Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #1 Skrevet 16. februar 2011 Fra aftenposten idag: "Utbruddet av meslinger i Oslo omfatter nå 11 tilfeller fordelt på seks bydeler. Noen av tilfellene kan settes i klar sammenheng med hverandre og skyldes smitte hos uvaksinerte barn. For de øvrige er det mer uklart hvor smitte har funnet sted, skriver Folkehelseinstituttet på sin nettside. De 11 meslingetilfellene som er rapportert siden slutten av januar, fordeler seg på bydelene Gamle Oslo (5 tilfeller), Østensjø (2) St. Hanshaugen (1), Søndre Nordstrand (1), Bjerke (1) og Ullern (1). Meslinger kan gjøre barn og voksne alvorlige syke. Etter flere tiår med reduksjon av meslinger er barnesykdommen på fremmarsj i Vest-Europa. Årsaken er at alternative miljøer nekter å vaksinere barna, ifølge Verdens helseorganisasjon." Jeg syns det er egoistisk å ikke vaksinere sine barn. Og dette er et veldig godt eksempel på det. 11 personer er nå syke. Meslinger kan forøvrig føre til varig funksjonshemming. http://no.wikipedia.org/wiki/Meslinger
håperpåvinterbarn Skrevet 16. februar 2011 #2 Skrevet 16. februar 2011 og jeg mente ikke å signere inlegget mitt med anonym. HI
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #3 Skrevet 16. februar 2011 ALLE barn sier du? Hva med de barna som kanskje ikke tåler vaksinen da?
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #4 Skrevet 16. februar 2011 Når er det de får vaksinen mot meslinger? Og kan de få det selvom de er vaksinert? Håper min jente ikke blir smittet, vi bor jo enda her det er funnet flest tilfeller.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #5 Skrevet 16. februar 2011 Trenger ikke bli helt hysterisk da. For bare 30-40 år siden hadde 99,9% av barna meslinger. Meslingvaksinene var faktisk den første vaksinen en innførte i vaksinasjonsprogrammet som en fikk problemer med oppsluttningen om. Dette Pga. alle så på det som en mild sykdom som alle fikk. Slik som vi ser på vannkopper nå. Jeg har lest, at nå prøver vaksineprodusenter å få vannkoppekomponeneten inn i MMR vaksinen. Tipper at om noen år så er vannkopper også farlige, bare les på helse-sider fra usa, hvor vannkoppevaksine er i barnevaksinasjonsprogrammet. Merkelig hvordan helsemyndigheter får oss til å tro at med en gang en vaksine kommer i vaksinasjonsprogrammet blir sykdommen veldig farlig.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #6 Skrevet 16. februar 2011 15 mnd får de MMR-vaksine som beskytter mot meslinger, kusma og røde hunder.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #7 Skrevet 16. februar 2011 Det er også en grunn til at alle som tåler vaksinen burde ta den. For å kollektivt beskytte de som ikke tåler og som dermed er mer utsatt.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #8 Skrevet 16. februar 2011 En million dødsfall i året gjør at dette ikke er snakk opm hysteri.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #9 Skrevet 16. februar 2011 Og jeg tenkte akkurat jeg skulle lage et innlegg ang. 15 mnd vaksinen.. Vi skal på 15 mnd kontroll på mandag og jeg er skikkelig skeptisk :/ Men vi burde kanskje bare ta den da. Vi bor ikke i Oslo da, men det spiller jo forsåvidt ingen rolle..
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #10 Skrevet 16. februar 2011 Mye hysteri her. På 70 og 80 tallet oppsøkte man barn med meslinger (og andre barnesykdommer) for å få sine egne smittet - og ferdig med det. Det er svært lite sannsynlig å bli alvorlig syk av meslinger og det er først og fremst gravide som bør unngå denne sykdommen. De fleste "barnesykdommer" er ganske så ufarlige å få som barn, men kan bli litt verre å få som voksen.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #11 Skrevet 16. februar 2011 Jeg blir så utrolig forbannet over folk som ikke tar ansvar når det kommer til vaksinering. Alternative miljøer.....hva tror de da ? At englene skal redde barna i Norge fordi de ikke har vaksinert ? Det er en risiko for mye.Bare det å gå ut døra hjemme medfører risiko. Skal man holde seg inne da ? Man vet ikke om alle barn tåler vaksinen.MEN man vet at dødligheten har vært ganske høy ved bl.a meslinger. Fortsetter man slik så skal vi se at det meste kommer tilbake.Kansje ikke NÅ, men til våre barnebarn kansje ? Polio,meslinger,tuberulose osv...... Jeg var selv redd for MMR-vaskinen til mitt eldste barn, da debatten var stor.Jeg valgte å la han få den, og alle de andre barna som jeg har fått etterpå har og fått den.Det vil ikke si at jeg ikke tenker over at NOE kan skje.Men det er MITT ansvar å PRØVE å ta ansvar så sykdommer som det er mulighet for å hindre, blir forhindret til utbrudd og at unger ikke får sykdommer de kan dø av, fordi JEG ikke turde. Det er et hysteri rundt om ang vaksiner og unger som KANSJE kan få reaksjoner.Om flere velger å ikke vaksinere, og sydommer sprer seg, så forventer man at de holder kjeft når små barn dør, fordi de ikke fikk vaksinasjon ?????
