Gå til innhold

Første kontroll? uvitende førstegangsfødende....:)


Ninnis81

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har endelig blitt gravid, men er litt uvitende..:)

Når er det vanlig å ta første kontroll hos legen? han har satt meg opp når jeg er i uke 12.. ringte og prøvde å få time litt før, men da fikk jeg til svar at det gikk ikke.. det hadde ingen hesikt, og det var ingenting de kunne se på blodprøver eller noe så tidlig.. og hjertelyd kunne man ihvertfall ikke høre før uke 12..

Stemmer dette? når skal dere på første kontroll hos legen?

Er nå i uke 7 :)

Gratulerer til alle dere andre som venter oktoberbarn :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også førstegangs. Jeg fikk time 3.mars, og da er jeg 6+6. Eller, 7+6. Er ikke helt sikker. Jeg har ikke snakket med noen på legekontoret, sendte bare inn bestilling av time via nettet jeg. Ellers kommer jeg aldri gjennom der ;-)

 

Men såvidt jeg har forstått er det mest vanlig med første kontrollen fra uke 8 og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på første kontroll neste uke, da er jeg i uke 7. Jeg går til en privat gynekolog, som har kontroller fra uke 6. Da får jeg ultralyd allerede første gangen. Men tror det er vanlig med første kontroll i uke 12 hos fastlege. (uten å si noe sikkert, jeg er også en "uvitende" førstegangsfødende) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også uvitende førstegangsfødene.. Fikk 2 streker på testen 11 feb, men jeg husker ikke når jeg hadde mensen i januar, vet jeg hadde men ikke når, så trur jeg er sånn ca i uke 5. Når jeg ringte legen så sa de at så lenge jeg var i fin form og ikke følte behov for å komme inn å snakke med legen min, kunne jeg godt vente til mars. Jeg fikk da time 29 mars.. jeg må jo si at jeg hadde nok foretrukket en time før, men jeg prøver å ikke bli "hysterisk" selv om det noen ganger er lettere sagt enn gjort, hehe..

 

Gratulerer til dere, krysser fingrene for oss alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest isimagen

Hei,

 

Jeg er også førstegangsfødende, men har lest om svangerskap og fødsel de siste tre årene da det er noe jeg interesserer meg veldig for (altså ikke uvitende :)

 

Det stemmer at det er først rundt uke 12 man kan høre hjertelyden med doppler. Man kan imidlertid se hjertet banke (blinke) på tidlig ultralyd allerede etter fullførte 7 uker. Dette må man betale for (ofte rundt 1000 kr) å få gjort på en privat klinikk med mindre legen henviser deg av en spesiell grunn.

 

Jeg vet ikke helt hva legesekretæren du snakket med mente man ikke kunne se på blodprøver før uke 12, men hcg-hormonet (som er det som slår ut på graviditetstester) kan man måle med en blodprøve allerede ett par uker etter befruktningen. De tester for øvrig ikke for hcg med mindre man er bekymret for spontan abort.

 

Ellers sjekker de følgende med blodprøve første gangen:

- Jernlager og blodprosent

- Blodtype og rhesus-faktor

- Syfilis og HIV

- Toxoplasmose

- Hepatitt

 

Noen av prøvene er valgfrie, mens andre (f.eks. syfilis) må alle ta. Disse prøvene tar man kun ved første kontroll. Ved senere kontroller sjekker man stort sett:

- Vekt

- Urin (for sukker, protein og blod)

- Eventuelt hovne ben/fingre o.l.

- Livmorens størrelse

- Hjertelyden

- Noen ganger tar man en blodprøve igjen senere

- Etterhvert blir du spurt om babyen beveger seg som den pleier

 

Jeg skal på første kontroll nå i uke 8 og har nettopp vært på tidlig ultralyd. Hovedsakelig er dette fordi jeg har mistet flere ganger tidligere. Stort sett setter man opp første kontroll en gang mellom uke 8-12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Første gangen jeg var til kontroll var i uke 7 med første barn. Legen smilte og sa at jeg var veldig tidlig ute og jeg svarte tilbake at siden er første gang så visste ikke jeg hva som er normalt :) Og fikk sjekken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

 

jeg er i dag 5+4 på vei, bestillte time hos lege i går og fikk den 7/4, da er det 12+4 :) det er mest normalt å ta første svangerskapskontroll (så fremt legen ikke ønsker det tidligere). Eller man kan gå til privat gyn på eget initiativ tidligere :) Ved første kontroll får man tilbud om å sjekke seg for de fleste sykdommer også. HIV, hepatitt, herpes etc etc. Blodprøver og urinprøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuuuusen takk for svar alle sammen :)))) Da ble jeg litt klokere!

Sitter og vurderer om jeg skal gå til en privat klinikk/jordmor.. eller bare vente til jeg skal til fastlegen.. blir ikke helt enig med meg selv;)) dagene går så sakte... hehe... lykke til videre alle sammen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...