Gå til innhold

trenger noe forklaring på dette med svskapspenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg var hos jm i dag...og jeg har veldig problem med bekkenet, vil gjerne være på jobb men mye jeg ikke klarer...jobber som sykepleier på sykehjem, er avd leder men også med i pleien....

jm foreslo sv.skapspenger, og sånn jeg forstod d på henne så er d Nav som dekker dette, og at man da leide inn en person som liksom skulle vere meg og at jeg gikk på "toppen" av bemanningen om du skjønner..

har jeg skjønt dette riktig??

Får kommunen da dekka de kostnadene med innleie vikar for meg sånn at jeg kan gjøre d jeg klarer???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svangerskapspenger er til friske gravide som har en jobb som er til fare for fosteret. Ettersom du har bekkenproblemer kan du ikke regnes som frisk, og ikke kan jobben sies å være direkte til fare for fosteret. Ved svangerskapspenger blir du tatt helt ut av jobben i den prosenten du får svangerskapspenger for. Høres mer ut som om jordmor tenkte på aktiv sykemelding, der blir du fullt aktivt sykemeldt og kan gjøre avtale med arbeidsgiver om å bidra med det du klarer. Ettersom det er nav som betaler lønna di kan arbeidsgiver da leie inn en person i stedet for deg... Det er legen som må sykemelde deg isåfall...

Skrevet

men jeg er jo på en måte frisk da men jobben min gjør at jeg blir sykere kan man si...for tunge løft og tung pleie pluss å gå på harde gulv en lang dag gjør bekkenet mitt mye verre...

Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret.

Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid.

Dette gjelder for eksempel

■arbeid med kjemiske stoffer

■fysisk slitsomt arbeid

■arbeid med stressbelastning

■psykososial forhold

arbeidet mitt er jo fysisk slitsomt og mye stress....

jeg vet ikke...ville bare høre om d var noen som hadde mottatt d og hva d vil si på en måte.....

om d ikke funker sånn vil jeg heller ha en aktiv sykemelding...for jeg vil vere på jobb men unngå en del stressfaktorer og tunge løft....

Skrevet

Når du mottar svangerskaps penger jobber du ikke i den % du får svangerskapspenger for. Så om du får 100% svangerskapspenger jobber du ikke i det hele tatt.

Det er riktig at du kan få svangerskapspenger pga stress, dette fordi for mye stress kan føre til fortidlig fødsel. Dette argumentet brukte jordmor for meg i forrige svangerskap, jeg skulle ikke utsettes for noen form for stress. (Dette var ett halvt år etter at vi mistet datteren vår)

For å få godkjent svangerskapspenger må også jobben skrive under på at de ikke kan tilrettelegge for deg slik at du eventuelt slipper de situasjonene som gjør at du søker svangerskapspenger.

Bekkenløsning i seg selv er ikke en fare for fosteret, med fysisk arbeid tror jeg det menes arbeid som kan føre til f.eks morkakeløsning el.

Men du har jo stress grunnlaget eventuelt.

Ønsker du å jobbe på topp, er en aktiv sykemelding en bedre løsning vil jeg tro :-)

Skrevet

Jeg har fått svangerskapspenger fordi jobben ikke kan legge til rette for meg. Jeg får kynnere av å gå mye. Jeg er lærer og som rektor sa: vi er en liten skole og driver med undervisning. Hvis du skal slutte å undervise, så må jeg sette inn vikar. Jeg har derfor ikke penger til å betale 2 stk. Han krysset derfor av krysset. "kan ikke tilrettelegge". Jeg sender dermed inn skjemaet og får svangerskapspenger og ikke sykepenger.

Det er blitt mer fokus på at gravide ikke er syke, men gravide. Jeg ville gått for svangerskapspenger siden din jordmor foreslår dette.

Min jordmor skrev slik:

... er vel 28 uker gravid og plaget med mye kynnere. Kynnere kan føre til premature rier og det er derfor viktig at dette taes hensyn til. ... vil derfor ha behov for tilrettelegging på arbeidsplassen. Dersom tilrettelegging ikke er mulig, foreslår jeg at ... går ned til 80% stilling og får 20% svangerskapspenger.

Jeg viste at min arbeidsgiver ikke kom til å tilrettelegge. Min jordmor er også veldig opptatt av at hvis kynnerene roer seg må jeg ringe slik at jeg kan jobbe enda mindre. Fordelen med svangerskapspenger er at det ikke går utover sykepengeperioden på 1 år.

Ei venninne får svangerskapspenger fordi hun ikke sover pga tanker mye ansvar hun ikke føler hun klarer nå som hun er gravid. Hun er blitt fritatt ansvaret, men jobber fortsatt litt. Det er satt inn en annen i hennes lederstilling og hun har fått andre oppgaver. Hun får da svangerskapspenger for mellomværende mellom nåværende stilling og tidligere lederstilling.

Jeg har ikke hørt at noen skal gå på toppen. Svangerskapspenger er hvis du ikke kan være i jobb og det blir satt inn vikar, fordi arbeidsplassen ikke kan legge tilrette. Meget mange henger seg veldig opp i at det skal være DIREKTE fare for fosteret, men ikke INDIREKTE fare for fosteret. Dette er det jordmor som sier noe om. Det er ikke NAV sin kompetanse og vurdere dette, men jordmor sin.

Derfor vil nok mange reagere på om du får svangerskapspenger pga bekkenløsning, og mene du skal ha sykepenger i stede. La det bli jordmor sin avgjørelse! Ikke la folk her på bim påvirke deg.

Skrevet

Jeg ser den med kynnere og som nevnt i forrige innlegg, stress. Det går jo på indirekte fare for fosteret pga faren for eventuell for tidlig fødsel. Men hvordan er bekkenløsning en fare for fosteret? Direkte eller indirekte? Spør bare fordi jeg selv sliter med bekkenløsning og blir nok etterhvert sykemeldt for det selv.

Nå er jeg sykemeldt pga kvalme, oppkast (hyperemesis) det gir ifg min jordmor og fastlege ikke grunnlag for svangerskapspenger.

Skrevet

Vet ikke om dette er riktig for min jordmor er veldig forkjemper for svangerskapspenger, men hun mener at alvorlig bekkenløsning kan skape komplikasjoner under fødsel og at det derfor kan være skadelig for fosteret at en bekkenløsnming ikke blir tatt hensyn til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...