Gå til innhold

Nå slipper jeg en "brannfakkel".......

Anbefalte innlegg

Skrevet

....vil bare høre hva dere har å si til dette!!!

Fysioterapeuten som behandlet gutta mine, sa at barn som ikke krabber, spesielt rompe-hoppere, ofte får lese-og skrivevansker..... Dette skal være pga at koordinasjonen ikke blir bra nok utviklet når man ikke krabber......

Det betyr ikke at ikke-krabbenede barn får lese-og skrive vansker, men at en stor del av de som har lese- og skrive vansker, ikke krabbet da de var små.....

Har testet ut teorien blandt venner og bekjente, og det virker nesten som om fysioterapeuten har et lite poeng.....

Så hva syns dere, damer? Er det noe i dette, eller er det bare svada?

Videoannonse
Annonse
Gjest Koseklompen og jeg
Skrevet

Har ikke peiling...men jeg var rompe-hopper og kunne lese og skrive da jeg var 5.....

Skrevet

Det er mange myter rundt dette. Hos oss stemmer de ikke. Har en datter på 6 som var rumpehopper. Lærte å lese 2 mnd etter skolestart og skriver som en drøm:)

Skrevet

Er det snakk om dysleksi? I så tilfelle får jeg håpe det lover godt at minstemann her krabber som bare det! :) Pappaen har dysleksi, og vi håper selvfølgelig han slipper unna. :)

Skrevet

Trodde egentelig at det var allmennt kjent, at å krabbe var viktig for senere Lese/skriveutvikling??? Men det er vel ikke dermed sagt at alle de som IKKE, krabber får problem???

Poden krabbet ikke ordentelig før han var 1 år, men krabbet frem til han gikk da han var 15 mnd......Så jeg håper det var "nok!"

Skrevet

Jeg jobber mye med lese- og skriveopplæring og elever som ikke knekker lese- og skrivekoden som forventet. Dette er ikke en teori som "er opplest og vedtatt", men vet at motorisk stimulering kan være positivt for lese- og skrivesvake elever - da også krabbing (i skolealder). Effekten av motorisk stimulering avhenger selvsagt av hva som er den bakenforliggende grunnen til lese- og skrivevanskene.

Kjenner flere lærere som bevisst trente krabbing med sine små for å forebygge lesevansker, disse barna er voksne nå - så mulig dette er noe gammelt som henger igjen. Kan ikke huske at det var noe aktuelt tema da jeg studerte spesialpedagogikk for 5-6 år siden.

Er det noe helsestasjonen legger vekt på? Mine små har krabbet, så har aldri vært noen problemstilling her i heimen.

Skrevet

Jeg krabbet ikke (gikk rett fra å åle meg frem til å stå og gå) og har aldri hatt lese/skrive-vansker. Lillebråk krabber heller ikke og har, som meg, gått rett fra åling til å stå og gå litt (hun er 10mnd. så hun går ikke sånn skikkelig da;).

Mulig det er noe i det du sier, men for meg stemte det ikke. Jeg vil nesten være så "selvgod" at jeg sier tvert imot da jeg er stødig både i lesing og skriving.

http://vinterverket.wordpress.com/2011/02/16/10-maaneder/

Gjest Filifjonka
Skrevet

Statistikk kan brukes til så mangt...

Dette ble bestemt hevdet da min eldste var baby også. Og mange misforstår det. Jeg husker ei jente på barselgruppa mi, hun var ganske ung, som fikk dette kastet i ansiktet av en temmelig bestemt eldre dame: Du bør lære barnet ditt å krabbe, ellers får han lesevansker! Stakkars, hun ble ordentlig lei seg og veldig usikker.

Det er en viktig presisering du gjør i andre avsnitt: Det betyr ikke at de som ikke krabber får lese- og skrivevansker, men av de som har lese-og skrivevansker er det flere som ikke krabbet da de var små.

Godt mulig det stemmer. Men så er det også slik at på individnivå vil man alltid finne noen som statistikkene ikke stemmer på. Min eldste krabbet for eksempel aldri, lærte seg selv å lese da h*n var fem år og har vært meget skoleflink. Nr to krabbet som bare det, lærte å lese etter et par måneder i første klasse og har vært meget skoleflink hele tiden.

Poenget er at når vi ser på de store gruppene så kan dette stemme, men går vi ned på individnivå blir det mer usikkert. Fordi det finnes så mange som det ikke stemmer for.

Skrevet

Det er også en statestikk som sier at barn med konsentrasjonsvansker/ADHD var tidlig ute motorisk.

Tror ikke man skal legge så mye i sånne statestikker egentlig. Jeg krabbet aldri og lærte å lese av meg selv.

Skrevet

Stemmer ikkje på meg, som var rompeakar. Eg kunne lese då eg byrja på skulen, og elska å lese i barndommen.

Skrevet

Har hørt dette før, og det stemmer faktisk med dem jeg kjenner som hadde "rompehoppere"

Skrevet

Er vel ulike meninger om dette blant ekspertene som med alt annet:) Synes det vingles mye frem og tilbake når det gjelder dette med krabbing og lese/skrivevansker.

