Gå til innhold

Hva har dere som tilbehør til laks?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Klassisk, til kokt: poteter, agurksalat og sandefjordssmør

 

Litt mer spenstig, til stekt: grønnsaksris ( fres strimlede gulrøtter, sukkererter, vårløk, sellerrot og evt annet du liker sammen med litt revet sitronskall i en kjele, sleng oppi ris, så vann og kok til risen er mør.) Parisienne fiskesaus med rømme og sitrosaft oppi.

 

Sommerlig, til grillet: Grillede grønnsaker ( paprika, sopp, purre, squash, tomater, små nypoteter, godt med krydder og olje) og fisk marinert med hvitløk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to varianter, enten steker jeg laksen i biter i stekepanna - da har jeg fullkorns pastaskruer til, og pastasaus med ost og urter.

 

Alternativ 2, der steker jeg laksefilet i ovnen og har kokte poteter og hollandaisesaus til.

 

Har brokkoli til begge alternativene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steker laksefiletene i ovnen. Har kokte poteter, kokte gulrøtter og kokt brokkoli som tilbehør. Og hollandeise saus og rømme:) knallgodt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer.

I dag hadde vi ovnstekt laks med sitronpepper og dill.

Mannen og ungene hadde kokte poteter.

Dampet broccoli og stekt squash

Hollandaise saus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fler varianter, og alle er knallgode (kanskje fordi jeg er veldig glad i laks;)

 

Har jeg godt med tid, men dårlig med ork, lager jeg to former som går i ovnen. I den ene har jeg oppskjærte poteter og gulrøtter med olje, salt, pepper og rosmarin. Lar den godgjøre seg i ovnen en stund. I den andre legger jeg laksefileter, strør over en hakka løk, og rasper to hvitløksfedd over. Så har jeg på litt creme fraiche og heller over en liten kartong matfløte. Dette blir knallgodt og saftig!

 

Også har vi den klassiske med kokte poteter, agurksalat og sandefjordsmør. Enten kokt eller stekt laks.

 

Ellers lager jeg i perioder mye laksewraps. Steker laksen i biter i litt smør, en god del pepper og litt soyasaus til slutt. Har den i wraps med en enkel salat med isbergsalat, agurk og purre. Lager en egen rømmedressing til med pepper, piffi, chilipaste og lime. Presser til slutt litt sitron over hele wrapsen. Knallgodt!

 

Enda en lakserett jeg har er stekt laks, med en langpanne full av ovnsbakte rotgrønnsaker + broccoli og løk mot slutten av "baketiden". Også denne med den hjemmelagede rømmedressingen.

 

NÅ fikk jeg vann i munnen!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker best laksen bakt, bruker div. tilbehør.

 

Ovnsbaker laksen med litt meierismør, sitron, salt og pepper. Potet, brokkoli puré og ovnsbakte cherry tomater til. Nam!

 

Eller ovnsbakt laks, fullkornspasta, brokkoli og pesto, gjerne stekt squash/løk/paprika også.

 

Med ovnsbakte potetbåter, tzaziki og salat ved siden av, da blir det ingen gryter. baker laksen i alu folie. Elsker å lage mat - hater oppvasken etterpå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...