Gå til innhold

Gode råd ang stilk roser....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en nydelig bukett med røde roser på morsdagen, men som alltid når jeg får roser og setter de i vann etter "oppskriften" på næringspulveret som følger med....så begynner mange av dem og henge med hodet allerede dagen etter og de er jo ikke kommet ut ennå.... Er det noen som har gode råd i den forbindelse??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skråsnitt de med tapetkniv/blomsterkniv slik at du får et jevnt snitt. Så tar du så varmt vann du klarer å få fra springen, ca 60grader i vasen. En dæsj klorin (som bakteriedreper) og en god dæsj sukker (for næring).

Pleier å ha roser leeenge :)

Skrevet

kult :)

bruker du da ikke denne posen som følger med?

(ca hvor store er dæsjene dine?)

Skrevet

Nei, bruker ikke det som følger med.

Dæsjen med klorin er kanskje 1ts eller noe, og dæsjen med sukker er kanskje en spiseskje tenker jeg.

I tilegg er det viktig å rense rosene, slik at du ikke har noe av det grønne i vannet (blader).

Skrevet

Og bytt vatnet ofte! Dei kan gjerne få nytt vatn kvar dag. Så varmt du får ut av springen, slik det var nevnt her. Grunnen til dette er at roser har ein tre-aktig stilk som treng varmt vatn for å opne seg og suge opp vatnet. I motsetning til for eksempel gerbera, som har ein urte-aktig stilk, dei skal ha kaldare vatn.

Skrevet

Ser du har fått mange gode råd her, men tenkte jeg skulle komme med ett til.. Det er viktig at man er rask når man skråsnitter rosene slik at snittet blir "glatt" og det aller beste er om man snitter de og heller i nytt pulver hver gang man bytter vann.. Noen ganger er de snittet i butikken, men hvis det er lenge siden man kjøpte de så burde man snitte de en gang til før man setter de i vann hjemme, da er porene åpne og klare til å ta imot vann og næring:)

Hilsen en som har jobbet i blomsterbutikk i manger år;)

Skrevet

Okei, takk for gode råd, skal prøve det med varmt vann, sukker og klorin (hørtes brutalt ut da, men....) Har snittet dem før jeg satt dem i vannet, men må vel kanskje snitte dem på nytt igjen da???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...