Gå til innhold

Er det umulig for meg og klare dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har veldig lyst til og ta nettstudium mens jeg er i mammapermisjon. Studiet er årsstudium, og jeg kan gå rett i jobb etterpå. Det er ikke det hardeste studie heller, og jeg er langt i fra skole lat.

 

Dette er ikke mitt føste barn så jeg vet hva babyen krever av meg. Får babyen ca 3 mnd før studie begynner og jeg mener da at jeg har god tid til og bli "kjent" med babyen og dens behov før studie begynner. Og om jeg skulle se at dette blir en vanskelig baby med lite søvn og mye stress tar jeg selvsagt og utsetter studie. Prioriteret selvsagt babyen framfør studie, går det utover babyens trang og omsorg skal jeg slutte.

 

Men familie og venner er veldig negative når jeg nevner dette, og mener det er noe jeg aldri klarer og fullføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjorde dette første gang da jeg hadde fødselspermisjon med nr. 4. Helt super måte å studere på og fungerte fint sammen med å ta seg av baby. Babyen var ca 2 mnd da jeg begynte på studiet. Har også studert via nettet seinere i tillegg til jobb og flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at du har permisjon for å ta deg av barnet, ikke for å studere. Du har derfor ikke automatisk krav på foreldrepenger om du studerer. Om det gjelder nettstudium eller vanlig stusium betyr ikke noe. Om det oppdages kan NAV kreve foreldrepengene tilbakebetalt om du ikke har avklart dette på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge en selv tar seg av barnet og ikke har inntekt kan en ellers gjøre stort sett hva en vil i permisjonstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror HI kan klare det. Har selv studert og tatt master med nr 3 i brystet. Og ja, NAV kan sette deg fast, men dette er ikke av den typen "svindel" som går på bekostning av noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal de kreve penger tilbake av meg? Dette er ikke noe jeg får penger på, studie jeg har lyst til og ta koster meg 25 tusen og det er noe jeg kan betale uten å måtte få hjelp fra lånekassen, har spart opp til dette fordi det er noe jeg vil. NAV kan vell ikke bestemme hva jeg skal bruke pengene mine på? Og så lenge studie ikke går utover babyen så er det vell ingenting galt i det?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er noe med at hvis du får permisjonspenger, eller lønn i permisjonstiden, så skal ikke den tiden brukes til studier. Har en venninne som tok datakortet, altså et kurs på 3-4 uker, og måtte betale tilbake perm.penger for de ukene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke bakgrunnen for alle reglene men det er generelt for all permisjon at man bare må bruke den på det man har fått permisjon for å gjøre.

Når det gjelder støtte fra NAV, som for eksempel foreldrepenger, tror jeg lovgiverene ser det slik at om du ikke trenger tiden til barnet, men for eksempel studerer deler av tiden, har du ikke behov for støtten og kunne like godt vært i jobb.

 

Uansett er det greit å være klar over at reglene er slik. Jeg tror også det står på papirene man skriver under på. Det samme gjelder for eksempel ved sykepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...