Minsten, knøttet og nurket <3 Skrevet 16. februar 2011 #1 Skrevet 16. februar 2011 Hei, fødte en datter for snart 2 år siden. Fødselen gikk bra selv om den var langvarig, og datteren min var i topp form da hun kom ut. Men jeg fikk en grad 3 rift, samt en dyp rift innvendig. Måtte sys i nesten 2 t etterpå. Heldigvis har det gått bra i ettertid, men jeg hadde mye vondt de første ukene og var veldig bekymret for om jeg skulle få varige plager. Hadde smerter i arret i ca 6 mnd etterpå. Og har hatt litt problemer med å holde på luft. Har i dette svangerskapet grublet mye på om jeg tør føde vaginalt igjen. Ikke redd for selve fødsel, men å få en ny og alvorlig rift.. I tillegg til dette det en ting til som gjør meg usikker: morkaken ligger denne gangen veldig langt ned, bare 1 cm fra indre mormunn. Dette førte i forrige uke til en plutselig blødning, blodet bare rant og rant. Heldigvis stoppet det av seg selv etter kort tid. Lå til obs på føden i 2 døgn og etter det har det vært rolig. De sier at det er mulig å føde vaginalt, siden morkaken ikke ligger over selve åpningen. Men er selvsagt redd for å blø masse under fødsel, dette kan jo være farlig både for baby og meg og det er økt fare for haste-KS pga dette. Så med tanke på rupturen sist gang og i tillegg økt fare for styrtblødning under vanlig fødsel heller jeg nå mer og mer mot KS, selv om jeg vet at det heller ikke er risikofritt.. Noen med erfaring, råd og trøst..?
Bifrost 2 barn<3 Skrevet 16. februar 2011 #2 Skrevet 16. februar 2011 Skjønner at du vurderer det, spesielt med tanke på blødning. Der ville jeg forhørt meg med flere leger/jordmødre om hva de anbefaler og hvordan erfaring de har med andre som har hatt morkake så langt ned. Med tanke på riftene, hørtes det rimelig likt ut min første fødsel, men der har jordmor overbevist meg om at andre gang ikke blir slik. Da har en unge allerede banet vei, og vevet er mer fleksibelt. Jeg velger å tro på det, og håper det ikke blir en rift den her gangen. For å trøste deg kan jeg jo si at dersom det hadde vært noen spesiell fare for deg med fødsel og plasseringen av morkaken, ville de nok ikke latt deg føde vaginalt. Kan jeg spørre om hvilket sykehus du tilhører?
Trultesmamma Skrevet 16. februar 2011 #3 Skrevet 16. februar 2011 Hei, jeg er førstegangs så har ikke erfart fødsel ennå, men vil komme med et tips. Gi info til jordmor/ lege og hun/han vil sende en hendvisning til sykehuset om at du er bekymret på grunn av tidligere traume og at morkaken ligger så lavt. Du vil da bli kontaktet innen kort tid med time og da kan du snakke med noen på sykehuset som kan høre på deg og gi deres anbefalinger. Selv har jeg opplevd et traume tidligere og var litt redd for å føde varginalt, men etter en samtale på sykehuset legger jordmoren inn info om meg på sykehus loggen slik at jordmor som skal se til meg har infoen og tar hensyn til mine tidligere erfaringer. Ved å gjennomføre en samtale kan du få løftet dine erfaringer og de vil velge det beste for deg. Velger de KS er det pga de mener det er best, men velger de varginal fødsel mener de at det ikke skal være noe problem. Husk at de har mye erfaring. Etter en eventuell samtale vil også jordmor som har snakket med deg legge inn logg på samtalen slik at jordmor som tar i mot deg på fødselen er klar over din tidligere fødselshistorie. Jeg fikk time 3 uker etter henvisning var sendt. Lykke til =)
Minsten, knøttet og nurket <3 Skrevet 16. februar 2011 Forfatter #4 Skrevet 16. februar 2011 Takk for gode svar. Skal føde på Rikshospitalet, er i gode hender der;) Jeg skal til samtale om forløsningsmetode ganske snart, derfor trengte jeg å lufte disse problemstillingene litt. De vil nok trolig råde meg til å prøve vanlig fødsel, men har snakket med en overlege som har sagt at jeg får siste ord uansett. Så er det bare det å bestemme seg da.. det finnes jo ingen fasit på dette..
Lemonia Skrevet 16. februar 2011 #5 Skrevet 16. februar 2011 Jeg har samme erfaring som deg. Førstemann ble tatt med tang, og jeg ble derfor klippet, men fikk likevel en grad 3b innvendig ruptur i tillegg. Mye smerter i lange tider, men det meste har vært i orden etterpå. Jeg skal føde på Rikshospitalet (gjorde det samme sist) og har stående tilbud om keisersnitt, men jeg synes ikke det er noen god løsning. Har snakket en del med jordmor og i uke 36 hadde jeg fødselssamtale med en gynekolog hvor vi sammen skrev en fødselsplan ut fra hvordan jeg ville ha det. Jeg fikk i grunnen lov til å selv bestemme hvordan jeg ville føde og fikk også tilbud om igangsettelse opptil to uker før termin. Igangsettelse er i imidlertid en risikofaktor i forhold til ruptur i seg selv, så vi ble enige om å vente så tett opptil termin som mulig i håp om at fødselen starter av seg selv (jeg har risikosvangerskap i tillegg, så jeg får ikke gå over termin likevel). For min del var det viktigste å eliminere så mange risikofaktorer i forhold til ruptur som mulig. Sammen med gynekologen ble vi derfor enige om at det ikke skal brukes tang eller vakuum, skulle en situasjon oppstå under fødsel vil det derfor heller bli hastesnitt, jeg skal ha en erfaren jordmor og ingen studenter, størrelsen på babyen følges nøye med under svangerskapet og de skal generelt gjøre alt de kan for at det samme ikke skjer igjen. For meg er det tryggheten jeg trenger for at jeg skal føde vaginalt igjen. Store rupturer er noe man vanligvis bare ser hos førstegangsfødende, så bare det å ha født en gang før gjør sjansen mye mindre. Jeg har et stort ønske om en fin vaginal fødsel, uten alle problemene i ettertid som jeg hadde sist, og føler at den planen vi har kommet fram til vil gjøre det mulig. Jeg synes du skal ta opp dette så tidlig som mulig i svangerskapet. Ser du også skal føde på Riksen og de er veldig flinke der, så du vil få KS uten problemer (RIksen er veldig liberale) hvis det er det du ønsker, og du vil også få tilbud om samtaler og fødselsplan hvis du ønsker å prøve vaginal fødsel igjen. Du vil i allefall få god oppfølging. Lykke til. Jeg skal til pers om maks to uker, og er litt nervøs, men håper jeg får den positive opplevelsen jeg ønsker meg. :-)
Minsten, knøttet og nurket <3 Skrevet 18. februar 2011 Forfatter #6 Skrevet 18. februar 2011 Takk for svar og gode råd. Føler meg heldigvis i trygge hender på Riksen ja. Har født der to ggr tidligere, ett planlagt KS (pga seteleie) og sist gang vanlig fødsel. Så vet sånn sett noenlunde hva jeg går til.. men man vet jo ikke hvordan neste fødsel blir;) Er forresten over i uke 35 i dag, så det begynner å haste litt med å ta et valg.. Lemonia - lykke til med fødsel! Krysser fingre og tær for at det går slik du ønsker denne gangen. Hadde vært flott hvis du forteller oss hvordan det gikk når den tid kommer - ikke mange dagene igjen nå )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå