Gå til innhold

Hva gjør 5-6 åringene i din barnehage av skoleforberedelser? Type skoleklubb o.l


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er ikke så vanlig at bhg har skoleforberedelser i det hele tatt. Hva forventer du deg?

Min sønn som skal begynne i 1 klasse nå i høst og i hans barnehage snakker de litt om alfabete. Så fortelle de hva skole er for noe. Men ingenting utover det.

Men den lokale skolen har 6års-klubb for dem som vil bli kjent før skolestart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er ganske vanlig å ha skoleklubb for skolebarna =)

 

De kan spille litt, øve på opgaver og snakke om skole ting =) Viktig å få være litt store før de begynner på skolen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ansvaret for førskolebarna i min barnehage.

 

Vi har førskolegruppe en gang i uken. Har opplegg som følger kommunens retningslinjer for overgang barnehage skole. Dvs skoleforberedende aktiviteter.

Går på besøk til skolene (to stk) et par-tre ganger i løpet av året.

Har overnatting i barnehagen før sommeren

Har avslutningstur til et arrangement som holdes her rett før sommerferien

Har rosaruss med "pedagogiske" russeknuter- som feks: skrive navnet sitt, telle til 10, hjelpe til på småbarnsavdelingen ved påkledning, klare seg selv i garderoben, hjelpe til å rydde av bordet ol. samt noen tulleting som å krype gjennom barnehagen, gå baklengs rundt barnehagen, picnink i parken osv

 

Dette er et opplegg som er ganske vanlige i byen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "vår" barnehage er det førskulegruppe ein dag i veka. Då har alle 5-6-åringane felles samling, og blir deretter delt i grupper (alltid dei same gruppene trur eg) der dei gjer ulike aktivitetar. I januar har dei holdt på med "forsking", dei har undersøkt om ting flyter eller synker, og andre aktivitetar med vatn. No i februar er tema vennegjengen og då går det ein del på rollespel (f.eks. der dei voksne speler ein situasjon med eksempelvis utestenging eller latterliggjering av ein person), og så snakkar ungane og dei voksne saman om kva som skjedde her, kva barna hadde gjort om dei hadde kome opp i ein slik situasjon og kva dei ulike personane i rollespelet kunne/burde ha gjort.

 

Førskulegruppa har altså ulikt tema kvar mnd. No skal dei i tillegg starte opp med "skrivedans" to dagar i veka. Leste litt om det, og er spent på om guttungen vil like det. Når det er førskulegruppe har ungane og friminutt og det er veldig stor stas. Då er dei ute i nokre få minutt, og er véret ok får dei gå ut med berre jakke, hue og sko. Føler seg veldig store då :P

 

Utpå våren skal førskulegruppa på vil vite-senteret, og så pleier dei å ha overnatting i barnehagen litt før sommarferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...