Gå til innhold

Føderiket blir nedlagt ),:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde gledet meg til en flott fødsel på føderiket i august.. Men den gang ei. Nå har kommunen funnet ut at dette er et alt for lukerativt tilbud for oss gravide. Her er det ingen bønn. Om man ikke føder hjemme er man dømt til den uvisse sjebenen om man kommer til en full avdeling, eller blir sendt til et annet sykehus. Ikke minst forsvant de fine tenkene jeg hadde om vannfødsel og akkupunktur. Jeg er SKUFFA over at ikke staten gir mere støtte for å holde slike flotte fødetilbud som føderiket åpent. Jeg har iallefall bestemt meg. Blir det ikke føderiket så føder jeg HJEMME!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og HVIS det ikke skulle gå - akupunktur kan du få nesten hvorsomhelst, og vannfødsel får man også på ABC. Velger du å føde hjemme finnes det flere fantastiske jordmødre, og fødebasseng du kan leie og kjøpe.

Jeg skjønner du får hetta ved tanken på Ullevål, desverre må alle som skal inn der gjennom det grusomme nye mottaket. Antageligvis kommer Helsetilsynet til å opprette tilsynssak der... Fysjom.

Kanskje ønsker du deg en doula (meg :D) som kan gi det enda en ekstra trygghet - uansett hvor du skal føde?? :)

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med vanlig fødeavd på Ullevål, men akupunktur og vannfødsel kan du hvertfall få både på Riksen og Ahus.

Skjønner ikke hva alle er så redde for. Det jo bare å ringe før man drar til sykehuset, så får man evt beskjed om å dra et annet sted. Er ikke sånn at man blir flyttet midt i fødselen heller. Ungen kommer nok ut med god hjelp, synes vi bør være fornøyd med den fødselsomsorgen som tilbys jeg. Ser ikke helt problemet.

Og hvis du føler deg komfortabel med hjemmefødsel finnes det vel jm tjenester som hjelper deg med det også:-)

Jeg for min del ville aldri valgt noe annet enn Riksen, var så fornøyd der. men skal nok komme meg gjennom det et annet sted også.

Skrevet

Det er jo nettopp det som er problemet... Folk BLIR avvist når man skal føde. Og har man gjort som man får beskjed om, venter hjemme til det er 5 minutter mellom riene, og SÅ får beskjed om å kjøre Oslo - Fredrikstad - så er det ganske krise!!

Skrevet

Søk deg til ABC på Ullevål da vel. Det er en uavhengig fødeavdeling på sykehuset, du blir ikke avvist ved fødsel, og du må ikke gjennom mottaket når du skal føde. All kommunikasjon går rett til dem. Fødte der sist, og det var en fantastisk opplevelse. Skal gjøre det igjen nå i april. Tror når alt kommer til alt at det ikke er store forskjellen på føderiket og ABC.

Skrevet

Ja de sender deg nok til Fredriksatd med 5 min mellom riene. Vær forberedt på det...

Er ingen garanti på ABC heller. Er det fult så er det fult. Man kan føde før og etter termin så de vet aldri der heller.

Gjennom mottak?Ringte bare rett til fødeavd og sa jeg kom jeg. Så var det velkommen inn.

Uansett, lykke til alle sammen. Får håpe dere slipper å føde hjemme alene, eller i bilen på vei til et sykehus langt unna.

Skrevet

Det var NETTOPP en sak om ei som ble sendt fra Ullevål til Bærum, og fødte et kvarter etter at hun kom inn døra. Flott det.

Skrevet

Så da rakk hun det og det var jo bra:-)

Skrevet

Gulosten, bor på sørlandet.. Så det blir kanskje litt langt. Har ikke råd til en duola heller desverre. Selv om det sikkert hadde vert kjempekoselig og hatt deg med på fødselen (-: Har lyst til å ta slikt duola kurs selv, men det blir nok en gang i fremtiden. Har bestemt meg for å begynne på den lange veien til å bli jordmor, så da er det sykepleien 3 år, så en praksisperiode og etter det er det 2 nye år på skole. Hadde selvfølgelig vert nesten like fint og vært duola, men det er vel kanskje litt lite jobber og få tak i?

Skrevet

Men Føderiket er jo også i Oslo...?

Nei, som doula er du selvstendig - må markedsføre deg selv. Jeg var ferdig kurset i mai i fjor, og har vært med på de 3 man må ha som "lærling" (dette er gjennom Norsk Doulaforening) - de koster forresten ingenting :)

Jeg var til og med i bladet Gravid i høst, uten den helt store responsen. Har min 4. og kanskje 5. fødsel nå i vår. Så det tar nok litt tid ja :) Hvis du ser på hjemmesidene til www.norskdoulaforening.no finner du kanskje en doula som vil være "trainee" for deg, litt beroende på hvor på Sørlandet du bor riktignok!

Skrevet

Takk for mye nyttig informasjon (-: Fikk plass på føderiket selv om jeg bor her på sørlandet. Har ei snill stemor i oslo vi hadde planer om å være hos.

Hmm, trainee duola ja, hehe, kanskje det hadde vert noe. Skal se hva jeg finner.

Skrevet

Jeg var på ABC her om dagen, og hun bekreftet at når Føderiket blir nedlagt, vil de som hadde fødeplass der overført til ABC. De vil få større bemanning, så hun sa de ikke kom til å få kapasitetsproblemer for det. FOr øvrig beroliget hun meg og sa at det blir ikke fullt der, det virket som det aldri har skjedd at de ikke kan ta i mot de som har plass der. Men det kan jo selvfølgelig skje ting ifm fødselen som gjør at man må over på vanlig avdeling.

Det virket som et fantastisk sted, og jeg gleder meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...