Gå til innhold

Ang utbrenthet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor fort kan man bli utbrent?? Jeg er nyutddanet lærer, begynte rett i 100% stilling i høst. Har fått stilling på et svært krevende trinn med mange elever med problemer på forskjellige arenaer. Jeg jobber "utenpå" som spes ped lærer, og har derfor de tyngste elevene. Jobber også en del på tvers av trinn, med spes ped.

Jeg begynner å bli veldig sliten, har egentlig bare trodd at det var praksis-sjokket som kom og tok meg, men når jeg leste på tråden om utbrenthet, så merker jeg at jeg siden juletider har gått med mange av symptomene :/ Alltid trøtt/sliten, får aldri nok søvn, er alltid trøtt når jeg står opp, uansett leggetid, har vondt nakken/skuldre/rygg, er svimmel, har hodepine, er "tussete" og ofte småsint. På jobb er jeg alltid rolig, men det krever MASSE av meg å ikke sette meg ned på kontoret og grine etter en slitsom dag...

Er det sånn det er å være lærer? Skal det være så slitsomt at man synes helga er altfor kort? Jeg har ikke ennå gruet meg til å dra på jobb, men kjenner at jeg er helt gåen etter at elevene har dratt hjem, og bruker mesteparten av tiden etter jobb til å være utslitt. Har ikke overskudd til noe.

Heldigvis er det snart vinterferie, og det GLEDER jeg meg til! Jeg er gald i jobben min, har mange planer og ideer, men føler jobben tapper meg helt, og føler det går utover familien min :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Symptomene du har hadde jeg før jeg ble utbrent. Jeg gikk slik i ca 2 år før kroppen ble totalt utbrent. Pass på deg selv før det er for seint!

Skrevet

huff, ja jeg frykter at jeg skal bli utbrent "før tia" :/ Ser jo kollegene mine som jobber i det samme klimaet som meg, og flere av dem har tatt til tårene etter at elevene har dratt hjem... Jeg tenker jo at siden de har det like slitsomt meg, men fortsatt jobber år ut og år inn, så bør vel jeg takle det også??