Gå til innhold

Noen her som har testa seg for om de har tykt blod? Isåfall, hvordan gjøres det?


Arb.ledig husmor

Anbefalte innlegg

Jeg skal til lege neste uke og høre om jeg kan ta en prøve for å finne ut om jeg har tykt blod, pga hjerte-og karsykdommer i familien.. Senere skal jeg også finne ut om det er arvelig, men først må min mor ta en prøve..

 

Noen som har gjort dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sekretøsa

Man kan måle det ved å ta en INR-prøve, men det er ikke vanlig å bruke den for å se OM man har tykt blod.... den brukes på marevan-pasienter for å dosere medisinen....

Det er den eneste prøven jeg vet om hvor man kan måle blodet sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan den tas hos legen?

 

Jeg skal finne ut om jeg har tykt blod i forhold til fare for blodpropp da, da min tante og min mor, har nylig hatt det, samt at mine besteforeldre har hatt hjerteinfarkt og åreforkalkning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Ja, vi tar den hvertfall der jeg jobber.

 

Men det er en annen prøve som kan taes dersom du vil undersøke om du er i risikogruppen for blodpropp, lurer på om det er d-dimer, men litt usikker på om den bare brukes etter man faktisk har hatt blodpropp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en prøve som min mor må ta først også (når ho er ferdig på medisinene) som skal sjekke om jeg er arvelig belastet.. Men rekne med legen vet mer om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tatt det. Var en blodprøve, vet ikke noe mer en det. Jeg er er ikke disponert for blodpropp selv om 80% av familien min har hatt det eller er disponerte for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D-dimer brukes så vidt jeg vet kun for å påvise blodpropp. Jeg tror ikke man kan måle det for å vurdere en framtidig risiko.

 

Protein S: Lavt nivå i blodet - økt risiko for blodpropp.

 

Det arvelige du tenker på er kanskje leiden-mutasjon? Det er en mutasjon som gjør at blodet koagulerer (klumper seg) annerledes enn normalt.

 

Alt dette kan sjekkes med blodprøver. Legen din vil nok vite hva som er relevant å sjekke i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...