Gå til innhold

Er det vanlig at legen tar på puppene til gravide?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å sjekke om det er noen klumper i dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjorde de aldri med meg..

Men om du har hatt vondt i de elr noe så kanskje..

Skrevet

Ja, det har blitt gjort i begge mine svangerskap. Men så har jeg hatt kvinnelig lege bestandig, så jeg har ikke lagt noe særlig i det.

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3
Skrevet

Gjorde det på meg iallefall..var ingen som hadde sagt noe om det, så jeg ble litt satt ut..heehe

Skrevet

Ja det er helt vanlig praksis.

Skrevet

Ja, det er vanlig at de tar en sjekk for klumper. Pga hormonene øker faren for brystkreft under graviditeten og ikke alle er like flinke til å sjekke seg selv regelmessig.

Skrevet

Ikke hatt noe vondt i dem og opplevde ikke at han sjekka puppen mine i mine forrige svangerskap, så kom veldig overraskende på. Ville ikke at han skulle dette, men han greide å overbevise meg. Skjedde på fredag og føler meg skikkelig ille nå :(

Skrevet

Det har de ALDRI gjort på meg, å jeg har to barn. Har ikke vært tema engang!

Skrevet

Jeg har vært igjennom 3 svangerskap hvor jeg har hatt ekstra oppfølging. Ingen som har kjent på mine bryster. Har heller aldri vært nevnt. Jeg har gått til privat gynekolog og hatt oppfølging på sykehus. Men jeg har hørt om det. Men veldig vanlig tror jeg ikke det er...

Skrevet

Jeg har også 3 barn og har heller ALDRI opplevd dette! Jeg tror legen din er en luring som har tafset på deg!

Av flere grunner:

1: Leger sier vanligvis at kvinnen selv må undersøke, fordi legen ikke "kjenner" hver kvinnes høyst individuelle klumper og krinkelkroker. Det er mye mindre sjanse for at en fremmed skal finne noe. Du selv vet hvordan du pleier å kjennes, og det er FORANDRINGER man prøver å spore. Dette er høyst usannsynlig at en fremmed skal kunne finne.

2: I svangerskapet er det ekstra vanskelig å finne ut noe som helst, fordi de NORMALE forandringene kamuflerer eventuelle sykelige forandringer. Nettopp derfor er det mye viktigere å undersøke utenom svangerskapene

3: ammehormoner BESKYTTER mot kreft; det disponerer ikke for mer kreft.

Skrevet

Legen min tar på meg overalt. Ikke meg imot, høy og mørk som han er.

Skrevet

Det ble gjort på førstekontroll da jeg var gravid i 99. Ikke i andre svangerskap i 06. Det føltes faktisk mer intimt og ubehagelig enn en gu.

Skrevet

Legen min- en kvinnelig sådan-, gjorde det på meg. Så det er ikke veldig uvanlig, iallefall.

Grunnen til det er for å oppdage evt kreft tidlig, slik at man kan sette igang med behandling så snart som mulig. Er man for langt på vei, er det ikke alt man kan behandles med.

Skrevet

Jeg har også opplevd dette, men ble spurt på fohånd. Jeg er ikke flink til å sjekke selv, pluss at jeg har proteser, så det er ikke enkelt å kjenne evnt kuler.

Hvis du føler at dette var et overgrep, så er det sannsynligvis det det var, og jeg ville byttet lege om jeg var deg. Eller/og rapportert han!

Skrevet

Jeg hadde mannlig lege ved forrige svangerskapet, og han sjekket ikke. Nå har jeg kvinnelig, og hun ville sjekke. Jeg vet at den kvinnelige legen selv har hatt kreft, så jeg stusset ikke over det.

Ikke tenk noe mer på det, og vær glad han ikke fant noen klumper/kuler.

Skrevet

Ble gjort på meg i mine 2 siste svangerskap.

Legen spurte selvsagt på forhånd om det var OK og forklarte hvorfor han ville gjøre det!

Skrevet

Jeg hadde mannlig lege ved forrige svangerskapet, og han sjekket ikke. Nå har jeg kvinnelig, og hun ville sjekke. Jeg vet at den kvinnelige legen selv har hatt kreft, så jeg stusset ikke over det.

Ikke tenk noe mer på det, og vær glad han ikke fant noen klumper/kuler.

Skrevet

Men himmel, alle vet jo at sånne tilfeldige stikkprøver ikke virker, det er ikke mulig å merke sykelige forandringer i et bryst under svangerskapet når alt svulmer og endrer seg uansett!

Skrevet

Nei, det er ikke vanlig. Vanligere etter fødselen, hvis du mistenker at du har brystbetennelse. Legen min har ikke tatt på mine bryst.

Skrevet

Legen min gjorde det. Men han spurte høflig på forhånd og sa at om jeg var ukomfortabel med det, så kunne jeg få brosjyre med meg hjem om hvordan jeg sjekker selv. Men jeg kjenner legen min godt og synes det er bare greit med ekstra kontroller. Bare vent til du kommer på barsel, da kommer folk til å klå på brystene dine med den største selvfølgelighet... Iallfall om du sliter litt med en god ammestilling.

Skrevet

Det er vanlig ja.

Men noen leger gjør det ikke, selv om det er anbefalt. De sjekker for kuler, fordi brystvevet endres og det kan i noen ytterst få tilfeller avdekke andre ting.

Så trøst deg med at legen din bare er ekstra nøye (slik alle leger burde være)

Skrevet

Jeg ble sjekket i ett av mine svangerskap. Hadde forskjellig lege i svangerskapene.

Syns det er greit at de sjekker.

Skrevet

Jeg har født i USA og der var det rutine med brystundersøkelse og underlivsundersøkelse på første svangerskapskontroll. Men det var absolutt bare å takke nei, hvilket jeg gjorde.

Skrevet

Skjønner ikke hvordan du kan si at det er anbefalt når det ikke er det i "Retningslinjer for svangerskapsomsorgen" fra helsedirektoratet. Hvor har du dette fra?

Skrevet

Det er normalt at legen undersøker brystene ved svangerskapskontroll, også normalt at lege undersøker ved generelle helsesjekker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...