Gå til innhold

Har jeg råd til å ta en Bacleor nå?.

Anbefalte innlegg

Skrevet

*Mini er 3 mnd

*jeg er ikke gravid nå (vil det ha noen forskell?)

*Har vært i fullt arbeid i mange år.

Lurer på om jeg/vi vil klare det økonomisk. Vi har en pappa som jobber 100 %, men lønnen er ca 350 000 bare på han.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du forteller ikke noe om utgiftene deres, og ikke noe om hvordan du skal studere..fulltid, deltid, nettbasert?

Skrevet

Jeg tenkte å ta vurderingen om vi har råd, når jeg finner ut hva vi får. Jeg tenker Bachelor fulltid.

Jeg lurer vel på om det er noen ordninger for de som går med små? Kanskje det bare er vanlig studielån jeg får...

Skrevet

Det kommer helt an på hvor store utgifter dere har og hvor mye dere eventuelt er villig til å kutte ned på.

Så lenge samboeren din tjener så mye, så er det ikke noe ekstra å få fra lånekassen, selv om dere har barn. Les mer på Lånekassen sine sider, evt. ta en telefon.

Du kan jo evt. jobbe litt ved siden av studiene.

Skrevet

Som de andre sier så kommer det jo helt an på hvor store utgifter dere har, og hvor langt dere er villig til å strekke dere økonomisk.

Har studert i mange år med barn, det fungerer helt greit for oss. Jeg jobber 10-20% utenom studiet (fulltids studie). Har hus og bil med lån, samt mannens studielån.

Du får utbetalt 6 400 kr i mnd i 10 mnd hvert åt fra lånekassen om du har fullt lån og stipend, samt større utbetalinger ved semesterstart, ca 10 000 kr mer. Det vil si at du får store utbetalinger i august og januar, og ellers de 6400 kr hver mnd med unntak av sommerferien, man får ikke utbetaling i juni og juli.

Jeg har selv jobbet en del om sommeren, men også tatt fri 4 uker sammen med familien. Man kan jo velge å jobbe enda mer, med en bachelor er det jo bare snakk om to sommerferier, kanskje du klarer deg med en uke eller to med ferie de årene.

Har dere huslån kan dere be om avdragsfritt lån den perioden du studerer. Bor dere nær studentbhg e.l er dette ofte ett billigere alternativ enn kommunale/private barnehager for studenter får en del rabatt i studentbarnehager(kommer litt an på situasjonen hvor mye).

Du får ikke noe ekstra om du har barn (eller er gravid) så lenge mannen din tjener så mye som han gjør, men om du får flere barn under studiet får du hele støtten fra lånekassen som stipend i en periode (tror det er ti mnd) om du tar fødselspermisjon fra studiene.

Så om dere ikke har mye/dyre lån, og kan leve uten de alt for store utskeielsene noen år så skal det gå helt greit å studere, du må selv vurdere hvorvidt dere er villige til å ta opp studielån eller ha avdragsfrie lån på evt hus eller leilighet en periode. Om du kommer til å tjene mye bedre etter endt utdanning vil det jo kanskje lønne seg økonomisk på sikt likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...