Gå til innhold

Hva feiler meg og hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har siden i fjor slitt med diverse pyskiske småting. Har lidd under nerver, litt angst og til tider vært deprimert etter vi ble gjennomgått av skattemyndighetene. I tillegg jobber jeg i et firma hvor jeg absolutt ikke føler jeg mestrer arbeidsoppgavene mine og en ledelse som ikke bryr seg stort om de ansatte.

Jeg har i en lang periode hatt problemer med konsetrasjon, glemsomhet, hodepine til tider, mye smerter i skuldrene og klarer aldri å slappe helt av i tillegg til at jeg har vært forkjøla og syk flere ganger enn jeg kan huse de siste månedene. Jeg synes dessuten ikke noe særlig om meg selv og er ikke spesielt stolt av hvem jeg er for tiden. Merker at både mann og barn lider under dette her i tillegg. De siste to ukene har dette imidlertid blitt verre og jeg har fått et slags trykk i hodet i tillegg til at jeg de siste dagene er så uendelig sliten og trøtt og orker ikke stort annet enn å sitte oppreist. Alt er et ork.

Jeg orket ikke å gå på jobb i dag og lot mannen kjøre barna i barnehagen. Jeg har dessuten vært helt umotivert den siste tiden og sitter mye å holder på med alt annet enn det jeg skal og det gjør jo selvfølgelig samvittigheten rimelig svart.

Jeg har forsøkt å lese meg opp på hva som kan være feil og det nærmeste jeg kommer er å være utbrent, men da må man vel ha vært helt uten energi mye lenger? Jeg er ikke deprimert da jeg både smiler og ler, men det er akkurat som jeg ikke orker det like ofte.

Jeg tør ikke si så mye om dette på jobb heller siden vi er midt i en nedskjæringsprosess og jeg er redd jeg er nestemann. Tenkte på å gå til fastlegen min igjen siden hun er helt super, men hun søkte meg inn på DPS i fjor, men da fikk jeg avslag for jeg var ikke "syk" nok så er vel kanskej ikke mest hjelp å få der heller. Kan hende jeg bare er litt pysete og bare må ta meg sammen, men jeg kjenner meg altså mer fysisk enn psykisk syk akkurat nå uten at jeg egentlig kan se noen grunn til det.

Jeg gikk til behandling hos en gestaltterapeut i fjor og syntes det hjalp masse, men pga økonomien har jeg ikke tatt meg råd til det nå. Dette gjør også at det ikke er like lett for meg å redusere stilling eller bytte jobb siden jeg er hovedforsørger og tjener såpass godt at det er vanskelig å finne tilsvarende her jeg bor.

Vet egentlig ikke helt hva jeg skal gjøre, men føler vel at jeg sitter litt fast og ville bare hatt noen til å ta styringen og fortelle meg nøyaktig hva jeg skal gjøre for å bli frisk og føle meg som meg selv igjen. Jeg er i utgangspunktet en oppegående og ressurssterk person med en familie som stiller masse opp for meg så kan ikke forstå hvorfor jeg er helt på felgen nå. Kanskje alt bare er innbildning?

Håper uansett at dere kan komme med et svar på hva jeg bør gjøre videre. SKal jeg bare la dette være og se om det går over eller bør jeg gjøre noe annet? Skal jeg gå på jobb eller ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring lege!

Jeg sliter med akkurat det samme og legen min mener jeg er utbrent. Man kan faktisk også være deprimert uten å føle at man er lei seg, kroppen og psyken er rett og slett sliten.

Jeg sliter veldig med å akseptere dette, har omtrent aldri i hele mitt liv vært borte fra jobb, og vært "superkvinnen" hele tiden. Den positive, den med energi og arbeidslyst som smitter over på andre. Den som får ros for å holde moral, arbeidslyst, motivasjon og humør oppe hos andre.

Nå er jeg helt utslitt, går med konstant hodepine, det suser i ørene, jeg blir forkjølet igjen og igjen, hører ikke etter når folk snakker til meg, svimer rundt og får ikke med meg hva folk sier, orker ikke begynne på nye arbeidsoppgaver, er irritabel og lei, eneste jeg gleder meg til er neste gang jeg kan sette meg i sofaen eller helst sove litt.

Dette er ikke meg i det hele tatt!

Føler meg heller ikke deprimert, har jo et godt liv med fire flotte barn, en mann jeg er veldig glad i og en jobb jeg trives i. Hvorfor skulle jeg bli deprimert?

Legen min mener jeg bare må akseptere at akkurat nå er kroppen min sliten og jeg må ta hensyn til den. Han har villet sykemelde meg i mange måneder, men jeg har nektet. Har prøvd alt annet, jobbe litt redusert, gå tur om kvelden, legge meg tidlig, spise sunt, ta kosttilskudd osv. Men ingenting hjelper.

Har vært åpen på jobb om at jeg sliter litt med helsa om dagen, og i går sa sjefen min at kanskje det hadde vært det beste om jeg sykemeldte meg en liten stund. Det ble en vekker for meg. Hun sa at hverken jobben eller jeg personlig var tjent med at jeg kjørte meg helt i kjelleren så jeg ville trenge et år på å komme ovenpå igjen. Hun sa jeg måtte ta hensyn til meg selv, og som arbeidsgiver ville hun mye heller unnvære meg en liten stund nå og ha meg tilbake frisk, rask og full av energi om ikke så lenge, enn å miste meg helt fordi jeg drev rovdrift på meg selv så lenge at helsa ville svikte totalt.

Legen har sagt det til meg flere ganger, jeg har vært der med alt fra senebetennelser til eksem og diverse andre plager siste året.

Jeg har en "åpen" sykemelding liggende hos han, han venter bare på telefonen fra meg. Nå tenkte jeg å ringe han så jeg får en time til samtale og kanskje en sykemelding neste uke.

Kanskje må jeg bare innse at for en liten periode av livet mitt trenger kroppen ro. Jeg trenger faktisk en ettermiddagslur for å holde hodepinen borte, og kanskje en rusletur i skogen for å få energi.

Pyton, men sånn er det nå bare. Jeg har nok drevet meg selv litt for hardt siste tiåret, og nå må jeg betale for det :(

Synes du skal ta en telefon til fastlegen din jeg, masse god bedring!

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svaret ditt. Det betyr mye for meg.

Føler meg som verdens største hypokonder her jeg sitter hjemme fordi jeg er så sliten mens kollegaene mine som forsåvidt har mer å gjøre enn meg jobber videre som tidligere.

Tror jeg skal se an over helga og hvis det er det samme da så får jeg komme meg til legen som du råder meg til. Jeg vet at helsa må komme først, men det er virkelig vanskelig å akseptere nederlaget.

Skrevet

Tror du er utbrent jeg,kan ha mange forskjeligge symptomer på det! Ring legen din,og ta en prat!

God bedring!

Du blir bra igjen,med litt hjelp:)

Skrevet

De symptomene du beskriver kan like godt være tegn på at du har lavt stoffskifte. Har du sjekket det?

Skrevet

Nei, det visste jeg ikke. Skal be legen sjekke dette også hvis ikke det blir bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...