Gå til innhold

Permisjonstråd =) Dele tips og råd! Bør søke fra uke 26...


Ariela

Anbefalte innlegg

Hei! Vi er sikkert mange som lurer på mye rart nå i forbindelse med permisjonspenger og permisjonstiden.

 

Rett meg om jeg tar feil ;)

 

Fra uke 26 bør man søke, for hvis man evt skulle få tilbake et resultat man ønsker å klage på kan det ta så tid at ungen kommer før klage-svaret kommer. og du får da ikke tilbakebetalt evt. tapt permisjon i ettertid...

 

Har lest at mange skriver at det lønner seg å ta ut 100% lønn i 46 uker istedenfor 80% lønn i 56 uker. at man vil tjene rundt 10.000 mer på førstnevnte og evt. heller ta ut ulønnet permisjon de siste ukene for å få samme antall permisjonsuker, altså 56... evt mer eller mindre.

 

Ulempen med å ta ut mer enn 14 dager ulønnet permisjon skal visstnok være at da mister man retten på sykepenger som man får når man har jobbet seg opp en 6mnd periode. Altså må du starte på denne opptjeningsperioden på nytt om du tar mer enn 14 dager ulønnet perm..

 

Men en ting lurer jeg på... Leste dette på NAV:

 

"Arbeidstakere har også rett til feriepenger av foreldrepengene. Dere får som foreldre til sammen feriepenger for de 12 første ukene når dere tar ut 100 prosent foreldrepenger. Tar mor ut de første 12 ukene, er det bare hun som får feriepenger. Har dere valgt å ta ut 80 prosent foreldrepenger, får dere til sammen feriepenger for de 15 første ukene."

 

 

- betyr det at man til slutt får like mye penger likevel, uansett om man velger 100 eller 80% siden man får mer feriepenger igjen om man velger 80% ? Eller gjør man ikke det? Er ikke så himla god i matte... hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Henger meg med på denne tråden. Jeg er helt grønn og uansett hvor mange tips og råd jeg får er det fortsatt like vanskelig...:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler arbeidsgiveren foreldrepengene til deg får du som regel normal feire/feriepenger (som om du hadde jobbet). Dette gjelder feks om du jobber i staten. (det gjør jeg og jeg legger opptjent ferie inn i permisjonen, så får 8 uker lengere permisjon)

 

Det sitatet du har fra NAV gjelder dersom NAV betaler deg forledrepenger direkte.

 

Lønner seg på alle måter å ta 100%

 

Husk selv om du mister sykepengerettighetene etter ulønnet perm tar det bare 4 uker å tjene de opp igjen, så ville ikke vært så veldig bekymret for det.

 

Vi får mormor til å passe babyen i en del uker, så jeg slipper ulønnet perm, og da har vi perm/noen til å passe babyen helt til barnehagestart i midten av august.

 

Hos oss blir det 100% da spesielt mannen min taper masse på om vi skulle ta ut 80%. Da jeg regnet på det fikk jeg sjokk. Hadde ikke forestillt meg at forskjellen ble så stor.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen regler for hvor lenge man kan utsette permisjonen ved å ta ferie.

 

Jeg tenker på å ta ut noe ferie i sommer (etter de 6 ukene man må ha etter fødselen) og nesten hele neste års ferie på våren før mannen min tar ut permisjon. Der jeg jobber har vi 5 uker ferie, men er det ikke sånn at bar bare er lov å utsette ferien i 4 uker og 1 dag?

 

Er jo ikke noe stort problem, men må da overføre litt ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tenkt litt fram og tilbake mellom 80% utbetaling, og 100% + ulønna permisjon. Har kome fram til at sjølv om vi taper litt økonomisk totalt sett ved å ikkje ta 100% + ulønna permisjon, så tenker eg på det tapet (meinar å ha lese at det etter skatt vil bli ca 10 000, med mindre ein tjenar mykje OG arbeidsgiver dekkar lønn ut over det NAV gjer) som forsikring. Visst noko skulle skje slik at eg blir langtidssjuk i den ulønna permisjonen så risikerar vi jo i verste fall laaang, lang tid uten lønn. Det har vi rett og slett ikkje råd til å ta sjansen på.

 

Alternativet då blir 100% og kortare permisjon, men vi klarer oss med litt mindre pengar eitt år, så då vel vi å vere heime lenger.

 

Mange mulighetar, men husk iallfall at det kan vere farlig å tenke at det berre tar nokre veker å opparbeide trygderettar etter ulønna permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til spm om feriepengar: du får ikkje meir feriepengar ved 80% permisjon. Feriepengane er ein prosentsats av det du får utbetalt, i og med ar du får utbetalt mindre i mnd ved 80% utbetaling reknar NAV feriepengar av ein litt lenger periode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff synes det er vanskelig å bestemme seg for 80 eller 100 %.. Skjønner ikke helt hvordan man skal regne på det heller.. I mitt tilfelle ønsker jeg å kanskje ta 20 % ulønna permisjon i et helt år etter permisjonen, slik at barnet kan gå 80 % i barnehagen istedet for 100 % fra det er ett år. Men da har jeg kanskje allerede brukt opp mye av rettigheten til ulønna permisjon hvis jeg velger 100 % dekningsgrad? Noen som vet?

