Gå til innhold

Har gjort mitt beste, men nå blir altså jenta mi kastet ut av bhg. Jeg skjemmes virkelig!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kjære deg!

Nå må du sette deg ned og sende søknad til NAV om stønad til barnetilsyn som vil dekke 62% av utgiftene - dette har du krav på som student - jeg har selv mottatt det da jeg studerte!

Videre skal du også sende inn en søknad om bostøtte - du er enslig forsørger og med en inntekt på 19000 har du nok krav på en månedlig utbetaling der.

Var jeg deg ville jeg betalt regingen når du får penger nå, og krev tilbakebetalt 62% fra NAV. I påfølgende måneder vil du få utbetalt denne stønaden som en fast utbetaling inntil neste søknadsperiode.

 

Samtidig kan du troppe opp på NAV og be om "krisehjelp" - matpenger etc. Og isteden for å legge deg ned og rive deg i håret - husk at du bor i Norge og har krav på hjelp. Barna dine kommer ikke til å sulte. Bruk litt tid til å sette deg inn i regelverket; det er faktisk lagt opp slik at utdannelse er tilgjengelig for alle! Ikke gi opp.

 

Og til sist; IKKE GODTA NEI SOM ET SVAR!

I noen tilfeller kan det være nødvendig å klage inn saken for fylkesmannen.. Enkelte ansatte i NAV har dårlig peiling på regelverket (og dette er svært beklagelig), og oppfører seg som om de vokter sin egen sparekonto. Du trenger ikke å gi opp utdannelsen din!

 

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå hjelper det vel heller dårlig å fortelle henne hva hun burde ha gjort, og at hun må ta seg en helgejobb, og fortelle henne hvor dumt det er at hun ikke betalt barnehageregninge. Jeg antar at hun er fullt klar over hva som har ført henne dit hun er og pengene kommer ikke i hendene hennes i tide fordi om hun søker og får jobb idag. MEN råd kan vi gi i den akutte fasen , resten MÅ du ordne opp med å søke finasiell rådgiving, legge opp avbetalingsplaner og omprioritere økonomien litt ser det ut til.

 

Di sier du har fått hjelp av moren din til å betale 1 regning og derfor kan du ikke spørre om mer der. MEN hun er moren din, trur du virkelig ikke hun vil hjelpe deg og barna med at dere kan spise der, eller få litt mat av henne til det ramler inn penger igjen. Og om ikke moren kan hjelpe deg, finens det ikke noen andre du kan betro deg til, andre familjemedlemmer, slektninger eller venner. ?? Det kan være flaut å innrømme åpent at man ikke har økonomien på stell, og ikke noe man kanskje ønsker andre skal vite, mend e fleste har et stort hjerte og hvis du forteller hvordan ting ligger an skal du si at det finnes giverglede og hjelp å få av dine nærmeste. MEN, synes absolutt IKKE at du skal ta pengene du nå får på fredag til mat og gi faen i barnehagen, fordi uten barnehagen stiller du deg enda mer låst til muligheten å faktisk finne en finasiell løsning, med ekstra jobb osv. Så bruker du heller tiden til å finne ut hvordan du skal sanka mat til neste gang.

 

Det er større mulighet at du får hjelp av Sos om dem ser at du er pengelens fordi du har betalt viktige regninger, en at du latt være å betale regninger og heller kjøpt mat. Det kan virke dumt med er jo ganske kjent at det er slik dem ser det. Du sier du er redd du ikke rekker det uansett om du betaler på fredag. Men hvis du har en kvittering på at regningen blir betalt innen utgangen av fredag som er fristen, har du holdt din del av avtalen. Så får du bruke resten av uken å samle mat for en lengre periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI får jo allerede dekket 64% av NAV så 12 000 er nok for atskillig flere måneder enn dine 4,8:)

 

Hva med å lese innleggene skikkelig før man svarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok betalt, med det jeg fikk fredag. Så hadde jeg gått på sosialen om så er, de kan ikke nekte deg mat.

