Gå til innhold

hvordan mat kan jeg lage til min datter på 5 snart 6 måneder. fast føde. ??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror jeg gav førstemann kokte poteter, gulrøtter, sellerirøtter osv, most og blandet med mm da han var fem-seks måneder. Og avocado. Og banan, slavsagt. Og mango..? Tror det.

Fra 6-7 måneder, kokte jeg kylling, rotgrønnsaker, hvitløk, brokkoli og sikkert andre grønnsaker, av og til fullkornspasta eller brun ris, smakssatte med tomatpure og krydderurter og moste med olivenolje. La i små bokser som jeg frøs.

Grøt med mm morgen og kveld. All slags frukt.

Da han fikk tenner, fikk han større biter i mosen, pluss brødskiver. Fisk ikke før han ble et snaut år, tor jeg, han var melkeallergisk som baby og legen var redd for at vi skulle trigge mer allergi.

Jeg er ikke noen super-øko-mamma, men jeg syntes det var ok med litt mer smak enn de glassene tilbød. Han fikk glass innimellom også.

Tenkte at han kanskje ville legge til seg gode vaner om han fikk variert og sunn kost fra han var veldig lite, men ansiktsuttrykket da han smakte sin første pølse med ketchup var ikke til å ta feil av :-) Barn har ræva smak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget alt mulig av fruktmos og grønnsaksmos på den alderen.

Tilsatt fisk og kjøtt rundt 7 mnds alder.

 

Grønnsaksmos er jo bare til å koke div grønnsaker og mose enkelt og greit. Brukte gulrøtter, poteter, søtpotet, purre, løk, hvitløk, brrokkoli, blomkål, pastinakk, kålrot. Mikset litt varierende alt etter hva som var i hus.

 

Fruktmos var enten kokte plommer som ble most, most banan, raspet eple, raspet pære. bærblanding most (blåbære, bringebær, rips), most melon (var relativt grisete da det er så mye væske).

 

Blanding av most banan og most avacado har vært en vinner. Veldig bra kvelsmåltid da det metter lenge.

 

Da jeg begynte å tilsette kjøtt i middagene har jeg helst brukt kyllingfileeter, laksefileet, fiskekaker.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...