktig) og at du kan prøve igjen når du selv vil. slutt å synes så synd på deg selv,vi er MANGE som har miste og ja det er jævlig og tragisk,men det er intet alternativ å legge seg ned å dø av den grunn. lykke til videre
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #6 Skrevet 19. februar 2011 Tusen takk til dere tre første :-) Vet at SAer ofte skyldes feil på fostret. Jeg synes det er litt rart om det var noe genetisk feil på det med tanke på at min sambo har 2 friske barn fra før og vi sammen har et friskt barn.. Tenker at akkurat som vi mennesker er ulike følsomme for ting så er sikkert også fostrene det. Noen fostre tåler sikkert mye av f eks koffein, andre tåler det ikke. 14:57: Det er jo bevist at mye koffein kan gi SA, "så man kan få til å miste det ved bare å drikke cola". Jeg hadde UVI i forrige svangerskap og det gikk bra uten antibiotika men det behøver jo ikke bety at dette fostret skulle klare det samme.. Igjen, vi er jo alle ulike.Selv om jeg må si jeg ikke forstår hvordan UVI kan gi SA men jeg har lest det.. Er vel enda litt klokere til neste svangerskap hvis jeg skulle være så heldig å bli gravid en gang igjen :-) HI
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #7 Skrevet 19. februar 2011 Det er ikke din feil. En spontanabort er naturens måte å sortere bort foster som ikke er levedyktige. Og da har det ikke med hva du har gjort eller ikke. Så mye styrer en ikke. Om det var så "enkelt" å "drepe" sitt eget foster, hvor brukte de ikke bare kaffe og te i gamle dager, da strikkepinner osv var abortmetodene? Jeg vet hvor lett det er å lete etter skyld hos seg selv, fordi det er liksom noe i vår kvinnekropp som ikke er bra når vi mister(eller det er lett våre tanker som kvinner). Jeg har mistet selv(første graviditeten min), og kjenner meg igjen i det du skriver. Men har innsett for lenge siden at dette er utenfor min kontroll, og kanskje til det beste. Et barn født f eks uten hjerne, eller med alle tarmene utefor kroppen er liksom ikke det beste utgangspunktet for barnet, eller hva? Ta det med ro Du får barn litt senere, bare Jeg har 2 barn og kun den ene SA'en. Og gynekologen sa til meg at opp til så mange som 60-70% av graviditetene ender i SA. Men de aller fleste skjer som en litt kraftig mens, da en likevel skulle hatt mensen..... Så ikke alle vet at de har en SA.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #8 Skrevet 19. februar 2011 IKKE klsndre deg selv, det er som oftest store skader hos barnet som fører til aborter.. Så om du har drukket emr enn anbefalt dose koffein er det ikke avgjørende! Noen drikker jo alkohol faktisk.. Det er mye værre. Jeg har selv spist søtsaker HELE svangerskapet og har hatt en del skyldfølelse pga det men ikke klart å la være og det har gått fint. Prøv igjen kjære deg, du kunne ikke gjort noe anderledes! Det er jo som skrevet over ikke uva nlig emd en SA i løpet av livet. Så nå har du desverre opplevd det, men nå opplever du trolig ikke en til.. LYKKE til! dette går fint! Stor klem til deg!
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #9 Skrevet 19. februar 2011 Hvordan er det din feil at et ikke levedyktig embryo blir utstøtt av kroppen din?? Livet er underlig og noen ganger går det skeis, men det er mange sammensatte og kompliserte årsaker til det. Kan vel trygt si at litt kaffein ikke dreper embryoer, mener å ha hørt at det er svært få situasjonen der man selv gjennom egne handlinger er årsak til en SA... Derimot er det mye lettere å bli gravid igjen etter en SA. Det er ikke din feil at solen skinner i dag, eller at det regner en annen... Noe kan vi bare ikke forandre, det eneste vi kan forandre er måten vi forholder oss til det.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #10 Skrevet 19. februar 2011 Syns det var mange ufølsomme svar her.!!! Men det må nok mer enn cola til, for å "drepe" et foster... At gubben hadde friske barn fra før, og du også(?) trenger ikke å bety at dere får friske barn neste gang... MEN, det håper jeg dere får.. Siden du ble gravid 3 pp, så vil det forhåpenteligvis gå ganske rask neste gang også.. Jeg mistet i uke 9, og ble veldig lei meg. Men trøster meg med at det antaklig var noe galt, som det hadde vært verre å ta et valg om, senere... "Maste" meg til UL, og da så det ut som jeg bare var 7 uker på vei, ikke noe godt tegn, sa legen etterpå... (Jeg mistet dagen etter ul..., hadde da blødd ganske mye i 3 dager, og fikk smerter!!) Lykke til, ..og visstnok er det lettere å bli gravid raskt etter en SA...Så stå på!!
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #11 Skrevet 19. februar 2011 Kjære deg..... Ca 50% av alle graviditeter ender i SA før uke 12- (de fleste uten at man merker at man er gravid) I største delen av tilfellene er det bare kroppen sin måte å ordne opp naturlig der det er noe galt med embryoet. Noe er galt og da får det desverre ikke livets rett. Det er IKKE din feil, det hadde endt som det gjorde uansett! Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå