Gå til innhold

Synes det er så mange som blir så overrasket over at det er så få kontroller i svangerskapet!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Eller at det er så lenge mellom hver kontroll! Eller at ingen har målt SF før uke 12, eller gudene vet!

 

Det er jo informasjon og oversikter over disse kontrollene overalt! Om noe utenom det vanlige skulle dukke opp, så er det vel ikke verre enn å kontakte en lege eller en jordmor og be om en ekstra kontroll? Jeg forstår ikke hvorfor man ønsker så mange ekstra kontroller hvis alt er som normalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er lenge mellom hver kontroll, men det blir vel oftere mot slutten. Har vært på to kontroller, samt vanlig ultralyd og er nå i uke 29. Har ny kontroll om en uke... har enda ikke målt SF, og det begynner kanskje å bli på tide?! Tenkte jeg skulle ta det opp på kontroll om en uke... regner jo med at alt er som det skal da, ellers hadde man sikkert blitt fulgt opp mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er tilstrekkelig med kontroller. Vil bare si at når det er behov for det så får man utrolig tett oppfølging. Sist jeg var gravid, var jeg til kontroll hver eneste uke mot slutten grunnet høyt blodtrykk.

I tillegg var jeg hos fysio to ganger hver uke.

Synes det hele var litt pes. Håper det holder med de ordinære kontrollene denne gangen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Sist jeg var gravid var det kontroller i hytt og gevær pga vekstavvik. Håper å holde meg til de faste denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en ul, som vanlig, og tre kontroller hos jordmor - ingen kontroll etter uke 32 og ja, jeg var overrasket over at det var så få jordmorkontroller og at jeg ble overlatt til meg selv i 3.trimester og frem til fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns faktisk det er en kontroll for lite. Den burde vært med en gang man har funnet ut at man er gravid. Man bør da få komme til legen og få bekreftet graviditeten (selv om hjemmetestene er like sikre) og få informasjon om hvordan man bør leve i svangerskapet. Det er blant annet noen som ikke har fått med seg at de bør ta Folat, har mange spørsmål og godt kunne få informasjon antall kontroller, hva som blir kontrollert, ernæringsråd for gravide, hvorda takle gravditetesplager best mulig, når er det nødvendig å kontakte lege om det oppstår noe man ikke hadde forventet f.eks blødninger.

 

I tillegg burde alle få en UL før uke 12. Dette for at den gravide skal få vite antall foster og om det er hjerteaktivitet og utvikling. Syns det er helt forferdelig med de som kommer til UL i uke og får beskjed om at fosteret har vært dødt siden uke 7. Man får også en liten sjanse til å avdekke enkelte alvorlige missdannelser på fosteret før det blir mer og mer en baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...