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #12 Skrevet 16. februar 2011 Du virker jo helt hysterisk. Du må bare godta at noen velger annerledes en deg. Når det gjelder meslinger så tar jeg det med knusende ro. Les de andre innleggene her. Trenger ikke ta helt av fordi 11 er blitt smittet.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #13 Skrevet 16. februar 2011 Hysterisk? Nei Forbannet ? Ja Folk velger hva de vil, men når det kan gå på bekostning av andre, så kaller jeg det dumskap. Mange som lager farer i forhold til vaksinasjon.Det og kaller jeg dumskap Unga mine er vaksiner, så slipper å være hysterisk, jeg
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #14 Skrevet 16. februar 2011 Hva skal man da med denne klassiske billedboka som handler om prikker i ansiktet? http://cdon.no/b%C3%B8ker/wolde,_gunilla/emmas_lillebror_er_syk-927831
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #15 Skrevet 16. februar 2011 Du har et poeng. Vi bekymrer oss ikke for de sykdommene som ikke vaksinasjonsprogrammet dekker. Når mine barn var små, var det ingen som spurte om prevenar feks, men nå er det en selvfølge. Du nevner vannkopper, men hva med hepatitt b. Det er snart kun i norden den ikke er med i programmet. De aller fleste går rundt uvaksinerte og bekymringsløse.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #16 Skrevet 16. februar 2011 Jeg synes det er en klar tendens at foreldre "bruker" vaksiner og bakovervendte bilseter for å føle seg 100% rolige, mens sannheten er at man langtfra har dekket alle faremomenter av den grunn. Det fins mange andre sykdommer, og det er farlig å gå over et fotgjengerfelt. Pluss, pluss.
håperpåvinterbarn Skrevet 16. februar 2011 #17 Skrevet 16. februar 2011 I følge Folkehelseinstituttet dør ca. en halv million barn i verden av meslinger hvert år. Det er fortsatt et høyt antall vil jeg påstå. DEssuten er komplikasjoner ved denne sykdommen alvorlige. http://no.wikipedia.org/wiki/Meslinger
håperpåvinterbarn Skrevet 16. februar 2011 #18 Skrevet 16. februar 2011 må si jeg er smått provosert over bagateliseringen av denne sykdommen. Min tante er døv som følge av at bestemor fikk meslinger da hun gikk gravid. Hvorfor fikk hun meslinger? Fordi dette var i tiden FØR vaksinasjon og risiko for smitte var BETYDELIG større!!!!! Hun gikk ikke på "smittefest" men ble smittet på tross av at hun tok sine forhåndsregler. Jeg kan jo spørre tanta mi om hun syns det er "greit" at andre barn blir døve pga økt risiko for smitte. Jeg kan legge til at de (mine besteforeldre) var sjeleglade for at ungen "kun" var døv og ikke multihandikappet eller død.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #19 Skrevet 16. februar 2011 Hva med de barna som ikke kan ta vaksine da? Egoistisk av foreldrene?
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #20 Skrevet 16. februar 2011 Svar til deg lenger opp her: Ja, man kan få meslinger selv om man er vaksinert. Det har kommet fram at i hvert fall ett av de elleve barna i oslo var vaksinert fra før.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #21 Skrevet 16. februar 2011 Har lest litt på engelske sider om MMR, og der tar regner de ikke barna som beskyttet før de har fått 2 doser. I Norge får også barn 2 doser, men med mye større intervall. Dette har vi gjort på denne måten fordi vi har hatt veldig få tilfeller av sykdommene her til lands. Kansje vi må forandre på denne praksisen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå