fagremøy med ♥♥♥♥ Skrevet 14. februar 2011 #1 Skrevet 14. februar 2011 er gravid med nummer 4 og endelig er formen stigende bortsettfra kraftig bekkenløsning.... men plutselig kom en merkelig form for angst dettende over meg. har skikkelig angst for å bli klippet under fødselen..... har ikke blitt klippet under de 3 andre fødslene mine, men har hørt på skrekkhistorier om folk som har blitt klippet som har kjent klippet og at dette var det verste med fødselen. er det noen som har noen beroligende ord ang dette? og hvorfor blir man ikke bedøvet før klipping??? håper noen kan svare da dette virkelig plager meg....
Matildesnusk + lille ups Skrevet 14. februar 2011 #2 Skrevet 14. februar 2011 Jeg ble klipt før de skulle sette vakuum. De klipte akkurat idet jeg hadde en svær pressrie, og jeg merket ingenting til selve klippingen. Det var antagelig allerede så vondt som det kunne bli. Dessuten hjelper adrenalinen veldig på. Hvis du har født tre unger før uten klipping, så er vel sannsynligheten for at det skal skje nå ekstra liten, vel? Det går nok bra:)
Frøya79 - dobbel glede :-) Skrevet 14. februar 2011 #3 Skrevet 14. februar 2011 Du SKAL få bedøvelse før de klipper. Ja, jeg kjente klippet, men det gikk så fort at jeg nesten ikke rakk å reagere. Når hodet står i åpningen, har du jo så vondt uansett... Det var en lettelse at de kilppet, for da kom jo ungen ut! Det verste var nesten etterpå, når de skulle sy. Da måtte jeg be om mer bedøvelse, noe jeg fikk. Du trenger ikke grue deg for dette. Trenger de å klippe, gjør de det jo oftest for å unngå at du skal ødelegge mer enn nødvendig... F.eks. at endetarmen ryker... Det hadde min gjort hvis de ikke hadde klippet, for da revnet jeg i en annen retning i stedet for, noe jeg er veldig glad for i dag, selv om det selvfølgelig er pyton der og da. Du har jo veldig god "historikk" på området, og du trenger sikkert ikke å klippe 4. gangen heller :-) Håper du klarer å senke skuldrene med tanke på dette. Det kommer til å gå kjempebra, dette kan du!
fagremøy med ♥♥♥♥ Skrevet 14. februar 2011 Forfatter #4 Skrevet 14. februar 2011 ja satser på at jeg slipper unna denne gangen oså men ble plutselig engstelig for akkurat dette.... alt man skal bekymre seg for når man er hormonell.. så greit å høre at du ikke kjente noe.... det høres bare så syyykt vondt ut. men når du sier det så merker mann jo ikke så mye av att man revner heller da for smertene er grusom når ungen står i åpningen... tusen takk for svar
Frøken Tredjegangs Skrevet 14. februar 2011 #5 Skrevet 14. februar 2011 Jeg har blitt klippet to ganger. Den første gangen kjente jeg ingenting, ble klippet i en rie. Og andre gangen kjente jeg to korte sekunder svie, bare. Jeg ble klippet slik at jeg ikke skulle revne bakover mot rumpa. Jeg kjente stingene etterpå, siden jeg hovnet opp og stingene strammet veldig..
fagremøy med ♥♥♥♥ Skrevet 14. februar 2011 Forfatter #6 Skrevet 14. februar 2011 da skal jeg gi beskjed at om de formodning må klippe (bank i bordet) så får de bedøve meg ellers så får jeg panikk.... en ting er å kjenne klippet, men å KJENNE klippet er noe annet om dere skjønner hva jeg mener.... lurer på hvorfor jeg nå i mitt 4. svangerskap skal begynne å få angst ang. dette. hjelper på at dere svarer for da har jeg mulighet til å få høre andres erfaring på området å ikke bare skrekk historiene. har hatt 3 supre og raske fødsler så jeg satser på at jeg er i en god stim å får en super fødsel denne gangen også å etterhvert ikke tenker så mye på dette med klippingen. takker for svar og støttende ord
fagremøy med ♥♥♥♥ Skrevet 14. februar 2011 Forfatter #7 Skrevet 14. februar 2011 er det verre å få sydd det "fint" sammen etter å ha blitt klippet med tanke på når det skal gro o.l.? har sydd etter å ha revnet med alle mine tre men har ikke plagdes noe med stingene.
Forandringfryder ♂♂♂ Skrevet 14. februar 2011 #8 Skrevet 14. februar 2011 Jeg ble klippet under begge fødsler. 1. Mann måtte de få fort ut, og 2. Mann for å få inn vakum. Husker ikke selve klippet, det druknet i alle de andre smertene! Ikke noe å grue seg for iallefall! Du slipper sikkert å klippe denne gangen også du, er vel mest sannsynlig det!
Petrine +spire=❤ Skrevet 14. februar 2011 #9 Skrevet 14. februar 2011 Jeg ble klippet forige gang. Ingen bedøvelse. Det ble gjort under en pressrie og kjente bare litt svie. Hun sa ikke før etterpå at hun hadde gjort det. Hadde ikke ant at det ble gjort om hun ikke sa det hehehe. Ble sydd pent sammen etterpå, da med bedøvelse Overhode ikke noe å grue seg for, selv om det kan høres fælt ut
fagremøy med ♥♥♥♥ Skrevet 14. februar 2011 Forfatter #10 Skrevet 14. februar 2011 kjenner jeg blir lettere til sinns ang. klipping når jeg leser historiene deres godt å høre at det ikke er så grusomt som noen sier..... får bare krysse fingrene på at jeg slipper. håper denne angsten vil gi seg før vi går i fødsel og at det ikke vil overskygge det fantastiske som skal skje tusen takk for svar jenter
Plutselig_gravid Skrevet 15. februar 2011 #11 Skrevet 15. februar 2011 Hei Jeg ble klippet med førstemann. Han måtte ut fort og de hadde derfor ikke tid til å bedøve meg. Kjente at det svei litt i det de klippet, men så vidt jeg kjente det. Hadde så store smerter fra før og var så sliten etter mange timers heftig fødsel. hehe, sier vel litt om hvor vondt og slitsomt det er å føde når man ikke kjenner at man hverken revner eller blir klippet der nede.
fagremøy med ♥♥♥♥ Skrevet 15. februar 2011 Forfatter #12 Skrevet 15. februar 2011 ja det sier jo egentlig litt ) det er vell derfor jeg føler att angsten min er urasjonell sidn det er sykt vond å presse ut ungen.... men alikevell så henger det over meg... merkelig dette.
knerten09+ knerteline11 Skrevet 15. februar 2011 #13 Skrevet 15. februar 2011 Jeg ble klippet litt i forrige fødsel. Hadde kun akupunktur som smertestillende da jeg bare ble kvalm av lystgass. Jeg kjente absolutt ingenting til klippingen annet enn kanskje et lite stikk. Riene var så vonde at jeg tror de overdøvet klippingen.
MillaCamilla Skrevet 15. februar 2011 #14 Skrevet 15. februar 2011 Jeg ble klippet, da hjertelyden sank og de klippet i tilfelle de måtte ta han fort ut (sikkert med vakum). Jordmor var veldig i forkant og satte bedøvelse først, så jeg kjente ingen ting, men jeg husker enda lyden av saksa hehe. Jeghadde angst på forhånd for å bli klippet uten bedøvelse og hadde skrevet dette i et brev på forhånd om at jeg ønsket bedøvelse i forkant av klipping. Trodde ikke de klippet uten bedøvelse lenger. Har venninner som har sagt at klipping uten bedøvelse var helt grusomt, derfor sa jeg ifra på forhånd. Mye mulig noen ikke kjenner klippet når hodet allerede presser på, men så lenge jeg kan unngå den smerten, vil jeg bli bedøvet først.
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 15. februar 2011 #15 Skrevet 15. februar 2011 Jeg må bare hive inn et lite innlegg her, og det er ikke egentlig ment for å skremme, men føler at de andre her har et helt annet syn på dette enn meg. Da jeg fødte Veslefrøkna var riene mine veldig ujevne, også på slutten med pressriene. De kom for seint mellom og hjertelyden hennes gikk hele tida ned. Omtrent midt i en rie (tror jeg, husker ikke helt) så var det plutselig noe som gjorde helt sykt vondt og jeg som nesten ikke hadde sagt et ord på flere timer, bare pustet, hylte og spurte hva faen de drev med. Samboeren min ble helt satt ut og sier han har nesten mareritt om dette ennå fordi det kom så uventa og jeg ble så redd for hva de holdt på med. Han trodde da at legen hadde sagt jeg måtte klippes (når vi skjønte at det var et klipp som gjorde så inni granskauen vondt), men det viste seg i etterkant at jordmoren gjorde dette på egenhånd fordi ungen måtte ut NÅ og et klipp var den beste måten å gjøre det på. Jeg fikk visstnok to små klipp, men jeg syntes de gjorde mer vondt enn hele fødselen til sammen, men sånn i etterkant er jeg jo veldig glad for at babyen min kom ut frisk og fin! Jeg fikk bedøvelse etterpå før hun sydde. Halvparten av stingene gikk ute etter bare noen dager og jeg måtte sitte i grønnsåpebad 2 ganger om dagen i noen uker. Så for meg var nesten klippinga det verste ved hele fødselen og stingene var jo rimelig plagsomme. Men du skal vite at etter 5-6 uker var jeg så og si helt fin igjen og hadde faktisk sex igjen før det hadde gått 6 uker! Så ja, klipping er fælt og det er ikke alltid tid til bedøvelse. Men jordmoren sa at det er fryktelig sjelden det klippes nå, før ble jo alle klippet. Men noen ganger må det til, og helt ærlig så tror jeg kanskje det er bedre med et "kontrollert" klipp enn at hele underlives skal revne eller at babyen ikke kommer ut når den burde.... Jeg håper selvfølgelig jeg slipper klipp neste gang, men jeg ville gjort det igjen så lenge jeg fikk en frisk baby!
Beibifot er blitt Storebror Skrevet 16. februar 2011 #16 Skrevet 16. februar 2011 Jeg så saksa før hu klippa, å kjente bare at trykket letta så ungen kunne komme ut i en fei. Kjente ingen smerte i selve akten.... Men herregud så pysete jeg var nå hu skulle sy igjen.... det var ao det.
Kristin43 Skrevet 16. februar 2011 #17 Skrevet 16. februar 2011 Hei Ved første fødsel i 1987 revnet jeg mye. Hadde den gang en utdrivningstid på godt over to timer. Dette var første fødsel og jeg var ikke klar over hvor lang denne tiden kunne/skulle være. Måte sy både innvendig og utvendig og hadde store problemer i etterkant. Nå i dag, over 20 år etter kan gynekologer fremdeles se at jeg hadde vært gjennom en tøff fødsel. Dette resulterte i at jeg var skikkelig redd for og føde tre år senere da jeg var gravid på ny. Hadde samtaler med legen, det var ingen annen og få hjelp av den gangen. Vel, denne gangen ble jeg klippet og det var en drømmefødsel uten noen problemer. Barnet kom på tre eller fire pressveeer og utdrivningtiden varte vel knappe 10 min. Jeg fikk jo lokalbedøvelse der nede og kjente ikke at de klippet og hadde ingen problemer i etterkant. I dag er jeg gravid i 17 uke og gruer meg selfølgelig igjen - men kun til utdrivningen. Jeg har også hørt at man har sluttet med og klippe. Jeg vil på forhånd ta kontakt med jordmor og sykehus. Det er noe som heter Embla prosjektet og dette programmet skal jeg bli med på. Uansett, gjennom dette prosjektet vil jeg fortelle om min bakgrunn og enten forlange og bli klippet. Dersom dette ikke er mulig vil jeg søke om keisersnitt. Jeg heier på klipping - ikke vondt og ingen plager i etterkant.
fagremøy med ♥♥♥♥ Skrevet 16. februar 2011 Forfatter #18 Skrevet 16. februar 2011 høres ut som det er stor forskjell på hvordan folk kjenner dette med klipping men de fleste svarer at det kjenes ut som svie, men føler at det kan være greit for min del å skrive ned ønsket mitt om ikke å bli klipt i ett brev som jeg tar med på føden å om behovet er der for dette så SKAL jeg bedøves.... tror dette er den eneste måten at jeg greier å slappe av med tanke på dette.... tusen takk til alle som har svart meg, har ikke blitt mere skremt men føler meg mer opplyst så jeg lettere vet hva som kan skje
Jordbæret <3 Skrevet 16. februar 2011 #19 Skrevet 16. februar 2011 Jeg ble klippet både med første og andre, men ikke med tredje. Jeg kjente ikke at de klippet, og de hadde ikke bedøvet i forkant. Med nr to som var veldig stor, sleit jeg lenge med å få hodet ut. Jeg hørte at jordmødrene hvisket seg i mellom at de kanskje måtte klippe, da sa jeg: Har dere ikke klippet enda?? Se å få klippet så jeg får han ut. De klippet og vips så kom han. Jeg ble sydd pent sammen og hadde ingen plager etterpå.
Storesmurf+Lillesmurfene Skrevet 17. februar 2011 #20 Skrevet 17. februar 2011 Jeg ble også klippet, men kjente ikke en eneste ting... Vet heller ikke om jeg fikk bedøvelse eller ikke, var så langt i en annen verden uansett Og jeg synes ikke det var såå ille i etterkant heller egentlig.. Klart de klør litt og ekkelt å sitte lenge osv.. Men jeg har ikke noe skrekk ifra det nei, det var bare godt at ungen kom ut tilslutt, for jeg kjennte etter to timer med pressing at jeg måtte ha hjelp. Det går nok bra uansett om du må klippes eller ei. Det er EN dag av ditt liv, og det er kjempe verdt det Tror ikke du trenge å bekymre deg siden du ikke har blitt klippet før heller. Men lykke til uansett
Vips81 Skrevet 17. februar 2011 #21 Skrevet 17. februar 2011 Jeg ble klippet og kjente kun kort svie. Det gikk så raskt og jeg tror ikke jeg fikk bedøvelse, da måtte få han raskt ut. Tror det er verre å revne.....
lille knerten Skrevet 17. februar 2011 #22 Skrevet 17. februar 2011 Jeg ble både klippet og jeg revnet i øst og vest, men kjente ikke noe til dette. Eneste grunnen til at jeg visste at jeg ble klippet (foruten om at mannen min og jordmora fortalte meg det etterpå) var at jeg hørte klippelyden. Syntes det var mye værre å få festet sugekoppen så det håper jeg at jeg slipper denne gangen. Du som har 4 fra før av vet jo at når det står på så ønsker du bare å få ut barnet. De setter bedøvelse om de rekker det. Og de forsøker så godt de kan å unngå klipping og revning, men om det skjer så forsøker de å påvirke det slik at du skal få minst mulig plager ut av det. Snakk med jordmor om det. Jeg hadde jordmortime i dag og vi avtalte å snakke om fødselen neste time. Hun fortalte også at man kan få satt en akupunktursprøyte rett i mellomkjøttet som skal hjelpe godt. Det skal jeg be om neste gang:) Lykke til. Det går nok veldig bra:)
Nr5påvei :) Skrevet 18. februar 2011 #23 Skrevet 18. februar 2011 Jeg ble klippet med nr 1, kjente ikke mye til at de klippet jeg hvertfall, tror nok de klippet under ei pressri. Jeg måtte klippe for ungen sto helt nede men kom ikke ut. Etter de klippet var hun ute på 2press. Med nr 2 ble jeg ikke klippet, fikk en liten rift som de sydde 1 pyntesting som jordmora kalte det. Gruer med ikke til å føde nr 3 i august, om jeg må klippe så klipp i vei bare babyen kommer ut å har det bra :-)
Ooops I did it AGAIN Skrevet 18. februar 2011 #24 Skrevet 18. februar 2011 Ble klippet med førstemann. Ble bedøvd først, så jeg kjente det ikke. Visste det faktisk ikke før jordmor sa det rett etterpå. Men bedøvelsen hadde begynt å gå ut da de skulle sy, så DET kjente jeg. Da fylte de bare på med bedøvelse på spray;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå