Gå til innhold

Friluftsbarnehage eller ikke?


Matildesnusk + lille ups

Anbefalte innlegg

Vi har fått spørsmål om vi ønsker å søke på en friluftsavdeling når dattera vår skal begynne på stor avdeling til høsten. Jeg er litt i tvil. På den ene siden så er det utrolig mye positivt om slike avdelinger; ungene blir glad i naturen, frisk luft, spiser godt og sover godt, kjønnsnøytrale leker, kreativitet osv.

 

På den annen side så har alltid jenta vår likt seg veldig godt inne. Hun har nettopp begynt i en ny barnehage siden vi har flytta, men i den gamle barnehagen hennes sa de alltid at hun "leker best inne". Hun elsker å sitte på fanget og lese bok, pusle puslespill, tegne og male, bygge klosser og lignende.

 

Burde vi ta hensyn til dette, eller "presse" henne til å bli en uteperson? Hun får jo god tid til å være inne på ettermiddager og i helger.

 

Hva syns dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har en bhg til begge ungene som er mye ute.

 

Jeg syns det kan bli i meste laget og ikke så lett å holde ungen varme i f.eks 6 timer ute.

Har opplevd situasjoner der ungen har vært så kalde da jeg får de hjem at de hyler av smerte når varmen kommer til bena og hendene.

Vi har veldig bra utstyr til de, men det hjelper ikke når det er så kaldt at de minste blir passive og de som jobber i bhg ikke sjekker tempen nede i skoene eller inne i votten.

 

Dette er en av mange ting som har gjort at vi fra høsten bytter bhg til en vanlig der de heller har utetid noe av dagen og inne tid andre delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute! Tenk så mange år hun får på skolen til å være inne... Friluftsbarnehage er en unik mulighet til å være ute hele dagen. I tillegg er det kjempebra for motorikk og bra for ørene da det blir mindre støy. Ungen vår skal i uteavdeling til høsten på tross av at yndlingsleken hennes er dokke+dokkevogn ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare for min 3 åring som går i naturbarnehage. KJEMPE TOPP!!

Der er alle barna, både 1 åringene og de store ute fra tidlig morgen til fruktmåltidet. Om våren, sommer og høst har de også fruktmåltid ute. Er det sprengkulde er de selvsagt inne.

De har samling og spiser lunch inne om vinteren.

 

Men, de er ute på aketur, skiturer, tur i skogen om våren etc. Leker masse på uteområdet. Har en del "undervisning" ute, dvs. de har matteleker, lærer om naturen, dyr etc. Leser eventyr ute, dramatiserer eventyrene når de er på skogstur etc.

 

Men du bør nok ha en unge som liker å være ute for at det skal være vellykket. I tillegg er det ikke sikkert at alle barnehagen er like flinke når de er ute. Hvis de bare er på uteområdet i barnehagen kan det lett bli ensformig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at ute bhg betyr forskjellig i de forskjellige bhg.

Høres ut som deres "ute bhg" er mye inne.

Det er ikke vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har forstått det så er denne barnehagen ute 4-5 dager i uka, fra halv ti til halv tre. Da går de turer i skogen, og spiser mat i en lavvo de har tilgjengelig. De har også samlinger i lavvoen, lager bål og har visst også en ovn der de kan bruke.

 

Ja, jeg er skeptisk til om jenta vår blir passiv og fryser, og til hvordan bleieavvenningen skal gå (hun blir straks 3 år). Jeg har hørt mye bra om denne avdelingen, så jeg tror de voksne har peiling. Det jeg lurer mest på er jo hvordan hun kommer til å takle det. Hva om hun kommer til å mistrives skikkelig?

 

Jeg likte veldig godt å være ute i naturen da jeg var liten, så hun kan sikkert bli glad i det selv om hun er litt skeptisk nå. Er jo morsommere å være ute når de blir litt eldre også, ettersom motorikken blir bedre.

 

Ønsker gjerne flere tilbakemeldinger!! :)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I vår barnehage er de ute fra 8:30-15:30 - hele 2 timer lenger og hver dag unntatt ved sprengkulde. Jeg håper på at bleieavvenninga er over i sommer, det rekker kanskje datteren din også?!?

 

Lykke til med valget! Du kan jo si til bhg at du er i tvil og høre om det fins muligheter til å bytte tilbake hvis det skulle vise seg å ikke fungere ute. (Hos oss kan det skje hvis en "inneunge" ønsker å bytte til uteavdeling, ellers ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig at bleien er borte til høsten ja, men om det kommer noe i buksa, så er det jo vanskeligere for de voksne å se det i uteklær og dresser.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn går i naturbarnehage. Der er (hvis ikke sprengkulde) ute 4 dager i uken før lunch, samling og mat inne, så ut å leke etter lunch frem til fruktmåltidet. Om våren og høsten er de ute enda mer. Dette gjelder alle barna, også de yngste. Men de ser an temperatur. Er det for kaldt, dvs. over 10 minus er inne, kanskje en snartur ut for å få litt luft.

 

Barnehagen ligger opptil en skog, så de bruker skogen masse. Mye på tur, lavvo etc etc.

 

Men jeg tror du må ha en unge som liker å leke ute, være aktiv, klatre, løpe, bli sølete mv.

 

Kanskje datteren din har det bedre på en "inne-avdeling". De er vel også ute noen timer pr dag uansett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville uten tvil valgt en friluftsbarnehage. Ungene utvikler seg enormt der og jeg synes det ser ut som om barna som kommer derfra er mye mer selvstendige når de begynner på skolen. Her blir de også veldig flinke på ski, skøyter, klatring osv. Det er noe de får stor glede av fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...