Gå til innhold

Dere som har hatt babyer med øyekatar...


Nea og juniors mamma

Anbefalte innlegg

Hvor lenge holdt dere på med drypping av kloramfenikoldråper?

Har holdt på i godt over en uke og ingen bedring å spore synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gullet mitt har hatt dette to ganger(hun er 6 mnd gammel). Første gangen holdt det med dråper, og da var hun symptomfri etter ca 4-5 dager. I tillegg til dråpene skylte vi med saltvannsdråper før vi brukte kloramfenikoldråpene.

 

Andre gangen hadde vi en kloramfenikol salve som vi brukte. Da gikk det enda raskere. Salven får virke lenger i øynene. Også i dette tilfellet skylte vi godt med saltvannsdråper før vi brukte salven.

 

Hvor gammelt er barnet ditt forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er snart tre uker og jeg begynte når han var litt over en. Vasker med saltvannskompresser først og før vi begynte med dråpene prøvde vi morsmelk noen dager og jeg så større forbedring etter vi gjorde det (men ingen kurering) enn med disse dråpene. Du sier salve, var det fucidinsalven du brukte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei salven heter Kloramfenikol 1%

 

Det er det samme som dråpene bare at den ligger bedre og lenger i øyet. Den hjalp i hvert fall raskere vesla vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukte alltid bare morsmelk. Skylte godt med morsmelk flere ganger om dagen i noen dager og det tok knekken på det hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan visst bruke kamillete også, avkjøl dypp en klut/tupher og vask øyet med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, kamomillete? Høres ut som et godt gamelt kjerringråd, kanskje jeg skal prøve det.

Har nå kuttet ut kloramfenikoldråpene da de uansett ikke har gjort jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en datter på 1,5 med øyekatarr nå. Ikke baby akkurat da.

 

Fikk salve av legen, men ikke den kloramfi.. en annen en. Den virker ikke...

 

Fått antibiotika som drikkekur nå pga mange skumle bakterier i henne, kanskje det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er obs på hvordan dere vasker øynene til barna, så kan dere bli kvitt katarren raskere. Istedet for å vaske øynene på vanlig måte (fra midten og utover), så vask fra ytterst til innerst, og aldri bruk samme området på kluten to ganger. Poenget er visstnok at ved vanlig vaskemetode, så smøres bakteriene utover øynene.

Jeg bruker alltid en klut for å vaske øynene rene, og så en ny klut for å vaske bort "usynlige bakterier". I tillegg bader jeg barna hver kveld, til øyekatarren er borte.

Dette tipset tror jeg at jeg leste her for to år siden, og for mine barn så har denne vasketeknikken hjulpet mer enn kloramfenikol..... (faktisk så har vi ikke hatt behov for å dra til legen etter at vi begynte å vaske motsatt vei).

Vannet burde vel helst være kokt/sterilt, men vi har faktisk bare brukt springvann..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han har tette tårekanaler?

 

Hva skyldes tette tårekanaler?

Omtrent 6 % av alle spedbarn har tette tårekanaler. Hos de fleste barn er dette et uttrykk for en forsinket utvikling av tårekanalen som leder tårevæsken fra øyet til nesen. Dette fører til mye tårevæske på øyet og at det lettere oppstår puss i øyet.

 

Gode råd ved tette tårekanaler

Vask bort eventuelt sekret eller puss med en ren klut eller en kompress dynket med kokt, lunkent vann eller øyebadevann. Vask alltid utenifra og inn mot nesen der det samler seg mest puss. Unngå bruk av løs bomull, da bomullsrester kan sette seg på øyet og gi irritasjon.

Prøv å dryppe med fysiologisk saltvann for å rense øyet.

Prøv å massere forsiktig over tåresekken som ligger nedenfor indre øyekrok, gjerne 2-3 ganger daglig. Dette kan hjelpe til å åpne tårekanalen og å få tømt verk.

Unngå såpe og sjampo i øynene, det kan gi unødig irritasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...