 

Hmm mye mulig at ingen forstår hva jeg mener, ble fryktelig knotetete formulert dette her =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer - dette er KOMPLISERT og man må jammen holde tunga rett i munnen for å forstå hvordan dette fungerer.

 

Det er vel slik at mannen har 10 uker permisjon UANSETT 80 eller 100% dekning? Blir egentlig provosert over at de tvinger på en permisjon og tar fra oss fleksibiliteten til å velge. I noen tilfeller er det faktisk upraktisk for mannfolka å ta all denne permisjonen...

 

Vel, det er en helt annen diskusjon. Måtte bare få sagt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang permisjon og slikt, dette fikk jeg vite i dag: Mannen har krav på 10 dagers fri dagene etter fødselen, og det er arb.giv. som bestemmer om han skal få lønn eller ikke de dagene. Han har krav, ikke plikt til å ta de 10 dagene. Kjekt å vite! Jeg som grua meg litt til å gå hjemme med pjokken fra første dag - har jo ikke holdt så mange spedbarn i livet mitt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips ang det, Solrikke.. Vi syntes 2 uker var litt lite faktisk. Jeg ble jo værende på sykehus nesten en uke, så det hadde blitt litt kort for oss.

 

Vi gjorde det slik at mannen min tok en uke ferie i tillegg i den tiden. Det var veldig godt å være to hele tiden såpass lenge, vi fant skikkelig roen sammen. Men... det er kanskje litt anderledes nå, er jo ikke så langt unna fellesferien vi har termin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åhh... ja det skal jammen vi og gjøre. høres deilig ut!

Men jeg har termin den 15. juni. hva om mannen tar ut ferie etter de første ti dagene, altså 25. juni, og ungen blir født ti dager på overtid... hva skjer da? for da kommer jo de 10 dagene + ferien oppå hverandre? eller?

 

Og om jeg tar ut permisjon 3 uker før fødsel (må vel det), og går 10 dager over, har jeg da brukt opp 5 uker da?... og får 2 uker mindre når barnet er født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du føder 2 uker over er det nok ikke noe problem for mannen din å forskyve slik at ferien kommer etter de ti dagene. Arbeidsgiveren hans vet jo at dere skal ha barn og bør være forberedt på at det kan bli fravær på ikke heeeelt planlagte tidspunkt. Det går greit for de fleste.

 

Når det gjelder deg så stemmer det du sier, om man går 2 uker over, får man like lang perm som alle andre, dvs 2 uker mindre med baby. Og... om du føder 3 uker før, så "mister" du disse. Akkurat det har ikke så mye å si i den store sammenhengen :) Jeg tenkte ikke over det i det heletatt når min 1. ble født 14 dager over termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mulig mannen skal bytte jobb rett rundt termin. har han da krav på permisjon? vet ikke om han kan gå over i den nye med en gang, så mulig han blir uten jobb 1-2 mnd mellom... Vil dette gå ut over permisjonspengene eller selve permisjonen hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

når har dere tenkt å begynn i jobb igjen etter fødselen? Jeg er veldig usikker, men må snart gi et svar til arbeidsgiver snart! Vurderer å komme i jobb 2 dager i uka nå barnet er 3 mnd. Da skal pappaen ha permisjon de 2 dagene evt. Noen med erfaring med en lignende løsning..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres veldig tidlig ut. Har du allerede bestemt deg for ikke å amme da? Det går jo ann å pumpe seg, men barnet skal jo ikke bare ha maten - det er jo nærheten, lukten din, trøsten - alt sammen.. Hvis du ammer så spiser jo barnet mest sansynlig flere ganger om natten også.. Men du har kanskje flere barn slik at du hvet hva du går til?

 

Jeg ville i hvertfall ventet ganske så mye lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min plan er å gå tilbake til jobben sånn når gutteplutt er ca 9 mnd, så skal mannen min være hjemme sånn litt mer enn 3 mnd.

 

Min tanke er at slike muigheter kommer ikke igjen i livet, å kunne ta et helt år borte fra jobb for å dyrke familie og hjem. Jeg elsker jobben min og min erfaring er at etter en slik pause får jeg en skikkelig bra ny giv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er 2.gangs nå, og jeg må bare si at tenk deg godt om før du bestemmer deg for å begynne å jobbe igjen etter 3mnd!

Jeg begynte da sønnen min var 8mnd sist gang, det syntes både jeg og pappa'n var i grenseland. Men det var jo for oss. Om du ikke vil være hjemme fulltid lengre enn 3mnd, så finner dere sikkert en løsning.

