Gå til innhold

HELLP - syndrom

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest thricane
Skrevet

Hei

Jeg fikk HELLP i første svangerskap.

Hos meg ble det oppdaget pga høyt blodtrykk og protein i urinen. Men jeg kan legge til at jeg hadde disse sinnsyke smertene i magen flere ganger fra jeg rundet uke 30, men som avtok. Dette var noe jeg tok opp med legen, for jeg tenkte at dette kan umulig være en normal del av svangerskapet, men ble avvist med at det mest sannsynlig var blodtykksfall, siden jeg i tillegg ble sjelven og kastet opp + kaldsvettet. Jeg har sagt til legen som fulgte opp også at disse magesmertene kom flere ganger, ikke bare den dagen jeg ble lagt inn. Men de bare fnyser av meg at det ikke er mulig med denne "tilstanden". Noen god forklaring på disse smertene har ingen hatt, blodtrykksfall kan jeg ikke forstå at det er, for det har ingenting med smerter å gjøre. Du har jo opplevd disse smertene, og vet at det er ikke noe man bare tror man har heller.

Godt det gikk bra med både deg og jenta di. Kjenner så godt igjen beskrivelsen din av deg og barnet etter ks, hvor man ligger på et rom alene, uten å vite hva man egentlig skal føle, fordi det gikk så fort.

Skrevet

En ting er sikkert, allmennleger ANER ikke hva HELLP er. Jeg "misjonerer" til alle som nevner at de har vondt i magen når de er gravide!!

Er glad for at jeg ikke helt "fikk med meg" bokstavene, sånn jeg fikk lest om det på nettet, før jeg havnet på sykehuset etter legebesøk nr 2. Jeg slapp heldigvis lett unna, med en stor frisk gutt som resultat i uke 34.

Skrevet

Jeg har ikke hatt HELLP, men alvorlig svangerskapsforgiftning med akutt keisersnitt i uke 32. Jeg fikk kraftige magesmerter mens jeg lå inne til observasjon, disse ga seg etter noen timer, men det var helt forferdelig vondt.

I mitt andre svangerskap fikk jeg også magesmerter, men etter et døgn på obsarvasjonsposten ble jeg sent hjem og alt var bra. Men jeg ble skikkelig bekymert da de dukket opp tidligere i svangerskapet. Heldigvis var det ikke noe galt. Men jeg fikk svangerskapsforgiftning i slutten av svangerskapet. Siden jeg har hatt svangerskapsforgiftning to ganger så fikk jeg beskjed om at jeg ikke bør bli gravid igjen, siden det er stor sjangs for at jeg kan få det igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...