 

Bor du i en større by, er Frelses Armeen noen som kanskje kan hjelpe.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som student får man ikke støtte fra sosialen. Det har jeg også fått erfare, samme som HI.

 

Stønad til barnetilsyn kan du søke på, samma om du er student eller i jobb. Bare du er aleneforelder.

 

Du kan søke bostøtte, men mulig du tjener litt for mye. Sjekk www.husbanken.no

Men det er ikke sikkert du får pga. du går på skole. Jeg fikk i allefall avslag fordi jeg selv hadde tatt valget med å bli student...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok brukt pengene på barnehage, det er ikke lett å skulle studere med en liten en hjemme. Spesielt ikke når barnet er vant til barnehage og å ha de utfordringer og underholdning som det er i arn og voksene der. Barnet vil fort bli krevende på deg hjeme og du skal jo liksom studere da.

 

Kontakt frelsesarmeen eller frivilighetsentralen for hjelp til mat i disse ukene. Eller svelg stoltheten og spør dine foreldre, søsken,venner eller til og med barnefar om de kan hjelpe til litt med mat i disse ukene.

 

Jeg har selv både hjulpet andre med en pose eller to med mat og fått slik hjelp selv.

Spesielt som foreldre er det ikke bare flaut men også en styrke i det å be om hjelp for å sikre at barna dine har det de trenger.

Det føles også ofte bedre for de som hjelper å gi en pose eller to med mat så de vet hva pengene går til en om du ber om å få/låne penger.

 

Om du ber de rundt deg om hjelp er du mye mindre verdiløs en om du lar barnet miste barnehageplassen fordi du ikke vil svelge stoltheten.Og nei du er ikke verdiløs men du har gravd deg ned og trenger å svelge stoltheten og starte med å ta tak i ting.

Det er utrolig vanskelig å be om hjelp og inrømme våre feil for de fleste av oss men en utrolig lettelse å få det gjort å ikke holde det inni seg.

Og ofte viser det seg da at ting ofte ikke er så svart som man tror.

 

Og deretter må du velge å sette barnehageregninga nesten øverst på prioriteringslista av det som skal betales. Kun under husleie/huslån.

 

Om du ikke har stønad til barnepass så søk om det du får som alenemor dette selv om du er student hjemme. Det fikk ihvertfall jeg beskjed om her når jeg spurte for noen dager siden da jeg skal søke sammlingbassert studie og da jo studerer hjemme meste parten av tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes bare det er dårlig hun ikke kan få delt opp regninene.

 

Hører jo om de verste tilfellene av inkasso o.l; Og som regel får de delt opp regningene så lenge de tar kontakt med skyldnerene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette får jeg ikke stil å stemme jeg var i møte med nav i går. Jeg er selv student. Du har jo krav på en hel del da.

 

overgansstønad, pnger til barnetilsyn dette utgjør 65 % av bgh regningen så da blir ikke den så dyr. Dette har du krav på selvom du studerer! Du kan også søke nav om utdanningsstønad så det hjelper vel på..

husbanken..

 

Om du er så fattig så blir nok alle disse søknadene innvilget =)

Du har faktisk KRAV på det som alenenmor selvom du er student. Du får vel penger fra lånekasen allerede regner jeg med =)

 

Om du ender opp med å ha barnet hjemme får du kontantstøtte.

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Du skriver du har 19000kr i inntekt i mnd, åsså klarer du ikke å betale barnehageregningen? Er det ingen andre regninger du kan søke om betalingsutsettelse på? Eventuelt øke lengden på det lånet du har fra før?

Du skriver at du også betaler for sfo til skolebarn, kan du ikke kutte ut sfo'en siden du uansett er hjemme,og heller bruke kvelden når ungene har lagt seg til å studere de timene du ikke får brukt pga kutting i sfo? Og sist, men ikke minst, har du snakket med sosialkontoret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...