Gå til innhold

Fedrekvote, student og alt det der:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om far kan utsette fedrekvoten på 10 uker til etter jeg er ferdig med min permisjon og utebetaling fra Lånekassen, og at dette ikke virker inn på foreldrestipendet? Umulig å finne ut av dette...:/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det ikke har skjedd noe nytt, så har dessverre ikke far rett på de 10 ukene når du er student. Så dette er uker dere mister.

Det han derimot har krav på er å ta alle de andre ukene med utgangspunkt i sin lønn, om du er registrert som fulltidsstudent.

Du har da fortsatt krav på utbetaling fra lånekassen + engangsstønad.

Når vi var i den situasjonen valgte vi at jeg ikke deltok på forelesninger som ikke var obligatoriske, men deltok på alt som var obligatorisk. Og han tok ut permisjon som tidskonto når jeg skulle på skolen. Fungerte utmerket.

Skrevet

Som hun over sier, mannen din har ikke rett på fedrekvoten så lenge du er student.

For at du skal få fødselsstipendet i 10 mnd må du ha minimum 50% "ansvar" for babyen i uka. Ved å velge tidskonto/gradert uttak kan mannen din være hjemme inntil 2 dager i uken uten av du mister stipendet. Forutsetningen for at han skal få være hjemme er at du studerer 100% (hvis ikke jeg husker helt feil..? Høres jo rart ut.. Men det er relativt enkelt å sjekke) Du kan altså ikke ta permisjon fra skolen, hvis du ønsker at mannen din skal være hjemme.

Dersom dere velger gradert uttak/tidskonto vil mannen din kunne ta ut 29 uker med permisjon (var 29 uker i 2008.. mulig det er mer/mindre nå) i løpet av barnets 3 første leveår (evt frem til neste barns fødsel).

Det kan hende det er mulig for jobben til mannen at dere melder inn at han er hjemme 2 dager i uka fra barnet er 6 uker, men at han kan ta ut hele permisjonen sammenhengende i perioder isteden. Det må dere høre med jobben om, for det er viktig at Nav får riktige opplysninger for at du ikke skal miste stipendet ditt:)

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...