Gå til innhold

Skjønner ikke helt detta matgreiene, vet det har vært et "par" innlegg om dette her før..men allikevel lager jeg et til :D(samme som småtroll 0-1 år)


Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3

Anbefalte innlegg

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3

Ja, gutten min er nå snart 5,5 mnd! Jeg har sliti leeeenge med å få i han grøt, i det hele tatt fast føde. Nå ENDELIG spiser han med et smil om munnen, og det virker som han liker det meste. Men hvor mange måltider skal en baby på 5-6 mnd ha i løpet av dagen? 1,2--3??

 

Han får en porsjon grøt i 18-19 tiden, og så har han fått litt fruktmos/middagsglass i 12 tiden..

 

Ellers ser dagene ca slik ut

 

09.00- frokost, 220 ml mme (ferdigblandet)

12.00- lunsj , 220 ml mme (ferdigblandet) og fruktmos/middagsglass, han drikker aldri opp melka etter han begynte med noe attåt ;) tror han spiser mellom 100-150 ml

15.00- 220 ml mme

18.00-19.00- kveldsmat, en porsjon risgrøt og ca 130-150 ml mme.

22.00-00.00- 220 ml mme, spiser alt (egentlig litt rart siden han får mye grøt til måltidet før+melk)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor spør du ikke helsesøster om dette hvis du ikke har peiling?

 

Jeg har aldri forstått hvorfor det er om å gjøre å dytte i babyer under 6 mnd noe som helst av fast føde med mindre de er undervektige eller virker konstant sultne.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille på 6 mnd spiser slik:

 

grøt og mme når vi står opp.

mme og fruktmos kl 12.

middasglass og vann kl 15.

grøt og mme kl 18.30.

 

mme-mengden varierer mellom 30 og 160 ml. Dette har han gjort siden han var i underkant av 5 mnd.

Hvor mye mat han skal få i døgnet er opp til deg, men jeg ville ha fått opp måltidene han har til fulle måltider. Deretter begynt med et måltid til. Men føler du han spiser nok og er fornøyd med rutinen, er dette bra enn så lenge :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er 4 måltider, som hos voksne. Kanskje noen gir 3 måltider.

 

"lunsj , 220 ml mme (ferdigblandet) og fruktmos/middagsglass, han drikker aldri opp melka etter han begynte med noe attåt ;) tror han spiser mellom 100-150 ml"

 

Dette høres for mye ut til en baby på 5.5 mnd, jeg mener nesten ei hel flaske mme, pluss fruktmos og middagsglass. Ikke rart han ikke drikker opp melka.

 

Det er like mye som min baby på nesten 11 mnd spiser til middag. Min baby er jente da, men likevel...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3

Du første som svarte, jeg har spurt HS, men hun bare drar litt på skuldrene og sier at jeg må føle på det selv. Det eneste hun sa var at jeg måtte få ned mme mengden, bytte ut litt melk med mer mat. Han har drikki langt over 1 l i døgnet.

 

Og du siste, han spiser ikke både fruktmos og middgasglass, hehe, han spiser enten et kvart (lite) middagsglass eller nesten et halvt (lite) glass fruktmos :D Begge deler ville nok blitt litt mye ja!

 

Mme har han alltid spist MYE av, da han var 14 dager spiste han 120 mm 6-7 ganger i døgnet! Den siste mnd har han spist 220 ml 5 ganger i døgnet, og det er jo myyyye!!! Han gulper så og si aldri, så det er ikke det at han ikke klarer å stoppe.

 

Men takk for svar, da har jeg litt å "herme" etter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...