Gå til innhold

10 minutter ute i -15 grader for kaldt for baby 10 uker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har time hos legen senere i dag, men finner ingen som kan kjøre eller passe tuppa, så må ta henne med til bussen. Vil hun ta skade av det, at jeg tar henne med i vogna og triller til bussholdeplassen som er 10 minutter unna? Neste alternativ er drosje, men bor så langt unna at vi snakker et par-tre hundre kroner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neida, hun ligger godt og lunt i bagen, ingen fare!

Skrevet

Tenker på at hun må puste inn den kalde lufta, har lest at det kan være farlig for den lille kroppen. Frister også veldig og skulle legge et teppe over, men vet av erfaring at det er like kaldt inni der som uten teppe, men synes ikke det ser så kaldt ut da!

Skrevet

Tror ikke det skal være noe problem. Er jo forskjell på en trilletur på 10 minutter mot f eks det å sove ute i 3 timer. Og sålenge hun ligger nedi bagen er det jo lunt og godt, som noen skrev over her. Blir noe annet om du hadde bært henne sånn at hun hadde fått evt vind og flere effektive kuldegrader midt i fleisen.

Skrevet

Niks problem, babyen er da 2 måneder! Kan sove ute også, den nå, ikke på de kaldste dagene, men flott utover nå da. I alle fall til ned mot minus 10. Unger som sover ute tåler mer, tror jeg.

Ser noen unger rundt her, som aldri har sovet ute og som er lite ute generelt, de er sjuke støtt.

Skrevet

Hm, tror jeg tar sjansen! Får pakke henne ekstra godt nedi posen i vogna så kanskje bare nesetippen stikker fram. :)

Skrevet

Ja, tenk 2 mnd, er nok jeg som ikke henger helt med i svingene etterhvert som hun blir større!

Skrevet

Jeg vet dette er fy-fy her inne, men uansett... vi får satse på at voksne mennesker er i stand til å ta sine egne, veloverveide valg.

Jeg vil uansett gjøre oppmerksom på at dette strider i mot all sunn dib-fornuft.

Vi flyttet til Svalbard da snuppelupp var 4 uker. Det første jeg fikk beskjed om var at den -10 grader regelen gjelder ikke her ;-)

Min frøken har vært ute i -30, sammen med alle de andre barna der oppe. Slik er det også mange andre steder i Norges land.

Putt henne langt ned i posen, heng teppe over (hun kommer ikke til å dø av oksygenmangel på en så kort tur...) og det blir lunere - har forsket med termometer i vogna selv ;-)

Skrevet

Er det varmere med teppe over? Når jeg har vært ute å trilla, har jeg sjekka tempen inni vogna når vi stikker innom butikken, og det virker like kaldt med som uten teppe. Men det luner nok litt ja, også ser det ikke så hjerteskjærende kaldt ut når man har teppe!

Skrevet

Kommer sikkert an på om det er vind i tillegg. På Svalbard er det alltid en kald vind i tillegg, så jeg så absolutt poenget med teppe foran. Også ser det ikke så hjerteskjærende kaldt ut heller, nei ;-)

Skrevet

Jeg ville kledd henne godt og lagt henne dypt nedi dunposen. Når du gjør det blir det heller brutalt med teppe over i tillegg. Det blir både varmt og tett når hun ligger langt nedi posen. Om du skal ha teppe over i tillegg....hvor kommer luften fra da? Nei, dropp teppet. Hun tar ikke skade av dette denne korte turen. Det er jo snakk om så kort tur og i tillegg ligger hun lunt, godt og varmt nede i vogna. Pass på at nese kanskje ikke stikker opp liksom.

Skrevet

Kakao -

vil bare si en ting til deg: Det kan finnes grunner til at barn ikke sover ute når det er kaldt.

Thias er prematur og var en liten og skjør baby. Han sov ikke ute ved minus grader etter råd fra helsestasjonen. Det tok tid (1 1/2 år) før han fikk astmadiagnosen også, og bruker nå jonasmaske ved kuldegrader pga astma.

Astmaproblematikken gjorde også at han hadde mange infeksjoner, var mye syk, og har hele tiden slitt med dårlig matlyst.

Vet at det var ei nabodame der vi bodde før som snakket nedsettende om meg og min måte å være mamma på (blant annet at gutten "aldri" sov ute og var liten og tynn) - men hun spurte aldri meg om grunnen.

Det jeg mener: sunne friske barn bør sove ute, og har godt av å være ute å leke. Men det kan finnes grunner til at enkelte ikke gjør det. Og mye sykdom behøver ikke ha noe med sove-ute-saken å gjøre.

HI: det går sikkert bra! Pakk den lille godt inn og gå raskest mulig ;) Forsøk å gå med vognen slik at vinden ikke står rett inn på babyen ;)

Skrevet

Mamma'n til Thias:

Neida, jeg tror nok ikke bildet er så enkelt som jeg kanskje ga inntrykk av å påstå tidligere! Bildene er nok mer sammensatt enn som så, ja! Og nei, jeg tror absolutt ikke at jeg er den mamman som har snakket nedsettende om deg. ;-)

Selvfølgelig er dette individuelt, men ja, i utgangspunktet friske barn har godt av å være mye ute, sommer som vinter, og de må ikke beskyttes for mye, verken mot kulde, varme, vått eller tørt, da tåler de etterhvert ingen ting.

Skrevet

Kakao:

Nei, jeg tror ikke det var deg heller :) Jeg bare er litt obs på å få belyst en annen side av det :)

Og jeg er totalt enig - vi kan ikke pakke barna inn i bomull :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...