Gå til innhold

Barn med laktoseintoleranse???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen hær som har barn med laktoseintoleranse?? (melkealergi)

Jeg lurer litt på hvilken mat dere finner på til middag, evt. pålegg dere bruker til barn med alergier. Jeg har ei datter på 12 år som er alergisk. Hun får sterke magesmerter av enkelte matvarer hun spiser. Leser på alt om maten inneholder melk, og finner ut at ting skal være melkefritt. Hun får enkelte ganger alikavell magesmerter, blir kvalm og noen ganger hodepine. Noen som har erfaringer med dette? Evt. Kan det være enkelte kryssninger hun kan reagere på? Har snakket med flere leger ang mat hun kan spise og ikke men blir liksom ikke noe klokere. Vi får beskjed om åprøve oss frem, men synes det er så dumt at hun spiser ting hun skal prøve, og blir liggende syk. Hun har litt fravær på skolenpga dette og skolen er ikke så veldig begeistret for at hun er så mye syk. Tror jeg blir sprø snart. Burde ikke skolen ha litt forståelse for slikt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet jo ikke hvor du bor, men det finnes private leger/klinikker som hjelper til med utredning for matintolleranse. For eksempel Balder-klinikken. Desverre er det mye prøving og feiling med maten, og det må man faktisk desverre igjennom. Det er en oppskrift på hvordan man kan gjennomføre en slik metode på denne hjemmesiden: http://www.candidaallergy.com/. Selv om denne metoden skal avsløre om man har candida-intolleranse, så er det en super måte å finne ut hva slags mat man reagerer på. Prosessen tar ca halvannen måned, men det er verdt det!

Jeg har selv laktose-allergi, dvs at jeg reagerer allergisk på proteinet i melkeprodukter av kumelk, da hjelper det heller ikke at noe er laktosefritt. Det er forskjell på laktoseintolleranse og melkeallergi.

Min erfaring med (fast)legen er at de ofte ikke tar på allvor hvordan maten vi spiser påvirker oss. Derfor er det enklere å ta seg råd til å snakke med en spesialist, selv om dette er litt kostbart, så er det forferdelig slitsomt å være satt tilbake av slike problemer.

Lykke til!

Skrevet

Hei

min mann tåler ikke laktose, og sikekr tnoe annet også siden laktosefrie produkter ikke kan spises.

Anbefaler deg http://www.allergikokken.no/oppskriftsamling-/ der får du en god del tips, der finnes det en søkemotor hvor du kan søke etter retter som er laktosefrie

Min mann spiser ting som overhodet ikke inneholder melk/laktose på skive, f.eks skinke, ørret, syltetøt, kylling, noen leverposteier osv.

Til middag lager jeg mye "ren" mat, mange ferdigsauser inneholder melk og er derfor fyfy.

Når jeg baker bruker jeg melkefri margarin og vann/eplejuice i deigen, alt etter som hva jeg baker.

Baker også brød selv fordi brød kan være penslet med melk uten at det står i innholdsfortegnelsen (men vi bor i Tyskland så...) og fordi det smaker best.

Alternativr til melk er rismelk og havremelk, men min mann tåler ikke det selv om det er helt uten kumelk.

Gå til spesialist, hun kan jo ha andre allergier i tillegg.

Datteren din burde også få gastroskopi eventuelt også sjekking av tarm i tilfelle det er cøliaki hun har. Hun kan også ha magesår, jeg har kronisk magesår og det gir meg kvalme, dårlig mage, vondt i magen osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...