Gå til innhold

Hvor flinke er dere til å ta vare på dere selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker sånn på dårlige dager, dager hvor du føler deg trist og lei.

Prioriterer du da å gjøre det du gjerne skulle/burde gjort, eller gjør du det du da føler kommer til å gjøre deg i bedre humør?

Er motløs, motløs, motløs... Bare sutrer og klager for meg selv. Siste mnd i permisjon, vil kose meg, men får det ikke til!!! Tenker bare jeg blir tjukk og slafsete av å sitte i sofaen...

HJELP!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ikke så flink desverre. Skulle ønske jeg klarte prioritere meg fremfor alt annet. Men har noen kg for mye som MÅ av så derfor må jeg tenke på det først. Men om det gjør meg gladere kan vel diskuteres ;)

Skrevet

Føler ikke at jeg prioriterer meg selv i det hele tatt. Riktignok... jeg er til frisøren ca. hver 6 uke (har kort hår, så det må klippes...) farger det hjemme.

Kjøper meg lite klær, prioriterer barna. Dårlig med hudpleie og trim. Men har faktisk begynt å spise litt sunnere (en blir jo litt deprimert til tider, å da kommer godteposen fram) Har faktisk gått ned 4,5 kg siden nyttårsaften, uten å gjøre noe annet enn å kutte snopen i hverdagene.

Skulle ønske jeg kunne brukt masse penger på meg selv. Kjøpt meg nye klær, vesker og sko. Dratt på spa, hudpleie.... sukk.....

Lyst på "falske" negler. Ordnet det en gang før jeg skulle være forlover i ett bryllup, men syntes det ble for dyrt å gå til etterfylling hver måned..

Skrevet

Poenge med permisjonen er ikke at du skal kose deg men at du skal ta deg av ungen. Du kan hate det og likevel gjøre en god jobb. Gled deg gjerne til å komme i jobb igjen og ikke ha så høye forventninger til at akkurat denne tiden skal være så fantastisk. Livet har gode og dårlige dager. Kom deg gjennom de dårlige med æren i behold (dvs at du gjør det som er nødvendig for at barnet skal ha det bre ol) og nyt stundene med lykke når de dukker opp.

Ellers er det viktig for meg å trene jevnlig for ikke å bli dorsk og generelt sur. Det gir meg styrke til å komme gjennom de dårlige dagene.

Skrevet

For meg er det å ta vare på meg selv forbundet med "vedlikehold", både fysisk og mentalt.

Fysisk: Jeg trener jevnlig (nå går jeg på overtid, og treningen er redusert til gåturer), renser huden morgen og kveld UANSETT, pusser tennene godt (inkl tanntråd og munnskyllevann) og spiser sunt. Smører føtter og hender hver kveld og bruker bodylotion etter dusjen. På dårlige dager kan jeg gjerne lage meg en kopp te og spise noe godt uten dårlig samvittighet.

Luksusgoder (spa, frisør, hudpleie osv) er det sjelden jeg tar meg tid/råd til. Men en gang i mellom hender det at det blir prioritert. Jeg syns det er riktig å holde slik luksus til sjeldenhetene, det er jo det som er hele poenget, at det skal være en spesiell opplevelse, ikke en vane. Jeg vil heller spare disse pengene til å kunne reise bort en helg innimellom og oppleve noe spennende.

Mentalt: Jeg elsker å være alene og bare nyte egentid, for meg er det velvære. Men jeg liker også å gå på kafe/tur med venninner. Prøver å finne balansen jeg trives med mellom alenetid og sosial tid. Jeg trenger utfordringer i hverdagen. Jeg trenger også noe rolig tid pr uke til å lese en bok eller tegne.

Da jeg jobbet var det alenetid og ro til boklesing som var vanskelig å få til, nå er det utfordringene som lar vente på seg. Men snaaart kommer det ut et lite knøtt som kommer til å kreve alt av meg, og da kommer jeg nok til å savne denne tiden, så jeg nyter den alt jeg kan.

Skrevet

Å NYTE er viktig. Både det man liker å gjøre eller det man liker å spise. Man får mer ut av det da. Man får mer ut av å gjøre ting man har lyst til og liker enn ting man føler man burde. DU som skal være fornøyd med DEG til syvende og sist. Hvordan du blir det er det kune du som vet ;)

Skrevet

Når ungene er i seng, trener jeg..Ikke alltid jeg har lyst, men sier som Grete Waitz,- man angrer ALDRI en treningsøkt :o) Da ser jeg "søppel-TV" mens jeg trener, jeg får tømt hjernen og tømt meg for frustrasjon, og er jeg sinna (av en eller annen grunn, eller bare PMS) så trener jeg litt ekstra hard styrke....

Når jeg er sliten og sur, så forteller jeg at jeg er det. Jeg "advarer" ungene og sier at jeg har en dårlig dag (de er gamle nok tl å skjønne det da) ..Og tar meg tid til å unnskylde meg etterpå, om jeg har handlet urasjonelt pga "dårlig dag syndrom"..Prøver og tenke over når ungene legger seg om jeg har noe og unnskylde meg for den dagen, så tar vi det på sengekanten med nuss og kos :o)

Husarbeid og andre "må gjøre kjedelige ting";- blir noen gang lagt på hylla på dårlige dager, men har nok kommet frem til at det er bedre og få det unna...Heller litt "fort og gæli" enn og bare la det ligge:o)

Bortsett fra daglig sminke og rens og smøring av hud, noenlunde sundt kosthold og regelmessig trenign, så gjør jeg ikke mye ekstra "for meg selv".....Frisør kanskej 2 ganger i året, spa- aldri. Falske negler, aldri......Nye klær, ja, det hender, men som regel blir det bare noe på ungene:o) Men synes mine "daglige rutiner" er nok, enn så lenge.....SÅ får jeg unne meg mer når jeg får bedre råd og tid :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...