Gå til innhold

Sykemelding rett etter permisjonen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg skal ut i jobb igjen etter permisjon om 6 uker.

Kanskje.

SPØRSMÅL:

Kan jeg få 100% sykemelding fra legen fra 1.dag på grunnlag av det jeg var sykemeldt før jeg gikk ut i permisjon? (har med jobben å gjøre, ikke svangerskapet)

Og en annen ting.. Jeg har hatt 80% lønn (rævva i utgangspunktet :((), så blir det eventuelt grunnlaget for sykepengene jeg får da?

Nina.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan sykemeldes fra dag 1 dersom du er så syk av sykdom/skade at du ikke kan jobbe, du vil da få sykepengegrunnlag ut fra 100% stilling. Du har opparbeidet deg fulle sykepengerettigheter mens du har vært i permisjon.. MEN problemer på arbeidsplassen gir i utgangspunktet IKKE rett på sykepenger :

"Fravær som i realiteten har sin årsak i konflikter på arbeidsplassen gir ikke rett til sykepenger. Men også her kan særlige belastninger, eller særlige disposisjoner hos den enkelte, gi tilstander som bør kunne kalles sykdom."

Om det er så at jobben er et problem hvorfor har du ikke benyttet permisjonen til å skaffe deg en ny jobb? Det er ikke sikkert lege vil sykemelde deg igjen på dette grunnlaget, og arbeidsgiver kan også trekke sykemeldingen i tvil om de er usikker på grunnlaget for den... Snakk med legen og se hva han sier, og begynn å søke ny jobb om det er det som skal til for at du skal kunne jobbe!!!!!

Skrevet

jeg satser alle kort på at jeg kan få en sykmelding på grunnlag av skadene jobben har tilført meg av helsemessige årsaker.

Problemet er at jeg fant for kort tid siden at man automatisk blir friskmeldt når man går ut i permisjon. JEg trodde serisøt at man var i NAV-systemet for det.

Jeg har vært "frisk og rask" hele det siste året jeg har vært hjemme. MEn så snart jeg er i job igjen kommer belastningen som gjør at jeg ikke kan fortsette.

Så jeg håper jo at NAV kan hjelpe meg videre i mitt arbeidsliv med å finne et alternativ da.

Takk for svar, forresten :)

Skrevet

Selvsagt er man friskmeldt etter permisjonen... Man er jo ikke lenger sykemeldt men i permisjon - og for de aller fleste er jo plagene man ble sykemeldt for borte i løpet av permisjonen!! Synes det er merkelig at du liter på nav til å "hjelpe deg videre i ditt arbeidsliv" - synes ikke du det er ditt ansvar??? Så lenge det er noe med akkurat DENNE jobben som er et problem er det jo ingenting i veien for å selv søke andre jobber FØR permisjonen er over og dermed komme deg ut i jobb??? Nav gjør heller lite med dette så ville ikke satset på dem til å komme seg ut av klemma.. Ta heller ansvar selv og begynn å søke jobber NÅ.. Du må vel ha en ide om hvilken jobber du KAN fungere i og ting du kunne tenke deg å jobbe med? Sorry, men dette virker som litt "latskap" fra din side så lenge du selv faktisk sier at du er "frisk og rask" mens du er hjemme....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...