Gå til innhold

pH måling med sonde i magen i 24 timer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har barn som har gjort denne undersøkelsen og kan fortelle litt? Min 3 åring skal undersøkes for refluks fordi hun stadig kaster opp på natta uten at hun er syk ellers.

Er det noen som vil forklare meg litt hvordan det gjøres? Er det vondt for barnet? Får de noen bedøvelse? Tok det lang tid fra dere fikk henvisning til undersøkelsen ble gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke vondt.Det eneste som kan være ubehagelig er når de skal legge den ned, men det er fort gjort og krever absolutt ikke bedøvelse. Lykke til

Skrevet

Sonden skal ikke ned i magen, men legges halveis ned i spiserøret. Trenger ingen bedøvelse, sonden er veldig tynn og lett å legge på plass. Sykepleieren som gjorde det på min sønn var så proff at han ikke merket det engang:)

Siden barnet ditt er så stort får dere med en liten sekk som registratoren skal ligge oppi. Den skal barnet ditt ha på ryggen.

Så må du passe på å registrere hver gang hun spiser, legger seg ned, reiser seg opp igjenn osv. Både på skjema og du må trykke på noen knotter;-p

ganske enkelt egentlig.

Skrevet

Er forøvrig lang venteliste (i oslo iallefall) ca 3 mnd.

Vi fikk ø-hjelp time og måtte allikevel vente i 4 uker.

Skrevet

Takk for svar! Håper ikke det tar så lang tid som 3-4 mnd her da. Vi bor ikke i Oslo, men kanskje like lang ventetid andre steder også. Fikk dere vite resultater med en gang?

Skrevet

Dette er en enkel og grei sak, som du ikke trenger å grue deg for :o)

Det som blir gjort er at en slange med en sensor på blir ført ned i spiserøret, så blir det tatt et bilde for å se at den ligger rett. Denne slangen er festet til en liten registrator som lagrer alle opplysninger (hyppighet, størrelse osv. på eventuelle oppstøt)

Det er helt smertefritt, men kan som det skrives over her være litt ubehagelig når den blir satt ned.

Det eneste som kan være litt ork er å passe på at minien ikke får dratt den ut...

Lykke til :o)

Skrevet

Junior her fikk tatt den dagen etter henvisningen, så jeg tror det varierer veldig på hvor lang den ventetiden er (dette var på Ullevål)...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...