Gå til innhold

Tilbake til røttene


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg sett flere programmer hvor adoptivbarn vil finne sine røtter, og hver gang de har greid det (via TV), så ser vi at de biologiske foreldrene ikke ville adoptere dem vekk. De ble tatt fra dem, eller den ene av foreldrene tok avgjørelsen over hodet på den andre.

Hva tenker dere om dette? Vi valgte å ikke gå gjennom adopsjon av flere grunner, men disse programmene styrker meg i beslutningen. Ikke fordi jeg er redd for at det er sånn i alle tilfeller, men det KAN jo skje...

Huff, må kanskje slutte å se disse programmene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TV lyver. Tror du virkelig noen av disse biologiske foreldrene vil stå frem på TV å si at de ikke ville ha barnet fordi det rett og slett ikke passet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg føler meg sikker på at ikke alle lyver. Og det ser jo ut som at de har vært åpne om adopsjonen til familie og nye barn.

Jeg tror helt ærlig at adopsjon ikke alltid er stuerent iallfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de har vært åpne om adopsjonen til familie betyr ikke det at de vil si på TV (foran milioner av seere) at de rett og slett ikke ønsket barnet.

 

Det finnes tusenvis av forskjellige grunner til at man adopterer bort et barn, de fleste gjør ikke dette fordi det er gøy...men fordi de er i en situasjon som gjør det vanskelig å beholde barnet. Er ikke alltid slike program går i dybden på årsakene til at de adopterte bort barnet og i noen tilfeller blir det "laget" en ny årsak for programmet sin del....det er kanskje eneste måten å få biologiske foreldre til å stille opp.

 

 

Hadde jeg vært 19 år og narkoman og adoptert bort barnet mitt, så ville jeg ikke stått på tv 20 år senere og forklart grunnen hvis jeg var i et prestigefyllt yrke og ingen rundt meg visste om min fortid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skjønner det, og jeg er ikke kritisk til adopsjon som sådan. Men vi må være åpne for at det KAN være ufrivillig at de adoptere vekk barnet sitt. Vi vet jo at bander har raidet kinesiske landsbyer for å finne barn å selge til adopsjon for eksempel. Vi ser det samme nå på Haiti, hvor barn selges for under en tier...

Det finnes mange grunner til å man adopterer vekk et barn, men uansett mener jeg at man må være sikker på at det er frivillighet som gjør det. Og det er jeg helt overbevist om at man kan være i alle tilfellene...

 

HI

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe vi som skal adoptere kan kontrollere på noen måte, så vi må rett og slett stole på myndighetene i landet der barnet kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde vært veldig synd for alle barn i barnehjem hvis ingen ville adoptere fordi det ikke er "stuerent" nok.... Fra tid til annen foregår nok ting som ikke skal skje, hvor bander tar barn, eller kjøper barn fra fattige familier. Nettopp derfor er jeg glad for at Norge er omtrent det strengeste land i verden når det gjelder hvilke land vi samarbeider med om adopsjon. Det er derfor samarbeidet med bla. Russland har stanset, samt også enkelte land i sør-amerika, fordi man her ikke helt kunne gjøre rede for hvorfor enkelte barn var på barnehjemmene. Det at man vet hvem de biologiske foreldre er vil jeg se på som nesten en garanti for at barnet er overlatt til barnehjemmet, ikke at de er stjålet..... Og hvem ønsker å gi fra seg barnet sitt? Ingen. Du finner ingen som vil si at det var det de ønsket. De ga fra seg barnet fordi de så ingen annet utvei, at de var i en desperat situasjon. Det hjelper uansett ikke barnet at ingen adopterer og at det vokser opp på barnehjemmet. De fleste barn som blir skaffet på illegalt vis havner heller ikke på barnehjem og ender i Norge. Disse blir solgt på det private marked, det finnes "agenter" som nærmest skaffer barn på bestilling....de går neppe via barnehjem og ratifiserte Adopsjonsforeninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Trådstarter:

 

Var det om norske adoptivbarn du så eller utenlandske??

 

Her i Norge er det veldig sjelden at foreldre godtar å adoptere bort barna sine! Noen gjør det nok,men i de aller aller fleste sakene blir barna tvangsadoptert bort!

 

Barnevernet vil tvangsadoptere bort min lille gutt på snart 2 år nå:( Og jeg har ingen verdens ting jeg skulle ha sagt,KUN prøve å forsvare meg så godt jeg kan! Blir aldri trodd,så får virkelig håpe jeg blir det denne gangen,når det er noe så alvorlig skal skje! Jeg verken drikker,ruser meg på tabletter eller narkotika! Det har aldri vært vold eller misbruk inni bilde! Den eneste grunnen barnevernet sa var at gutten skal bo der til han blir 18! Hva slags grunn er det liksom??? Er det virkelig god nok grunn for å bryte barnekonvensjonen og ta fra et barn identiteten??? Og ikke minst tenk på søsken som kansje aldri får muligheten til å bli kjent med lillebroren sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...