Gå til innhold

Øreverk hos lillegutten min- tips og erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt er 2,5 år.Han var syk forrige helg med høy feber og stygg hoste. Holdt på fra fredag til mandag. Så har han vært forkjølet etter det, men i fin form:)

I dag våknet han og klaget på vondt i ene øret. Har hatt han hjemme, men formen har vært fin. I kveld kom feber igjen:(

Mamma skal passe han fra i morgen tidlig til søndag etterm. for jeg skal jobbe og mannen er på guttetur. Jeg regner med at det går bra for lillegutt er veldig glad i mormoren sin og søskene hans skal jo også være med:)

Men er det noe jeg burde/ kan gjøre som kan hjelpe? Han fikk paracet før han la seg så han ikke skulle ha så vondt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heve hodeenden,slik at han kommer høyt med hodet. Det minsker presset i øret :) Dersom feberen ikke blir borte og han ikke blir bedre fort, ville jeg tatt han med til legevakten for å ta en CRP. Noen ørebetennelser må behandles med Antibiotika, mens andre går over av seg selv.

God bedring til lillegutt :)

Skrevet

Husk nesespray! Fordi forholdene øre/nese er så små hos barn, vil nesespray kunne lette på trykket også i øret. PS: Nesesprayen skal fortsatt tas i nesa ;-)

Skrevet

Hev hodeenden på senga.

Gi han nesespray slik at kanalen mellom øret og nesa/svelget åpnes.

Varme lindrer godt og løser opp litt, så en lunka varmeflaske mot det vonde øret kan hjelpe.

Varm drikke har litt av den samme effekten ( selvfølgelig ikke så varm at han brenner seg). Sitron er litt slimløsende, så lunka te med sitron i kan være lurt.

Ellers så sier et kjerringråd at man kan ta en halv løk, pakke inn i gasbind og legge mot øret som er vondt, men det har jeg ikke testet ut selv, så det går jeg ikke god for :-)

God bedring til gutten din!

Skrevet

Takk for svar:)

Nesespray får han for han kommer selv å ber om det."mamma jeg får ikke snuse" sier han;)

Han spurte meg om han kunne få vann i øret i stad, så han har nok en propp som han kjenner... Skal prøve med noe varmt ja.

Han sover nå- enn så lenge.. Kommer inn til meg når jeg har lagt meg for å kose:)

Får vel komme meg i seng nå så jeg rekker litt søvn før vi er igang i natt og opp i morgen tidlig på jobb:(

Hi

Skrevet

Her slet vi også med jevnlige ørebetennelser i hele høst på sønnen på

2 1/2 år. Måtte ha 2 antibiotikabehandlinger med 6 ukers mellomrom.

Ørebetennelsen kunne komme så tett som annenhver uke med feber og ørverk. Huff, var kjempe kjedelig.

Men så leste jeg en artikkel i Norsk Ukeblad hvor en Homeopat kom med råd om forebyggende tips mot ørebetennelser.

Homeopaten mente at det å gi barnet mat med en sølvskje ville forebygge ørebetennelser. Dette fordi man da får i seg bittesmå mengder med sølv som er godt for imunnforsvaret.

Så da prøvde vi dette, gir han grøt, supper og ellers annen mat med en sølvskje. Og han har faktisk ikke hatt ørebetennelse etter dette!

Jeg har derfor tro på at dette fungerer :)

Sist han hadde en skikkelig omgang med ørebetennelse var julaften med feber ca 5 dager i strekk.

Var i romjula vi begynte med sølvskjea og dermed ingen ørebetennelse etter dette!

Det skader jo ikke å prøve!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...