Gå til innhold

Handleliste for en mnd? Anyone?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å bli litt flinkere til å ikke handle hver dag..

Videoannonse
Annonse
Gjest Filifjonka
Skrevet

En måned er lenge. Da må du uansett innom butikken og etterfylle med ferskvarer. Vi handler en gang i uka, og syns det passer fint.

Finn ut hvor mye melk og brød det går i løpet av en uke.

Skriv en meny med oversikt over hva dere skal ha til middag hver dag følgende uke. Lag handleliste ut fra dette.

Sjekk skapene for å finne ut hva du må etterfylle av basisvarer som mel og sukker og ris og sånt.

I begynnelsen må du regne med en tur eller to på butikken for å supplere, men etter en stund går det fint.

Skrevet

En måned var veldig abisiøst...

Jeg handler en gang i uka, setter opp middagsmeny for to og to uker av gangen, så hver fjortende dag har jeg storhandel med middagsmat og basisvarer, mens i uken mellom så holder det med å fylle på ferskvarer, melk, brød, frukt og grønt.

Et tips i begynnelsen er å ta vare på alle kvitteringene i en periode på f.eks. en måned, så får du en klare oversikt over hva som går med av brød, melk o.l., samt du får oversikt over budsjettet.

Etter at jeg begynte med 2-ukes menyer og faste handledager, så har hatt mindre snop og impulskjøp, mindre rester og mindre kostnader til mat. Så det kan anbefales!

Skrevet

Jeg storhandler en gang i måneden, er ikke noe problem det. Men som en sa over her så må jeg innom en gang eller to for å handle melk og yoghurt og sånn.

Men det jeg gjør er å sette opp middagsliste for en måned av gangen. Tenker da også bittelitt strategisk sånn at frysevarer/tørrvarer (f eks fiskepinner med potetmos, eller gryterett med ris osv.) kan tas mot slutten av måneden og om vi skal ha noe som krever mye ferskvarer (f eks koke kjøttsuppe, som jeg skal i dag) blir i starten.

Vi har brødbakemaskin, så vi må sikre at vi har nok mel og gjær for en måneds tid.

Handler også litt ekstra pålegg, sånn at vi har en ekstra boks prim og en ekstra boks leverpostei og sånn. Dermed trenger vi ikke å etterhandle dette heller.

Ellers er det jo sånt som vaskemidler og sånt som en må tenke på en gang i blandt, men det handler ihvertfall ikke vi hver måned.

Egg handler vi i brett på en gård i nærheten. Handler et par bokser melk å et par firpakninger med yoghert, men melk og yoghert går det en del av, så det må vi ofte innom å etterhandle i løpet av måneden, men bruker da bare et hundrelapp eller to på handleturen. Det samme med frukt selvsagt.

Har funnet ut at dette er kjempeøkonomisk, og ikke minst genialt å ha middagslistene klare, så slipper jeg å spekulere på hva vi skal finne på til middag hver dag.

Har hatt en sånn handlerunde i dag faktisk (lønningsdag i dag :D), og brukte vel mellom 1200 og 1300 kroner. Og da har vi mat for en måned, 2 voksne og et barn. :) Syns ikke det er så ille, jeg! ;) Hva ligger matbudsjettene dere på pr mnd?

Skrevet

Vi gjorde også dette før når vi bare hadde ett (lite) barn og litt trang økonomi. Etterfylte litt med melk, frukt og sånt, men ellers handlet vi mer eller mindre alle middager. Sparte masse penger på det. Så det går fint an å handle for en måned om gangen dersom man har litt plass i kjøleskap/fryser og ikke mer enn ett, kanskje to, små barn.

Nå har vi ikke mulighet til å gjøre det slik i det hele tatt. Til og med en uke om gangen kan bli i meste laget. Er rett og slett ikke plass i kjøleskap/frys til mer enn det.

Jeg foreslår at du begynner med middagslister HI. Finn middager dere liker, og sett opp. Tenk litt logisk. Skal du lage salat til en middag, så lag to salat-middager på rad, så lager du ekstra ene dagen, dekke med plastfolie, og ha til neste dag også :-) Når du har laget middagslistene, så vet du også hva du trenger å handle inn.

Skrevet

Takk for tips! =) Hvilke basisvarer er det gunstig å alltid ha i skapene? Må innrømme at her blir det ofte handling flere dager i uka, noe som jeg ser er fryktelig uøkonomisk.. Jeg forstår selvfølgelig at jeg må fylle på med ferskvarer innimellom! =)

Skrevet

Tørrvarer:

Vi bruker å ha et utvalg av pasta og litt spaghetti. Vi bruker mye boil-in-bag jasminris og vanlig hurtigris. Potetmos-poser og pakker med fløtegratinerte poteter. Poser med gryteretter, pizzafyll (pose/boks) og picnicskinke. Miks for gratinerte grønnsaker, kylling og laks. Utvalg med sauser til fisk, kylling, fløtesaus, bernesaus, peppersaus, pastasaus osv.. Hermetikk kan også være kjekt å ha, f eks boks med hermetiske tomater, ananas, mais, sopp..

Frysevarer:

Kyllingfilet, torskeblokker, laksefilet, fiskepinner, fiskegrateng, kjøttkaker, pølser, kjøttboller, fiskeboller, frosne grønnsaker, kjøttdeig, koteletter..

Var det jeg kom på nå..

Skrevet

Tusen takk =) Dette setter jeg pris på! =)

Skrevet

Vi prøvde dette et par mnd i fjor, siden vi er veldig flinke til å handle mye tull når vi stikker innom butikken på vei fra jobb, og er sultne. Det vi ikke regna med var at det blir jo en del rester, siden vi bare er 2, og da var det mye mat som gikk til spille siden vi spiste rester istedet for å lage ny mat.

Skrevet

Hvordan gikk mat til spile når dere spiste rester?

Den forsto jeg ikke.

Vi handler en gang i uken og etterfyller med melk og yoghurt om nødvendig.

Jeg prøver å bruke minst mulig hel og halvfabrikata og mest mulig ferskt så det holder ikke så lenge.

Skrevet

Blir ikke grønnsakene veldig slappe og triste hvis man bare handler en gang i måneden?

Jeg synes det er viktig med friske grønnsaker og lager også en del salat, ikke sjans at det holder i 1 måned. Frosne grønnsaker har veldig lite smak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...