Gå til innhold

kler deres 2 åringer på seg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår er 2,5 og her kler vi alltid på henne. Hun kan kle av seg, men det er alt egentlig. Kanskje vi burde begynne å øve på det eller er det tidlig når hun er 2,5 år? Har ikke tenkt over det før. Det har bare blitt en vane at vi alltid gjør det....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min pode er 2 år og han gjør det ikke.. når vi skal bade osv står han bare der og peker på at han skal kle av seg og når jeg sier han kan gjøre det selv så sier han bare nei mamma du så ler han hehe så skjønn.. så da er det jeg som gjør det ennå, men vi bør kanskje starte å trene litt på det ja..

Skrevet

Min frøken er 2 år og 2 mnd - har fra hun var 1,5 år vært fast bestemt på å kle på og av seg selv.

Jeg gjentar - hun er meget bestemt på å gjøre dette - og det meste annet selv - og det er regelrett umulig å kle på henne - "klaaaaaareeeeee sjøøøøøøøl" ;-)

Så hun klarer å ta av seg alle klærne selv, med mindre det er noen vanskelige knapper eller lignende.

Hun tar også på bleie selv (up&go), body, strømpebukse, bukse (må evt kneppe igjen, hvis det er knapp) og genseren drar hun over hodet (må hjelpe til med ermene). Sokkene skal hun prøve selv - hver dag - men vi må hjelpe henne til slutt ;-)

Av yttertøy får hun på ulldressen, drar igjen glidelåsen på jakken/dressen, skoene, hals og lue. Vottene må vi hjelpe til med. Må også iblant hjelpe til litt med en "usynlig" hånd, men hun klarer faktisk det meste selv!

Men hun har som sagt vært veldig interessert i å gjøre det selv :-)

Skrevet

Jenta mi blir to år i mars. Hun kler på seg selv. Klarer å få på seg alt selv uten hjelp.

Når det kommer til yttertøy er det eneste hun ikke klarer, votter. Knapper klarer hun ikke med glidelås og borrelås går greit. Glidelås må vi selvfølgelig hjelpe med å få inn i sporet.

Fra hun var halvannet år ble hun bestemt på det at hun skulle prøve selv. Og det måtte jo hun få lov til :)

Skrevet

Min jente kan kle på seg sokker, trekke på seg tights, kjeldress, kle på seg lue, skoene på riktig fot, ta på seg jakken ( ikke glidelåsen da). Body de dagene hun bruker det kler jeg på henne, samme med strømpebukser.

Skrevet

Lilleknott kler av seg selv (utenom genseren som på en eller annen måte alltid klarer å fange han:)

Når det gjelder påkledning så pleier han å ta på stilongs, bukse og sokker selv. I barnehagen tar han på dress også selv.

Og sko og lue da- det klarer han:)

Men er ikke så ivrig som søstrene hans var, så blir ofte jeg som kler på likevel:)

Han blir 3 år i mai.

Skrevet

Guten vår på 2,5 liker veldig godt å kle på seg selv, men får ikke til bodyer og trange gensere. Han får heller ikke til alle typer knapper og glidelåser. Vi begynte ikke å øve på det, han ville gjerne selv. Men når du sier det: kanskje det begynner å bli på tide å oppmuntre til det, sånn mest for gøy? Hadde overhodet ikke stresset med at hun måtte lære seg å kle seg selv...

Skrevet

Trollet kan kle på seg, men siden han vil helst gå i bare bleien hele tiden må vi stort sett kle på han.

Haster ikke, han finner nok ut av det før han blir myndig. Og så lenge jeg kler på han, kan jeg passe på at klærne matcher og er rene. ;-)

Skrevet

Snuppa på 2 år og 5 mnd. kler av og på seg selv. Blir rasende om vi vil hjelpe. Tror dette er veldig forskjellig. Broren på snart 5 år vil helst ha hjelp....

Skrevet

Vår 2 åring kler av og på seg selv, hun syns det er morsomt og vil aller helst gjøre det selv og er veldig flink. 4 åringen vår klarer det selv, men ville helst hatt hjelp om hun kunne fått det. Tror det er fordi vi har kledd av og på henne av vane til hun ble større enn 2år..Er kanskje litt fristende å bare gjøre det for oss voksne så går det kjappere. Er kanskje lettere for at yngre søsken får prøvd seg på ting litt tidligere og vil ta etter eldre søsken. Kanskje hun klarer mer enn dere aner bare dere slipper henne til og lar henne bruke god tid:)

• 2 måneder senere...
Skrevet

Min begynte å ville kle på seg selv da hun var ett. Nå er hun to (i neste uke) og klarer det meste selv. Det hun ikke får til er:

- knappene under bodyen

- starten på glidelåsen på jakker

- skolisser på knytesko

I tillegg trenger hun av og til litt hjelp med genseren, men som oftest tar hun på seg alt selv :)

Jeg jobber i barnehage, og det er ingen av treåringene våre som kler så mye på seg selv som hun gjør..

Skrevet

Her er det vi som kler på henne, hun klarer det ikke selv. Ikke det at vi har øvd noe på det heller da, det burde vi vel kanskje begynne med snart :P

• 1 måned senere...
Skrevet

Sønnen vår gikk i Montessoribarnehage det første barnehageåret. Da han var rundt 1,5 år begynte de å trene på å kle på seg selv i barnehagen og oppfordret oss til å bruke litt tid (midtvinters) på dette DERSOM han selv viste interesse for det. Sønnen vår viser null interesse for dette, utover å ta armene inn i ermene selv. Aller helst ville han nok gått naken om han fikk velge. Men jeg tenker at når han begynner å vise interesse for det, får vi heller ta den ekstra tiden det tar å la ham fomle med det. Han har akkurat fylt 2 år nå.

Skrevet

Jenta vår er 2 år og 4 mnd. Vi pleier alltid å kle på og av henne, men jeg spør når hun skal bade om hun kan kle av seg og da prøver hun, og pysjamas osv kan hun ta av seg.

Hun tar også av seg jakke og sko selv, og tar på (trør oppi) sko selv. Lue kan hun også ta av og på.

Hun er flink å hjelpe til når vi kler på henne osv iallefall

Skrevet

Jeg ser at min lille på 2 år kanskje er over gjennomsnittet flink til dette (eller i overkant sta). Hun kler på og av alt selv, har gjort dette i flere mnd. Vi får IKKE lov til å hjelpe. Om vi gjør det, tar hun av alt igjen og starter på nytt. Nå har hun heldigvis begynt å bli ganske kjapp så det spiller ingen rolle om hun eller vi gjør det, men i starten måtte jeg telle til 10 maaaange ganger:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...