Gå til innhold

Fødsel etter endt studium! (Trenger en oppsummering!!!)

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er HELT SIKKER på at dette er tatt opp mange ganger allerede inne på dette forumet - men jeg lar latskapen råde, og spør heller, istedet for å lese igjennom!!

Altså; situasjonen min er sånn (Som mange andres):

- Jeg leverer bachelor i juni

- Har stipend og lån fra lånekassen nå

- Har termin i juli

- Vil klare å opparbeide meg rett til foreldrepenger fra nav

Planen min er å søke skole til høsten, slik at jeg får foreldrestipend fra lånekassen. Jeg vil bare være helt sikker på at dette kommer til å gå i orden... Noen som kan si meg at det gjør det?? Hehe

Det jeg er redd for er at jeg MÅ gå et studie jeg egentlig ikke ønsker å gå. Er et slik at jeg bare kan melde meg opp som student, motta penger, og aldri gå det jeg er oppmeldt på? Hvordan søker man om permisjon fra studiet?

OG; jeg kommer til å få foreldrestipend selv om jeg mottar foreldrepenger? (Jobber på spreng nå, slik at jeg skal tjene nok!!)

Tuusen takk til dere som evt orker å svare meg :):)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å søke permisjon sender du inn en skriftlig søknad med begrunnelse og kopi av barnets fødselsattest til studiestedet.

Man har rett til å motta foreldrestipend fra Lånekassen selv om man også mottar foreldrepenger fra NAV.

Men dersom barnets far er hjemme med foreldrepenger fra NAV, kan ikke du samtidig motta foreldrestipend fra Lånekassen.

Men det siste spørsmålet ditt er det jeg er usikker på... Om det går an søke et studium, og ikke fullføre, og likevel beholde foreldrestipendet...

Jeg ville kanskje tro at det måtte være bedre å søke på studiet, søke permisjon fra det, og så takke nei til plassen etter endt permisjon..?

Men jeg vet ikke, så jeg er spent på hva du finner ut... :)

Skrevet

Men betyr det at far ikke kan ta pappapermisjon?

Var sånn jeg hadde tenkt å gjøre det;) la det bare frem litt feil! Altså, jeg tenker å søke permisjon, for så å takke nei til plassen...

Skrevet

Hei!

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, bare at jeg har termin 20.juni:)

Jeg har også tenkt å søke på studieplass til høsten sånn at jeg får foreldrestipend. Jeg ringte derfor lånekassen og spurte litt om hvilke regler som gjaldt. Hun jeg snakka med sa at jeg kunne takke nei til studieplassen når permisjonstiden er over, og at jeg heller ikke trenger betale pengene tilbake hvis det blir tilfellet:)

Skrevet

Hei

Eg er også student i år,og ferdig i juni.Eg skal ikkje ha før i oktober,men er det slik at eg også kan søke på eit studium,ta permisjon,få foreldrepeng,og så sei frå meg plassen? Kor mykje er det snakk om i foreldrepeng?

Eg har berre jobb fram til 17.juni,og har enno ikkje funne noko ny jobb å søke på.

Skrevet

Ja det kan du:) søknadsfristen er vel 15.april tror jeg. Grunnen til dette er at sommerferien telles med i studieåret hvis du var student før ferien. Så du har uansett hatt krav på foreldrestipend fram til august. Men om du søker på ett studium til høsten har du full rett til å ta permisjon og få penger fra lånekassen. Siden du har termin i oktober må du da studere fram til 3 uker før fødselen.

Hvor mye penger man får varierer ut fra fars inntekt, men dette står på lånekassens sider:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...