Gå til innhold

Hvorfor er det usunt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det som er usunt med rødt kjøtt. Hvilke neagtiver effekter har det på kroppen vår? Jeg har ikke helt forstått dette, annet enn at jeg vet det er nye anbefalinger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du på som gravid eller ikke-gravid??

Skrevet

Jeg tenker generelt. Men vil gjerne ha en forklaring på om det er noen forskjell som gravid.

Skrevet

Det er ikke usunt, men helsemyndighetene vil ha oss til å spise mindre av det pga det ikke finnes nok rødt kjøtt til at alle kan fortsette det store forbruket vi har. Hadde alle i verden spist samme mengde rødt kjøtt som vi nordmenn gjør ville det gått tomt for dyr og rødt kjøtt veldig fort. Ellers blir det mer og mer import av rødt kjøtt til Norge og det taper staten mye penger på.....derfor er det "usunt".

Skrevet

Grunnen til at helsemyndighetene vil at vi skal spise mindre rødt kjøtt er at noen forskningsrapporter tyder på at et kosthold med mye rødt kjøtt fører til mer tarmkreft.

Nå er det en sannhet som kan diskuteres, da sammenligningen er mellom Europa og Amerika, og amerikanernes generellt mer usunne livsstil er ikke tatt med i beregningen.

Så OM det er større sjanse for å få tarmkreft om man lever på mye rødt kjøtt, er egentlig umulig å svare på. (i følge meg)

Skrevet

Ja, var det jeg tenkte siden det mangler en god forklaring fra myndighetene. Statens ernæringsråd har vel blitt tvunget til å legge det fram som at det er usunt.

Skrevet

Det er vel ikke helt riktig. Rødt kjøtt er av de tingene vi kan produsere her i landet med egne resurser. Hvitt kjøtt er sånn sett mer problematisk.

Det er vel heller ikke usundt å spise rødt kjøtt i moderate mengder, men det bør ikke bli for mye av det. Så vidt jeg vet mener de det øker faren for både enkelte kreftformer og for hjerte/kar sykdomer.

Skrevet

Så hvorfor importeres det mer og mer rødt kjøtt for hvert år? ...hvis vi har nok her mener jeg...

Skrevet

Det er billigere pga lavere lønnskostnader ol i for eksempel Brasil.

Det som importeres er stort sett de fineste stykkene, indrefilet og ytrefilet for eksempel. Etterspørselen etter disse dyreste stykkene av dyret er stor i rike Norge og det er vanskelig å produsere bare indrefilet.

Andre land som f. eks Brasil kan ha andre raser enn i Norge og kan derfor produsere kjøtt som er mørere.

Skrevet

Kjøtt blir ikke mørere på grunn av rase, men på bakgrunn av alderen på slaktet og hengetiden.

Norsk kjøtt er seigt delvis fordi vi slakter dyrene før muskelene er ferdig utvokst, og dels fordi kjøttet på ingen måte får lov å henge lenge nok til modning på slakteriet. Tvert imot vakumpakkes det ofte før det er kaldt=seigt kjøtt.

En ting vi også skal være klar over med importert kjøtt, er at det dels kan komme fra dyr som er foret med genmodifisert mais/soja og dels at det kan være penicillintilsetning i foret (det er veldig vanlig). Ingen av delene er spesiellt å anbefale. Penicillinen fører til resistens, mens ingen kan garantere at det genmodifiserte er trygt å spise. Forskerne er veldig uenige om det.

En annen ting er at storfekjøtt fra en del land faktisk kan innholde smitte av ulike sykdommer.

Men alt dette er egentlig mer storpolitikk enn svar på det hI spurte om. Beklager!

Skrevet

Jo, det er usunt. Storfefett er usunt, mettet fett, av den typen som propper igjen blodårene.

Skrevet

Nja, de trodde det før. Nå er det meget omdiskutert. De har f.eks ikke funnet sammenheng mellom mettet fett og hjerte-kar sykdommer.

Skrevet

Neiiida, det er altfor godt til at det kan være usunt ;p min mening ;))))

Skrevet

1) Det er kobling mellom høy inntak av rødt kjøtt og bearbeidede kjøttprodukter og tarmkreft. Den typen kreft har økt veldig i den vestlige verden etter at velstanden har økt og mengden kjøtt vi spiser har økt. Tarmkreft blir stadig mer utbredt, også i Norge (ca. 2000 tilfeller i året, mest utbredt i Oslo, Østfold og Vestfold, Norge har 6. største forekomst av sykdommen i verden). 58% av kvinnene som får diagnosen overlever 5 år etter den (les: 42% overlever ikke). Min mor fikk det i fjor, ble operert bort, fikk utlagt tarm i 9 mndr, cellegift i 6 mndr, deretter tarm satt på plass igjen, veldig lite hyggelig. Nå er hun i "limbo" i 4 år fremover, kommer det tilbake er det ingenting å gjøre.

2) Jo mer du spiser kjøtt, jo mindre du spiser av andre ting som inneholder sunne stoffer, f. eks. fett fisk og belgfrukter, som vi spiser altfor lite av i Norge. Det er dumt at i et land med så lang kystlinje, folk går med omega-3 underskudd.

3) Dette har ingenting med sunnhet å gjøre, men om alle spiste like mye kjøtt som vi gjør, ville naturen kollapset. Kjøttproduksjon er veldig lite bærekraftig, selv om det er kortreist.

Vi spiser rødt kjøtt en gang i uken, den smaker enda bedre når den ikke kommer ofte på bordet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...