Gå til innhold

noen som kan reglene for sykepenger??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i dag 100% sykemeldt (pga bekkenet) kommer nok heller ikke tilbake i jobb. hvordan er det sykepengene blir regnet fra?

For slik min situasjon er at jeg har vært ansatt i 100 % stilling siden okt 09 (i et vikariat) men skal nå fra 1 april tilbake i min opprindelige stilling som er 18,5 time i uken...

Vil jeg få sykepenger tilsvarende en 100% stilling til jeg evnt er tilbake fra permisjonen? nav kan vel ikke regne fram i tid ved utbet av sykepenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har kontrakt på 100% fra okt 09 til 28 feb 2011. går da ned i stilling fra 1 april. kommer nok ikke ut i jobb mere før jeg går ut i permisjon :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble du sykemeldt?

Hva skulle du gjort i mars om du ikke ble sykemeldt?

 

Må bare ha all info i saken før jeg kan svare deg.

 

Nav-dama

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble sykemeldt 1 feb. jeg skulle ha vært i samme jobb bare med en kontrakt på 20 timer i uken. (siden nedbemanning i skjeden ble jeg fratadd 1,5 time i uken fra 1 april)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, da skal jeg prøve å gi deg et svar utfra info du har gitt meg her. Ta forbehold om at det kan foreligge opplysninger i saken som ikke jeg kjenner til, så det er ikke sikkert mitt svar er fasiten. Du burde sjekke med ditt lokale nav-kontor da du har en litt spesiell sak :)

 

Sykepenger skal erstatte den inntekten du taper på å være syk. I utgangspunktet og i de fleste tilfeller er det inntekten man har i forkant som legges til grunn for sykepengene.

Men for de som er i et vikariat med varighet under 6 mnd er det et unntak fra hovedregelen. Her vi sykepengegrunnlaget bli endret fra den dagen kontrakten opphører.

Det vil si at i ditt tilfelle vil du få sykepenger etter din 100% stilling til og med 28. februar, for det er lengden på kontrakten.

Etter dette sier lovverket at grunnlaget skal endres til det inntektstapet man kan vise til. I ditt tilfelle vil det si at fra 01. mars vil ditt grunnlag endres til det du faktisk ville tjent fra 01. mars. Så vil det igjen endres fra 1. april.

Du vil altså ikke få 100% grunnlag hele tiden.

Dersom du er sykemeldt frem til du skal ut i permisjon vil foreldrepengegrunnlaget bli det samme som du har i sykepenger den dagen du går ut i permisjon.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du...nå ser jeg at du har hatt fra oktober 09 og ikke 2010. Da beholder du 100% grunnlaget ditt hele veien. Du har jo hatt vikariatet langt over 6 mnd.

Sorry...skylder på ammetåka ;)

 

Nav-dama

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :o)

Så da kan jeg med andre ord senke skuldrene siden jeg da får sykepenger for 100% stilling frem til permisjonen min begynner ? ;)

vil permisjonspengene mine også bli utregnet fra 100% stilling da?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ser sånn ut fra den infoen du har gitt meg.

Men som nevnt over her så ta forbehold om opplysninger i saken som jeg ikke har. Så du bør ta kontakt med ditt lokale nav-kontor å sjekke for å bli 100% sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser den.. men problemet mitt er at jeg vet ikke om jeg tør å dra på nav for å høre om dette er riktig. for hvis jeg ikke gjør det vil jeg få utbetalt 100 % men hvis jeg skal ned å spørre dem er jeg heilt sikker på at de finner ut at jeg ikke har krav på pengene... har ikke akkurat god erfaring fra mitt nav kontor :( ( virker som dem tror at det er deres personlige penger man får)

så d frister ikke så veldig å være en ærlig sjel :( Men tusen takk for svar fra deg! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil de få greie på uansett.

For det første så må arbeidsgiver informere dette når de sender inn inntekts- og skatteopplysningsskjema, og for det andre blir stillingsstørrelsene lagt inn i arbeidstakerregisteret som nav har tilgang til.

Så dersom du har rett på 100% så får du det.

 

Nav-dama

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...