Gå til innhold

Hjelp ang foreldrepenger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Håper noen vet litt mer om dette enn meg. Sist jeg fikk foreldrepenegr var det ikke noe problem ettersom jeg hadde jobb og vanlig inntekt, men denne gang er det litt mer innviklet.

 

Tenkte at jeg bare skulle ta engangsstønaden men hvis jeg kan få litt i foreldrepenger så er jo det bedre.

 

Saken er den at jeg sa opp jobben min. Så oktober og november jobbet jeg som vikar med ca 3-4000 kr i mnd. Så midten av desember begynte jeg å få dagpenger som er 8000 tilsammen pr mnd til vanlig, men fikk kun 2000 å noe i desember. Så fikk jeg jo dagpenger i januar og februar og. Så har jeg tenkt å i d minste jobbe ut mars nå slik at jeg har jobbet 6 av di 10 siste mnd uansett.

 

Snakket med nav og han på kontoret der sa at de regnte 6 beste av de 10 siste selvom jeg hadde jobbet litt og gått litt på dagpenger, men vil det svare seg å velge foreldrepenger? Og kan jeg eventuelt uansett søke foreldrepenger men hvis jeg så og si ikke får noenting heller velge engangsstønad?

 

Hadde god inntekt i fjor men det har jo desverre ikke så mye å si nå..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det stemmer at når du går på dagpenger får du det "godet" at du kan bruke de 6 beste av de siste 10 mnd som grunnlag for foreldrepenger. Så lenge man ikke tjener svært lite (rundt 2500-3000 i mnd utbetalt) vil det alltid lønne seg å få foreldrepenger.. Skjønner ikke helt hvorfor du vurderer engangsstønaden i det hele tatt når du har hatt såpass med inntekt, og du har vel rett på dagpenger frem til permisjonen? Om dagpengene utgjør 8000 i mnd er jo det MYE mer utbetalt pr mnd i foreldrepenger enn du får i engangsstønad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det er det som er litt av problemte nå. Jeg har hatt tilgjengelig barnepass men plutselig så har jeg ikke det og får da ikke dagpenger mer, så må ut i jobb som vikar igjen. Men jeg tenker at jeg får jo med august som en av di 10 siste og der hadde jeg jo full lønn+ oktober og november med 3-4000 pr mnd+ des og januar og halve feb med dagpenger..så hvis jeg jobber som vikar nå resten av februar så har jeg jo jobbet 6 av di 10 siste mnd. For når jeg skal i permisjon ca 10 juni så regnes vel ikke juni med som en av de 10 siste?

 

Lurer på om jeg iallefall kan søke foreldrepenger nå elelr når februar er gått for å se hvor mye jeg kan få..

 

Ble veldig stress dette når dagpengene faller bort. Hadde jo hatt 8000 pr mnd i foreldrepenger hvis ikke..Og hvis jeg f eks har hatt 14000 i august men så 3-4 000 okt og nov. så bare 2000 i dagpeng desember og 12000 dagpeng januar (pga utbetalingene) så regner di vel gjennomsnitt? Og da får jeg vel 5000 å noe hvis det stemmer..

 

Ble nok mye rot her men jeg skjønner liksom ikke helt hva de på nav mener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær nå iallefall HELT sikker på at du oppfyller kravet med å ha jobbet i minst 6 mnd før du slutter å jobbe, mangler du så mye som 1 dag får du ikke forelderpenger.. Perioden i juni fram til 10. juni regnes med, og du må telle 10 mnd bakover derfra for å se om du oppfyller kravet om å ha jobbet i minst 6 mnd.. Og ja, har du variabel inntekt regnes det et gjennomsnitt.. En mulighet er jo å starte foreldrepermisjonen tidlig, den kan startes inntil 12 uker før permisjon og disse pengene gir i seg selv opptjening til permisjonen (en god løsning for de som mangler litt for å kunne få foreldrepenger) - men du taper selvsagt tid med babyen og "forskyver" sånnsett problemet litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Man må altså ikke ha jobbet fult (hver dag) om jeg forstår riktig, men at det da går bakover 10 mnd til da altså fra 11. august? Siden jeg skal ut antakelig 11. juni. (termin 1. Juli ifølge ul)

 

Så da må jeg ha hatt inntekt 6 av di 10 mnd? har jo da hatt inntekt august, oktober, november, desember, januar og februar. Det blir jo 6 mnd. Men si jeg mister dagpengene nå midt i mnd i februar, da må jeg jobbe ut resten eller? Eller holder det at det har kommet inn penger den mnd liksom.

 

Er som sagt det du sier at jeg må være sikker på å ha jobbet 6 mnd før jeg "gir opp". Og derfor jeg håpte dte gikk å søke og få svar tidlig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder kravet om 6 av siste 10 mnd så er det så vidt jeg vet slik at opphold lengre enn 14 dager mellom jobbene fører til at det regnes som adskilte perioder, men du trenger ikke jobbe fulle dager for å få det godkjennt. Perioden med dagpenger regnes også som arbeid.

 

Det jeg ikke forstår er hvorfor du ikke jobber nå hvis du har barnepass og du har jobbmulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. hm jeg har vert vikar så håper ikke det er mer enn 2 uker mellom. Verstefall får jeg bare ta engangsstønaden. Jeg kan jobbe som vikar i to bhg men har ikke barnepass..er jo derfor jeg mister dagpengene.. Men venter på svar ang barnehageplass. Hvis jeg får henne inn der så kan jeg selvfølgelig jobbe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med nav igjen for en mnd regnes jo da som fra 11 til 11 hver mnd siden det er 11. juni jeg går ut i perm. Men hvordan fungerer dette når dte gjelder jobbing 6 av de 10 siste mnd. jeg jobbet jo hele august..og fikk lønn da for august..men så skal de liksom regne fra 11 aug til 11 sept som en mnd? Hun på nav var usikker på dette selv og skulle prøve å sjekke opp i det..for hvis man regner slik må jeg jo iallefall jobbe til 11. mars nå for at det ikke skal gå mer enn 14 dager mellom dagpenge utbetalingen min i dag...off blir helt forvirra av dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...