Gå til innhold

Flere med småtrassige TROLL!!??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenten min er nå blitt 1 år og tre måneder, og hun oppfører seg IKKE eksemplarisk... hehe..

Vel, er det flere med trassige barn? Er dette en fase? Og hvordan skal jeg reagere på oppførselen hennes?

Hun slår mye, men gir en kos rett etter hun har slått. Dette var jo utrolig søtt i begynnelsen, men nå er det jo som at hun tror det er greit å slå så lenge hun koser etterpå. Hun er også fæl til å rope høylytt og slå andre barn også. Vi var på legevakten en dag med hun, og inn kom der en jente på en 4-5 år, Jenta mi gikk konsekvent tvers over rommet, og slo jenta i ryggen før jeg fikk sukk for meg. Jeg løp da bort og dro hun med meg og sa, "nei det er ikke lov å slå, du må være god jente". Men likevel så ville hun da altså bare bort igjen til denne jenta for å slå henne. Når hun spiser kaster hun skiver og drikkeflasker vegg i mellom mens hun brøler og noen ganger slår i bordet. Hun er rett og slett en frekk liten sak... Begynner å bli ganske så lei av denne oppførselen nå.

Noen som har det på samme måte? HVA GJØR DERE!!??!!?

(Hun begynte forresten i barnehage i desember) vet ikke om det kan ha noe å si)

Håper noen deler tanker og erfaringer med meg. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun kan nok bli en håndfull, ja. :-)

Når de er så små så skjønner de ikke at de gjør noe galt, de er bare ute etter reaksjonen. De forstår ikke at noen får vondt når de blir slått, men mamma hadde jamen en morsom reaksjon og kom løpende med en gang. Min minstemann er snart 2 og nå begynner han å gjøre ting litt på "faenskap". Dvs at jeg tror han vet at han ikke får gjøre det, men han vil teste ut reaksjonen min. F.eks holde melkekoppen truende i lufta, smile lurt og vente på min reaksjon. Hvis jeg så mye som hever øyenbrynene da, går den i bakken. Overse er tingen. Selvsagt må man hindre dem i å skade andre...

Skrevet

Forresten hyggelig at noen har beibilykke og ikke bare babykilo. ;-)

Gjest thricane
Skrevet

Har ei lita trolljente her også på 20 mnd.

I barnehagen har hun stålkontroll på de andre i samme alder, de slipper lekene og springer når hun kommer mot dem:-S Skikkelig bestemt, lugger og hyler, lager skikkelig drama når hun ikke får viljen.

I tillegg er hun i kaste alt i do, putte hendene i bleia og dra ned bleie og bukse for å bærsje på gulvet, alder. Skikkelig sjarmerende:-P og ikke noe hjelp å lukke dørene, for hun har funnet ut hvordan hun åpner den.

Vet ikke helt løsningen, akkurat nå er hun i en litt vanskelig alder pga det for tidlig til å gjøre stort mer enn å snakke til henne og ta henne vekk fra det hun driver på med.

Så hva jeg gjør, å bare vise tålmodighet og håpe hun skjønner det etterhvert....

Skrevet

Oh yes, vi har nok et ikke fullt så lite troll vi også. Men han er sånn 2-delt troll, skikkelig snill med alle, i barnehagen, på besøk, ute, med ukjente. Så er han Mr Hyde med en gang han er hjemme med oss og tester grenser for alle pengene.

SLITSOMT! Vår trøst er at han ikke er barnehagens skrekk (med mindre ped.leder ikke sier sannheten), men jeg er til tiders full av blåmerker og kloremerker. Og parketten er full av bulker etter lekekasting.

Hvis det kan trøste deg, det er blitt bedre hos oss de siste ukene, han er blitt mye roligere etter at vi sluttet å sende han 5 dager i barnehagen (han går 4 nå, med fri onsdager med far), og vi jobber intenst med konsekvent tilbakemelding. Han slår sjeldnere når, og kaster ikke leker og bøker like mye som før (en leke kastet = en leke borte for resten av dagen!). Måltidene er fremdeles utfordrende, men vi ser lyset.

Vi snakker mye om følelser, sier at han har lov til å være sint, men at det ikke er lov å kaste eller slå. Også passer vi på å rose masse og ikke være sure på han, med en gang han er blitt roligere går vi tilbake til lek og kos.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...