Gå til innhold

trenger noe forklaring på dette med svskapspenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg var hos jm i dag...og jeg har veldig problem med bekkenet, vil gjerne være på jobb men mye jeg ikke klarer...jobber som sykepleier på sykehjem, er avd leder men også med i pleien....

jm foreslo sv.skapspenger, og sånn jeg forstod d på henne så er d Nav som dekker dette, og at man da leide inn en person som liksom skulle vere meg og at jeg gikk på "toppen" av bemanningen om du skjønner..

har jeg skjønt dette riktig??

Får kommunen da dekka de kostnadene med innleie vikar for meg sånn at jeg kan gjøre d jeg klarer???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svangerskapspenger er til friske gravide som har en jobb som er til fare for fosteret. Ettersom du har bekkenproblemer kan du ikke regnes som frisk, og ikke kan jobben sies å være direkte til fare for fosteret. Ved svangerskapspenger blir du tatt helt ut av jobben i den prosenten du får svangerskapspenger for. Høres mer ut som om jordmor tenkte på aktiv sykemelding, der blir du fullt aktivt sykemeldt og kan gjøre avtale med arbeidsgiver om å bidra med det du klarer. Ettersom det er nav som betaler lønna di kan arbeidsgiver da leie inn en person i stedet for deg... Det er legen som må sykemelde deg isåfall...

Skrevet

men jeg er jo på en måte frisk da men jobben min gjør at jeg blir sykere kan man si...for tunge løft og tung pleie pluss å gå på harde gulv en lang dag gjør bekkenet mitt mye verre...

Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret.

Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid.

Dette gjelder for eksempel

■arbeid med kjemiske stoffer

■fysisk slitsomt arbeid

■arbeid med stressbelastning

■psykososial forhold