Anonym bruker Skrevet 18. februar 2011 #1 Skrevet 18. februar 2011 Vi har veldig lyst til å kjøpe oss ett småbruk, og jeg skal drive det, med god hjelp fra samboeren når han er hjemme fra jobb, han er på nordsjøen, og jobber 4 uker, og er hjemme i 4 uker. Men for å drive med sau, er det noe utdanning/kurs eller lignende man MÅ ha da, eller er det noe som er anbefalt? Jeg får god hjelp fra folk som kan dette da, så blir ikke å overta på null kunnskap, pappa hjelper meg, og onkel/tante og søskenbarnet mitt driver med sau og har gjort det i mange år, så de hjelper meg også om det er noe jeg plages med.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2011 #2 Skrevet 18. februar 2011 det kommer jo helt ann på om du skal ha dyr eller ikke. men foleldrene mine har en liten gård med 5 hester. det er ganske mye jobb. det må gjøres rent hver dag(tar 1-2 t) de må mates 3-4 ganger om dagen + fylle vann) hestene står inne om natten, så de settes ut om morgenen og tas inn om kvelden. så må det jo fylles med flis og høy 1 eller 2 ganger i året som er mye jobb. tror det er temmelig hardt om du skal drive gård og jobbe samtidig hverfall? drive gård er mer enn jobb nok
moota m storebror&lillebror Skrevet 18. februar 2011 #3 Skrevet 18. februar 2011 Å drive med sau er i alle fall i teorien ganske enkelt =P Jeg hadde aldri sett en sau på nært hold når vi kjøpte gård. Det gikk veldig greit. De får mat morgen og kveld, skal ha tilgang på vann, slikkesteiner bør de ha og de klippes 1-2 ganger i året og man må holde reint i garder og i driftsbygningen. Men så er det jo paring og lemming. Evt. jaging til heis, de skal tas hånd om når de er syke, en skal ha for til dem, enten man velger å lage siloballer eller om man har gresset i siloen. Det en trenger å lære kan en lære underveis og ved å høre på folk som har kjennskap til sau og lese litt på leverandøren sine sider. Jeg melte meg inn i nortura og fikk en del hjelp derfra. Lemminga pågår jo 24 timer i døgnet og man må være i nærheten hele veien for å sjekke hvordan det er for å unngå å miste lam og sauer. Det er veldig spennende arbeid da =)
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2011 #4 Skrevet 18. februar 2011 HI her. Takk for svarene :-) Vet det er mye jobb med dyr, men skal jeg ha ett småbruk så skal jeg også ha dyr, og drive med det, å ikke ha jobb utenom (i allefall ikke i første omgang). Har nå hester (2 stk), men de står ikke hjemme hos meg, så vet at det er mye jobb med dyr.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2011 #5 Skrevet 18. februar 2011 Har sau selv, hadde ikke klart det uten mannen, iallfall ikke nå når vi har flere barn... Mange klarer nok dette dersom de har så gode hjelpere som du beskriver. Kjenner andre som har prøvd, med blandede resultater... Det som oftest blir problemet er traktor- og maskinkjøring (det er en ting å kjøre selve traktoren, det lærer du, noe annet å bytte redskap, koble og stille inn redskap riktig, vedlikeholde og reparere ting som plutselig oppstår osv) regner med dere skal produsere grovforet selv? Ser noen som sier at sau i teorien er ukomplisert, men det kreves mye for å sette seg inn i avlsarbeid (så lenge du skal ha mer enn noen få for syns skyld), du har hjelp av egne dataprogrammer, men bør ha kontroll og kunnskap på hvilke linjer du vil satse på og til å se sammenheng mellom driftsresultat og avlsarbeid. Jo mer arbeid du legger i avl over tid, jo mer får du igjen... da er det snakk om lang sikt altså... Neste utfordring er jo som ei anna her sier- lamminga, 24timers vakt i minimum tre uker hvis dere har ei besetning som skal gi ei årsinntekt. Da må dere igrunn være to som kan gå 12 timers skift + noen til å ta seg av evt barn, ellers vil dere oppleve trøbbel i fjøsen og lite inntekt ganske raskt. Det jeg synes er vanskelig med å være alene i fjøsen i lamminga er alle avgjørelsene JEG må ta, er dette normalt, trenger søya hjelp, når må jeg inn og kjenne etter, og hva i allverden kjenner jeg,,, evt kontakte dyrlege som koster grisemye hver gang.... dette tar det ihvertfall et par tre år å kjenne seg erfaren på. Så er det beite og tilsyn, gjerding osv. En del kroppsarbeid, + det er ikke fri selv om det er sommer, her kreves det tilsyn mange timer i uka. Som sagt, mange klarer det, men tro ikke at det bare er å gi dyra mat morgen og kveld, da går du deg veldig raskt på en smell! Lurt å alliere seg med andre så dere kan hjelpe og være avløsere. Hadde ikke gjort det hvis jeg hadde hatt småbarn. Mye uforutsett som skjer. Det er alltid når en trenger det minst at traktoren streiker, sauen blir syk og trenger hjelp og tilsyn, gjerdene brytes ned eller melkeautomaten stopper..... LYkke til!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2011 #6 Skrevet 18. februar 2011 Litt generell kunskap om sau, foring og lamming?? Steller du med dem daglig, ser du jo om de ikke er "i form"... Mest styr i lammeperioden og litt etter...Passe på at de får nok melk, ev flaske. Sauer blir vel vaksinert mor div sykdommer. Noe må du ha dyrlegen til, og noe gir du dem selv... er vel overkommelig!1
moota m storebror&lillebror Skrevet 18. februar 2011 #7 Skrevet 18. februar 2011 Det var derfor jeg skrev at det i teorien kan være enkelt. Det er alt det som kommer utenom mat 2 ganger til dagen (kanskje påfyll når det nærmer seg lemming og under lemming). Det er alt det som er ekstra som gjør at det er vanskelig alene og fort blir tungt arbeid. Bare å veie lamma før beiteslipp er jo et styr om en skal være alene. Skal du ha ultralyd for å se hvor mange lam må du være mer enn 1 for at det skal gå fort. Han som vi hadde tok i alle fall betalt pr. stk og kommer ikke om vi var mindre enn 2. Han har avtale hos andre igjen etter beregnet tid hos oss etter hvor mange dyr en har. Sauene bør også vaksineres, klippes osv og dette er veldig tungt arbeid dersom man skal være alene. Jeg vil si på kanten til uoverkommelig dersom man har små barn i tillegg. Det var det som gjorde at jeg flyttet. Hadde 2 små barn, 1 som var syk, 60 % bhg, opptil 50& jobb utenom + bf som var ukespendler. Og 3 uker med lemming tror jeg aldri vi har kommet under. Lemminga varte som regel det dobbelte, og det er ofte en del av de yngre som går igjen, gjerne bare med 1 lam, så du må sjekke like ofte da som når det var 50 drektige sauer i fjøset slik at ikke lammet blir sittende fast og må skjæres ut.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2011 #8 Skrevet 18. februar 2011 Tusen takk for svarene Supert at dere skriver hva som er utfordringer, for det er noe jeg må tenke over, kommer ikke til å starte med noe slikt, om jeg ser at jeg ikke har sjangs til å klare det. For dyrenes velferd og trygghet (på at jeg klarer det) er viktigst, ikke det at "det hadde vært morro å prøvd det".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå