Anonym bruker Skrevet 14. februar 2011 #1 Skrevet 14. februar 2011 Gullungen nærmer seg 3år og har siste året omtrent kun brukt smokken om natta, selv om han stadig maser etter den på dagtid også. Syns det er på tide å kutte den helt nå. Tenkte litt på å kaste alle smokkene bortsett fra én, også klippe hull på en ene slik at den blir ubruklig. Men føles så slemt!! Lurte også litt på å gi han posen med smokker og la han selv kaste de i søpla. Kanskje bedre det? Men han ligger litt etter i forståelse av ting. Han ville feks ikke forstått det å "gi smokkene til Kaptein Sabeltann eller Fantorangen". Så det må ikke gjøres for komplisert.. Hvor mange skrikenetter må man regne med?
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2011 #3 Skrevet 14. februar 2011 kjenner dere noen som netopp har fått en baby?? isåfall kan du si at den babyen ha iiiingen smokker og må få hans, også kan han som er såååå stooooor få noe anna han ønsker seg isteden.. viktig at du da kvitter deg med ALLE på engang, det å ha en igjen og slikt er bare tull.. vi gjorde det sånn her og har foreslått det til mange, og har funka med alle.. litt gråting første kveld, mint på at de har jo babyen fått og at " du fikk jo så fin bil isteden" også har det vært greit!! Lykke til
fra2til3håpefulle:-) Skrevet 14. februar 2011 #4 Skrevet 14. februar 2011 Hei. I dag er det 1 uke siden vår gutt slutte tmed smokk, og han var skikkelig avhengig. Jeg sa bare På ettermoddagen at, når du slutter med smokk så kan du få noe du ønsker deg. D sa han med engang hva han ville ha, og at han skulle slutte med smokk, han kastet de da selv i bosset. De første nettene spurte han noen ganger etter smokk, og løp ut av sengen og tøyset seg. Men nå har det begynt å gå se til, og han sovner rimelig fort. Virker som han sover mye bedre også. Så ett tips er en liten belønning Lykke til
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2011 #5 Skrevet 14. februar 2011 Jeg pratet med jenta mi om det de siste ukene før 3 års dagen. Vi snakket om at smokk er for små barn og nå som hun fylte 3 var hun jo blitt stor. Hun var veldig enig i at det var på tide og at store barn ikke brukte smokk. Vi snakket om det ganske ofte de siste dagene og dagen før 3 årsdagen samlet vi smokkene i en pose og kastet dem så hun skulle våkne som stor jente på 3 år og uten smokk nesten morgen. Det gikk utrolig greit for oss og det skjedde bare et par ganger at hun glemte seg bort og spurte etter smokken. Da bare minnet jeg henne på at hun hadde sluttet og det godtok hun.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2011 #6 Skrevet 14. februar 2011 For vår del var det utrolig enkelt, fordi gutten hadde veldig god motivasjon. Han var litt eldre enn din og storebroren hadde fått noe som også han ønsket seg så hjertens inderlig. For å slå to fluer i en smekk (smokkeslutt og slutt på den kranglinga om den leken) sa jeg at dersom han slutta med smokken nå (dette var en mandag ved sengekanten) og heller ikke spurte etter den så skulle han få denne leken på lørdag. Han fikk beskjed om at smokken var tilgjengelig dersom han spurte etter den, men da fikk han ikke leken. Han leverte over alle smokker øyeblikkelig og har siden ikke spurt etter de. Smokkene ligger ennå i skapet ett par år etter
Ranveig R Skrevet 14. februar 2011 #7 Skrevet 14. februar 2011 Om ikkje barnet forstår opplegget med å sende smokkane til Kaptein Sabeltann eller julenissen eller liknande, så kanskje han likevel kan forstå dirkete overlevering til nokon andre? Forslaget over her, med å gje smokkane til ein som (nettopp) har fått baby er fint! For "ein stor gut på nesten 3 år treng vel ikkje smokken lenger, kanskje vi skal finne ein liten baby som treng smokken meir?" Bur du i Bergensområdet, eller skal hit om ikkje så lenge, så er det eit supert alternativ å gje smokkane til karpene i Akvariet. Jenta vår gjorde det her for ca ein månad sidan. Vi hadde snakka om det på førehand; at når ho slutta å sove om dagen, så skulle fiskane på Akvariet få smokkane. Vi troppa opp på Akvariet, overleverte alle seks smokkane til ein dyrepassar, og fekk beskjed om å møte ho ved karpeakvariet nokre minutt seinare. I mellomtida hadde ho klipt hull i smokkane og stappa rekebitar (eller kva det no var for slags fiskesnacks) inni dei. Ved karpeakvariet fekk lille drysse litt fiskesnacks uti, og deretter sjå på mens dyrepassaren "mata" fiskane med smokk. Morsomt å sjå på, fiskane tar smokken i munnen og svømmer rundt med den ) Lille fekk diplom då alle smokkane var overlevert. Og etterpå då det var selshow (samme dyrepassaren som hjelpte oss med smokkane som hadde seltreninga den dagen), fortalte dyrepassaren til alle at det var ei stor jente som heitte Eir der i dag, og at ho hadde gitt alle smokkane sine til fiskane, og så fekk ho selen til å klappe for jenta vår. Stooor stas! Dei to første kveldane og nettene var tøffe her, ho har alltid sovna av seg sjølv, men no grein ho og eg måtte sitte og holde ho i handa til ho sovna (ein times tid seinare enn normalt første kvelden). Den første natta var ho våken og grein i eit par timar, andre natta berre ein halvtime, men frå tredje kvelden gjekk det bedre. Etter ei veke sov ho like godt og lenge som med smokk, og sovna igjen av seg sjølv om kvelden. Lykke til med smokkeslutt, det går som regel mykje lettare enn foreldra fryktar (sjølv om dei første nettene kan vere ganske fæle).
Ranveig R Skrevet 14. februar 2011 #8 Skrevet 14. februar 2011 http://www.akvariet.no/index.php/fisk/154-gi-smokken-til-karpene Lille hadde på førehand sett masse på dette biletet og gleda seg til å overlevere smokkane )
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #9 Skrevet 16. februar 2011 Tuuusen takk for tips alle sammen! Digget rådet med å gi smokket til fiskene, det tror jeg faktisk gutten min hadde likt! Dessverre bor vi laangt unna Bergen eller noe annet akvarie, så jeg gjorde det enkelt. Klippet av omtrent hele gummidelen av smokken, viste den frem til han og sa at smokken er ødelagt. Han kastet den i søpla uten noe problem. La han nå nettopp, og han survet selvfølgelig etter smokken. Viste han smokken igjen og sa at den er ødelagt, og nå er det stille der inne.. Har et liiite håp om at det er så enkelt Men vet han kommer til å våkne å spørre etter den i natt.. Må bare prøve å være sterk og heller la han skrike. Fryktelig spent nå ja
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #10 Skrevet 16. februar 2011 Guttungen sovnet uten problem uten smokken sin, men våknet selvfølgelig et par timer etter og hyylskrek etter smokken. Heldigvis bare 30min og nå sover han igjen. Krysser fortsatt fingrene! Jeg skal iallefall IKKE gi meg HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå