Gå til innhold

Angående dåpen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tenkt til å ha mine foreldre som fadder + 2 stk fra hans familie. Det blir event aktuelt med søskene hans. Han har 3 søsken som er voksne og gift i mange år. Er det mest naturlig å ta f.eks bror m/ektefelle eller bror og søster uavhengig av sine partnere?

Ektefellene har veldig godt forhold til familien og har vært i familien i 15-20 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt er vanlig så gjør som dere føler er mest riktig! Kan jo ta fire fra hans familie, to par feks også. Mer uavnlig å bruke foreldre her vi bor, men man gjør som man vil

Skrevet

Personlig ville jeg ikke ha valgt besteforeldre som faddere, men dette henger nok igjen fra at før i tiden ble faddere sett på som de som skulle være omsorgsperson hvis noe skulle skje foreldrene. Selv om det ikke praktiseres slik.

Ektefeller til søsken ville jeg også utelatt da en vet aldri om ekteskapet holder selv om de har vært i familien i mange år, samme gjelder venninner og kompiser, en vet ikke hvor lenge de er der.

Ellers er en jo fri å velge hvem man vil, og de må være medlem av statskirken, her er litt info hentet fra Kirken.no:

# Fadder-fakta

Hvert barn som blir døpt, skal ha minst to høyst seks faddere. Fadderne må ha fylt 15 år og være medlemmer av den norske kirke, eller et annet kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp. Foreldrene kan ikke være faddere. Presten har ansvar for å se til at fadderne oppfyller disse forutsetningene. Fadderne blir ført inn i kirkeboka.

# Hva en fadder ikke er

Å være fadder innebærer ingen sivilrettslig forpliktelse, som for eksempel å skulle overta omsorgsansvar for barnet hvis foreldrene dør. Dette er en gammel tankegang som fortsatt har fotfeste mange steder, men den er ikke riktig. Selve fadderansvaret dreier seg om barnets trosopplæring, ikke om andre forhold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...