Gå til innhold

"Rasist" barn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dattera mi på 5 år går i en barnehage med ca 85-90 % utlendinger. Hun er venner med dem, leker med dem, etc, men når jeg spurte henne om hun hadde noen kjærester i barnehage, hun sa nei fordi hun ikke liker de guttene på den måten fordi de er "brune".

 

En annen gang så vi på en tv program med en nydelig liten jenta med mørk hud, jeg sa til dattera mi at jeg syntes hun var kjempe søt, men dattera mi sa nei, hun synes fold med "mørk kropp" og "mørk ansikt" er stygge.

 

Hjelp! Er livredd for at hun kommer til å si noe lignende i barnehagen. Da kommer dem sikkert til å tro at vi har "lærte henne opp" til dette. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig ofte er mørkhudede opptatt av å være lysest mulig. Kjenner feks ei fra vietnam som hele sommeren unngår sola (går med caps, solbriller, langbukse ol fordi hun vil beholde den lyse huden sin, fordi den er i følge henne finere enn mørk hud.

 

Har også sett dette hos flere innvandrerbarn- de krangler om hvem som er lysest. Å ha mørkere hudfarge er negativt. (Altså helt motsatt av oss bleike nordmenn som kjemper en innbitt kamp for å få mørkere hud.)

 

Jeg tenker hun sikkert har fått disse holdningene fra sine mørkhudede venner i barnehagen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Håper det er bare det det går ut på. Synes det var ganske rart at hun gir utrykk for slike tanker når ikke vi har sagt eller gjort noe som helst for å få henne til å tenke dette.

 

Jeg vil helst ikke at de andre foreldrene i barnehagen tror at vår familie er rasist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke rasist av den grunn. Barn er ærlige sjeler og sier ting de mener. F.eks: "hun var tjukk" eller "hvorfor har hun damen så stor mage".

 

På den måten synes hun kanskje at hun selv er veldig fin og da at de som ikke har samme hudfarge ikke er like pene....er bare et barns naturlige tankegang det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha tatt dette opp med barnehagen. Si at du absolutt ikke önsker at jenta deres skal "läre" saann oppförsel og at det er noe de bör ta tak i. Er ogsaa helt enig med hun over her at det er veldig sansynlig at hun har lärt det av fargede barn... de er ofte veldig bevisste paa hvem som er mer brune enn dem selv... (min mann er fra Latinamerika og jeg har hatt noen aha opplevelser iforhold til rasediskriminering der nede!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her igjen. Tusen takk for alle fornuftige og saklige svar. Ser nå at jeg hadde utrolig mange skrivefeil, setter veldig pris på at ingen kritiserte meg av den grunn. Var ikke meningen ihvertfall!

 

Synes det er litt flau å ta det opp med barnehagen, men det er kanskje en god ide å nevne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...