 

Hodet mitt var rimelig omtåket ennå etter 3mnd, så jeg ville ikke fungert i jobben min på daværende tidspunkt (ammetåka er ikke bare et uttrykk, den kommer og ligger som en tykk skodde over deg).

 

* Etter 3mnd så fullammer de fleste ennå, så den lille er veldig avhengig av deg

* Om du pumper så må du pumpe deg i arbeidstida, og det tar tid.

* Om du ikke orker pumpe deg så får du spreng og så begynner mengde melk å reduseres raskt

* Det er ikke sikkert barnet ditt vil ha flaske, min nektet både flaske og smokk

* Nattevåk. Med en 3mnd gammel unge

så skal den ha mat minst en gang pr natt, kanskje mer, så det blir lite sammenhengde søvn, så godt å kunne sove på formiddagen når barnet sover og slippe å dra på jobb. Og kanskje sover ikke den lille resten av natta heller på daværende tidspunkt. Mannen min lå i våkeperioder på annet soverom for å komme seg på arbeid dagen etterpå. Jeg hadde Aldri klart å sove mens babyen min låg våken!

 

Nå vet jeg ikke hvilken type jobb du har, men vil det fungere å jobbe kun 2 dager i uka? Jeg jobber ikke vakter som avsluttes når jeg drar hjem, folk forventer at jeg er tilgjengelig på dagtid.. kunder ringer og det er litt tungt å si 3 dager i uka at dessverre.. men jeg kan ikke hjelpe deg.

 

Bare noen innspill :)

 

Jeg vil ikke begynne å jobbe før den lille er 8-9mnd denne gangen heller. far vil gjerne være hjemme, men vil den lille skal bli såpass stor først :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv om det er lite sannsynlig så bør du iallfall ha tenkt igjennom risikoen om du skulle bli langtidssjuk. Det tar berre fire veker å opparbeide seg sjukepengerettar, men tenk om du blir sjuk før du går tilbake i jobb igjen. Klarer du 2 - 4 - 10 eller 20 mnd utan lønn?

 

Håpar og trur dei aller aller fleste held seg friske sjølvsagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi skal ha noen hele uker permisjon hver og så skal mannen ha noen dager i uka etterhvert...

 

Hvordan fører man dette? Og er det ikke veldig vanskelig å holde styr på antall dager oppi dette når man fører opp?

 

fører man opp de første 14 dagene med fri for mannen som han har krav på rett etter fødsel? dette har vel ikke noe med permisjonens uker å gjøre?

 

Tenker typisk at etter mine 9 obligatoriske uker så tar jeg ut:

- fem ukers ferie, og han tar 5 ukers permisjon så får vi litt tid sammen...

- deretter fortsetter jeg min permisjon i 5 uker mens han tar sin 5-ukers ferie.. så får vi enda mer tid sammen.

 

- så tar jeg 15 ukers permisjon og han går tilbake i jobb

 

(34 uker til sammen til nå...?! ikke sant)

 

de siste 12 ukene ønsker vi at far kan få ta ut over litt flere uker. Og samtidig at jeg kan gå ut i ulønnet permisjon...

 

 

Ble mye greier dette her, men skjønner virkelig ikke hvordan dette skal føres.

 

Kan man forresten ta ut ferie 1-2 dager i uka slik at man kan få tid sammen over lengre tid, eller må ferie taes ut sammenhengende? Begge har krav på 5 ukers ferie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet? kan jeg og faren ta ut permisjon samtidig, hvis han tar ut lønnet og jeg tar ut ulønnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere ikke planlegger å ta fødselspermisjon begge to, så skal det vel ikke være noe i veien med det. Fødselspermisjonen er det jo NAV som har med å gjøre, men dersom du skal ha ferie eller ulønnet permisjon så er jo det arbeidsgiver som har med det å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt var fire mnd da far skulle være hjemme med han. Jeg jobbet, fikk en times ammepause/pumpepause hver dag. Dette gikk kjempe fint. Melken holder seg fint i kjøleskap. Far og sønn fikk et godt bånd av dette. Anbefales!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok gradert uttak sist, og var veldig fornøyd med det. Far er ikke like interessert i den løsningen nå, så da blir det nok vanlig løsning her hvor han tar 10 uker sammenhengende.

Pga nye regler er det vanskelig å få barnehageplass før 1. august, så da måtte vi plutselig vurdere 80% permisjon. Om vi skal ta 100% + ulønnet perm er jeg redd vi kommer til å svi oss ved at jeg mister opptjeningen til sykepenger og egenmelding. Storebror var borte 6-7 dager første måneden han gikk i barnehage, og det blir mange dagene og ta ulønnet. Far har selvfølgelig også EM-dager, men hva om jeg også blir syk? Ikke så utenkelig siden jeg også jobber i barnehage og har to barnehagebarn selv på det tidspunktet. Så her må vi nok gå i tenkeboksen gitt... :s

 

Var da så mye enklere sist... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...