Gå til innhold

Hva som gjør at noen ikke klarer å spare penger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg spør fordi jeg har lurt på dette, og ikke fordi jeg dømmer noen. Fordi at for meg så er det utenkelig å ikke ha en viss buffer, og at jeg da heller lever på brød og vann og ikke shopper noe nytt på ukesvis om det er det som må til for å bygge opp igjen en evt buffer. Sånn litt satt på spissen. Så derfor har jeg litt problemer med å forstå at andre ikke har det slik, men jeg vil gjerne forstå.

 

Jeg skjønner at de som har det veldig stramt og går i minus ikke kan spare altså, men nå tenker jeg på dem med noenlunde normal inntekt og normale lån, og likevel er tom på konto på slutten av hver måned. Hvordan klarer dere å bruke opp alle pengene hele tiden? Og kanskje til og med kredittkort? Altså penger dere ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du dømmer ingen nei, haha, den var god.

 

Hvorfor tror du da? Tror du det er fordi de er økonomisk uansvarlige, eller fordi pengene har egne ben å gå på?

 

Wosj, der stikker pengene mine ut på tur, IGJEN!

 

Og bare for å si det så har jeg en buffer på 140.000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner jo at det kan kalles for økonomisk uansvarlighet, men hvordan er det å være slik lurte jeg da altså på.

 

Vi har vel alle våres skjeletter i skapet, og nei, jeg dømmer faktisk ikke. Jeg ser ikke ned på de som sliter økonomisk, men jeg forstår ikke helt hvordan de tenker de som ikke får til å spare når forutsetningene til det er der. Og jeg vil gjerne forstå. Er det rart synes du?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være flere årsaker, men jeg skjønner godt at enkelte ikke greier å spare når de på død og liv skal kle seg i siste skrik, kjøre statusbil og reise til fjerne strøk hvert år, ikke rart det blir kredittkortgjeld av sånt.

Selv handler jeg ikke annet enn det vi trenger, reiser helst på hytta og rimelig ferie med vekt på opplevelser i lag med ungene framfor å ligge på ei solseng i 40graders hete. Kjører en trygg, men fornuftig bil, bor i et lite koselig hus med hummer og kanari interiør. Men på konto har vi flere hundretusen og vi er snart ferdig med alle lån, men det vet kun vi og ingen andre. Folk rundt oss tror vel helst at vi har dårlig råd, de skulle bare vist..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe problem. JEg har ikke og kommer nok ikke noen gang til å ha en buffer.

Ikke fordi jeg ikke ønsker meg en, eller fordi jeg ikke evner å skaffe meg en, men fordi jeg bruker pengene mine på en annen måte.

Har høy inntekt, og tilsvarende med utgifter, men har i tillegg et stort hjert og ønsker det beste for alle.

Har jeg ingenting jeg trenger å kjøpe til meg og mine så finnes det alltids noen som trenger å låne, eller trenger litt hjelp.

Eller så kommer uflaksen og biter meg i rumpa.

 

Noen ganger forsvinner pengene på sparekontoen fordi noen rundt meg har driti på draget og det påvirker meg, noen måneder fordi jeg er deppa og trøster meg selv med litt shopping. Denne måneden er det fordi jeg pusser opp badet og det ble 14 000,- dyrere enn jeg regnet med. Men det øker boligens verdi, det er flott og det er deilig. Og jeg har jo uansett betalt alle regningene, så hvorfor ikke?

Neste måned er det strømregning og årsavgifter.

Så vet jeg broren min lsiter litt, og at min gjeldssalve pappa kommer på besøk i en mnd i mai og skal ha alltid påspandert, svigers trenger sikkert litt mer hjelp siden de muligens skal flytte snart. Svoger har flyttet og fått litt hjelp av oss, i form av ting vi har kjøpt inn, osv osv.

På den annen side har vi altså høy nok inntekt til å ta alle store utgifter løpende der andre ville trengt en buffer også da. Og skulle ikke økonomien strekke til senere kan man jo alltids ha to biler, i stedet for fire og to motorsykler. Kun en av bilene er belånt så der er det jo mye penger å hente.

 

Så for noen handler det om å prioritere, og å gi til de som kanskje trenger litt ekstra her og der:) Dette har vi valgt, for nå.

En dag hvor vi kanskje ikke tjener så godt vil vi måtte gjøre ting annerledes, men det tar vi når det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært litt slik i mitt liv at penger jeg har til overs "brenner i lomma". Har alltid ønsker, har jeg penger vil jeg gjerne kjøpe kjøpe kjøpe.

 

Så ble jeg kjent med mannen min som er veldig økonomisk. Lærte meg at de fleste ting jeg ønsket meg, trengte jeg ikke. Ikke fall for supertilbud, alltid tenk deg om. Vi har god inntekt, økonomien er strålende da jeg ikke er like sløsete lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi noen MÅ ha bil, internett, tv, nye klær, kaffi-to-go, trene på treningsstudio, ha ny vogn til barnet etc....

 

Fordi "jeg fortener det" er visst en gjenganger, bare se på luksusfellen. Folk evner ikke å se at de ikke har råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid et ønske om ett eller annet. Er det noe jeg kommer på at jeg trenger skulle jeg helst hatt det med en gang, er en plage at butikkene har stengt om kvelden. Men da kan jeg jo handle på nettet. Min konto er alltid tom ved ny lønning, men det er aldri slik at vi ikke kan betale regninger eller ikke kan kjøpe den maten vi har lyst på. VI har en ganske solid buffer. Bufferen står i hovedsak i fond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et poeng som er glemt her er at det er dyrt å være fattig! Det er mye lettere å spare hvis en er inne i en god sirkel og har litt fra før av. Hvis man har lite, er alt mye dyrere. Feks leie framfor å eie, kreditt framfor å cashe ut ting osv... Det er vanskelig å opparbeide seg en god buffer, men har du den endelig, er det ikke like vanskelig å opprettholde den, og kanskje også øke den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lite inntekt i forhold til utgifter, og hver gang vi får inn litt mer penger enn til vanlig har det hopet seg opp med ting vi trenger: Nye vinterklær til barna, medisinsk behandling, tannlege osv. Ingen av oss går til frisøren, vi kjøper veldig sjelden nye ting, og vi forsøker å handle brukt eller å salg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...