Gå til innhold

Hvor går grensen for å sende hjem syke barn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I barnehagen til min sønn sender de nå hjem alle unger som har antydning til bløt bleie og sier de har diare og må være hjemme i 48 timer etter at de har normal avføring igjen. De har vært mye plaget med omgangssyke i vinter, så jeg skjønner at de må gjøre tiltak. Men et sted må da grensen gå?

 

Nå har guttungen blitt sendt hjem to ganger i løpet av de to siste ukene med beskjed om at han er dårlig i magen og har kraftig diare. Begge gangene har de hatt EN bleie å vise til, som ikke er diare, bare litt bløt. Og han er i strålende form, frisk som en fisk. Han har heller ikke hatt flere bleier med avføring etter at han har kommet hjem.

Styrer påstår hardnakket at han er syk og må være hjemme, og hun står omtrent i døra og nekter foreldre å levere hvis hun mener at ungen hadde diare dagen i forveien. Idag ble hun skikkelig sur da jeg sa at han var frisk som en fisk de dagene han ikke fikk komme i barnehagen forrige uke. Hun mente bestemt at han var syk. Og hun er jo ikke den som er sammen med ungene, hun sitter stort sett inne på kontoret sitt og vet knapt hvem ungene er.

 

Men EN bløt bleie i løpet av en dag er vel ikke diare? Sønnen min har alltid hatt litt bløt avføring, og sånn det er nå blir han sendt hjem bare det er bæsj i bleia. Og man er jo ikke tjent med en barnehage der man må hente ungene med en gang de bæsjer. For bæsje gjør de jo.

 

Er det jeg som overreagerer når jeg syns de er håpløse i barnehagen nå, eller er det styrer i barnehagen som er hysterisk, syns dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I barnehagen hvor jeg jobber sender vi barna hjem etter tredje diare-bleie i løpet av kort tid.

Vi oppfordrer foreldrene til å ikke komme i bhg med ungen før 48 timer etter siste oppkast/diare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også en regel i vår barnehage om 3 bleier, samtidig som vi også anbefaler at de holder barnet hjemme i 48 timer.

 

Vi sliter med at foreldre leverer barna i barnehagen etter vi har sendt de hjem med oppkast og skikkelig diare bleier.. Noe som har endt opp med at alle de voksne har gått igjennom oppkast og diare. Noe som igjen går utover barna, vikarer og få voksne :/

 

Vi har vært streng i en periode nå, siden de har sendt barna så raskt tilbake at vi har bedt dem veldig fint om å ikke komme dagen etterpå.

 

Men det er forskjell på diare bleier og bløte bleier, den er jeg helt enig i. Diare bleier lukter også en del mer enn vanlige bleier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syntes jeg er ganske drøyt. 2-3 diare`(sure vannbæsj) bleier er ok nok til å være hjemme i disse tider med omgangssyke. Småen min ble sendt hjem to ganger på 2 uker hvorav den ene uken måtte være hjemme i 3 dager p.ga omgangssyke "etterskjelvinger" i form av løs mage og ikke diare`. Andre gangen tok jeg det opp med styrer som er en meget forståelig mann og vi ble enige om at lege var det beste valget for avgjørelse om virus/sykdom. Legen sa hun var frisk som en fisk og ikke smittefarlig og fikk være i barnehagen. Ferdig med den saken! Men er barnet smittefarlig må h*n være hjemme altså ellers blir man aldri kvitt elendigheten. Ta ungen med til legen og la legen avgjøre en gang for alle. Folk må tåle å bytte løse bleier uten at det skal være omgangsyken hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I bhg jeg jobber forholder vi oss til Folkehelseinstituttets Anbefalinger om når syke barnehagebarn bør holdes hjemme

 

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661=6039:0:15,5077:1:0:0:::0:0&MainLeft_6039=6041:82617::1:6043:10:::0:0#eHandbook826177

 

Her står følgende om diare:

"Diaré med eller uten brekninger

Barn med akutte diarétilstander kan vende tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie. Dette gjelder også bleiebarn. Barn som konstitusjonelt har tendens til løs avføring trenger ikke holdes borte fra barnehagen. Det må være foreldrene som avgjør om barnet har en unormal diarétilstand. Ved diarétilstander hvor man mistenker næringsmiddeloverført mikrobe (for eksempel etter utenlandsreise) bør barnet undersøkes av lege og det bør sjekkes om andre barn i barnehagen har symptomer."

 

Selv om det står at det er foreldrene som må avgjøre, så går jo ikke det hvis diareen oppstår i bhg-tida. Men bløt avføring er jo ikke det samme som diare. Diare er tynn/flytende, og vi ringer ofte etter 2 avføringer. Noen ganger kan det også være andre tegn som er med i vurderingen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vår første barnehage sendte også ungen hjem med "diare" etter en løs bleie. - Dette selv om ungen hadde fått "diagnosen" kronisk småbarnsdiare! Etter å ha vært hjemme 4-5ganger på 3mnd med frisk unge ringte barnelegen igjen som skrev en rimelig hard legeerklæring, der det i tillegg til å beskrive min sønns "tilstand" også forklarte at "små barn ofte er dårlige i magen" og forklarte hva diare var, og avsluttet pent med at "dette er noe alle barnehager bør ha kunnskap om!".

 

Etter dette ringte de aldri igjen om at sønnen min var sjuk.

 

Har byttet barnehage, gutten er like dårlig i magen. Spurte når vi begynte om jeg skulle få legeerklæring på det, da så de bare på meg å sa "neida, det er helt normalt at små barn er endel dårlig i magen uten at de er sjuk!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok til slutt kontakt med fylkeslegen av samme grunn som du nevner.

Hun skrev da et brev til barnehagens styrer hvor hun beskrev at det kunne kalles diaré når barnet hadde hatt løs avføring 5-6 ganger de tre siste timene.

Alle mennesker har en løs avføring innemellom, men det syns jo ekstra godt på beleiebarna.

Ble stille rundt min sønn som som regel har en løs avføring pr. dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I vår barnehage er det motsatt. unger har spydd uten å bli sendt hjem. Det samme gjelder ved øyekatarr - ingen karantene eller krav om behandling.

Har de høy feber og i tillegg er utilpass, blir de sendt hjem......

 

Dette gjør at hele vår familie har vært mye syke i vinter...... (men datteren vår har kunnet gå i barnehagen da.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyekatrr skal ikke behandles lenger, så da er det ikke noe å gjøre med det og barna kan være i bhg. dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...