Jeg kjenner en (bestevenninnen sin datter) som verken ålte eller krabbet. Hun satt på rompen og hoppet da fra a til b. 3 uker etter hun begynte med dette gikk hun.

Og hun er lynende intelligent. Vært tidlig ute med alt. Snakket RENT ved 1,5 års alder - noe som er helt ekstremt. Husker folk snudde seg på gaten etter henne når hun åpnet munnen ;) På helsestasjonen var de helt i 100.

I tillegg kunne hun masse ferdigheter i en alder av 1-2 år som man ofte ikke lærer seg før skolealder omtrent. Skrev navnet sitt med fine bokstaver lenge før hun fylte 2 år...

Skikkelig facinerende og vanskelig å tro på for de som ikke har møtt lignende barn :)

Skrevet

Det å følge naturlig utvikkling er viktig for det meste av livet da.

mener jeg da.

Skrevet

Aner ikke. Mannen min var rompehopper og har ikke lese/skrive vansker.

Mini her fikk rompehopper tendenser, men la det av seg og begynte å krabbe, til min store begeistring da svigermor hadde så lyst at han ikke skulle krabbe men bli rompehopper som sin far!

Skrevet

Du så snålt.

Jeg snakka med HS om dette i dag da vi var på kontroll.

Minste min åler ser bare foreløpig (er 10 mnd), og jeg slang ut for fleip at nå måtte han begynte å krappe ordentlig snart så han ikke får lese- og skrivevansker.

Hun sa at de nå var gått litt bort i fra teorien om at det gjaldt å krabbe FØR de gikk. Nå var de litt mer på det å krabbe i det hele tatt..

Så rekkefølgen de gjør det i er ikke essensiell, men om de faktisk noen gang lærer seg å krabbe!

Men som du sier hi:

"Det betyr ikke at ikke-krabbenede barn får lese-og skrive vansker, men at en stor del av de som har lese- og skrive vansker, ikke krabbet da de var små"

Well said :o)

Skrevet

Plutselig_gravid, vil bare poengtere at lese og skrivevansker ikke har noe med intelligens å gjøre. De kan være lynende intelligente uansett om de har problemer med lesing og skriving.

Skrevet

Dette er nok et eksempel på at folk refererer til "forskning" og statistikk uten grunnleggende opplæring i statistikk... Det stemmer at det er en stor samvariasjon mellom det å ikke følge normal motorisk utvikling og det å ha generelle og/eller spesifikke lærevansker. Ikke fordi det er viktig for lese- og skriveopplæring å følge normalutvikling motorisk, men mest sannsynlig fordi det er den samme underliggende faktoren som forklarer både avviket fra motorisk utvikling og lese- og skrivevanskene. Det har vært lansert at de kryssende bevegelsene (altså høyre arm, venstre ben og motsatt) som foretas under krabbing er vesentlig for å stimulere de områdene av hjernen som er sentrale ved lese- og skriveopplæring og at de kryssende bevegelsene stimulerer corpus collosum (hjernestammen), men dette er det ikke forskningsmessig grunnlag for å hevde.

Det er altså en nokså høy korrelasjon mellom avvik fra motorisk utvikling og lese- og skrivevansker, men det er ikke det samme som å kunne si noe om at det ene skyldes det andre.

Skrevet

Kan vel kanskje være noe i det..

Men jeg er selv et unntak om dette skulle vise seg å stemme..

Jeg hverken krabbet, rompeakte eller ålte meg frammover på noen måte, gikk ikke før jeg var 17 mnd, satt mer eller mindre i ro frem til da..

Men jeg har ikke hatt noen lese eller skrivevansker av noen grad.

Kunne skrive og lese før jeg begynte på skolen, og alltid vært kjempeglad i å lese..

Så jeg er ikke helt sikker på om det stemmer eller bare er tilfeldig...

Skrevet

Jeg vet det har vært forsket mye på det, men det er vel egentlig ikke noe god dokumentert forskning som støtter oppunder dette.

Når det er sagt. Jeg krabbet ikke og har hatt dysleksi. Har alikevel klart meg bra på skole og universitet.

Skrevet

Hei!

Har ikke lest om det med lesevansker, men har lest om skrivevansker fordi muskulaturen på armene ikke blir utviklet på samme måte om barn ikke krabber enn om det bruker mye tid på åling/krabbing. Noe med fleksibiliteten i skulderen og mulighet til kontrollerte armbevegelser.

Har en venninne som hadde en rumpeaker som ikke gikk før han var 18 mndr gammel, hun fikk beskjed om å få han til å lage sirkler med armene og oppmuntre han til å utvide bevegelsesspennet i armene for å forberede han til senere. Samt "krabbe" etter at han hadde lært å gå, for å få vekten sin på skuldrene.

Som sagt, vet ikke hvor mye hold det er i det, men det kan godt hende det stemmer når det gjelder motrisitet. Det med lesevansker sliter jeg litt med å se sammenhengen med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...