Gå til innhold

Trekke visdomstann,,er helt nervevrak

Anbefalte innlegg

Skrevet

gruer meg slik til skal trekke visdomstann på onsdag.har skikkelig tannlegeskrekk. Redd han må skære osv.noen som kan fortelle? vondt? har skikkelig tannlegeskrekk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal ikke være vondt når tannlegen gjør det. Men det kan være litt vondt noen dager etterpå.

Må han skjære så merker ikke du dette.

Skal du ta de oppe eller de nede? Stor forskjell!

Hilsen ei som har operert ut begge, og jobber på tannlegekontor.

Skrevet

ei nede..den er mere oppe på den ene siden enn den andre,så greier ikke helt se for meg hvordan han skal få tak på den :( enn å være 30 år å grue seg slik:( hehe

Skrevet

Jeg trakk en visdomstann for noen år tilbake, og det var en positiv opplevelse. Nå skal det sies at jeg aldri har hatt en negativ opplevelse hos tannlegen, har aldri hatt hull eller andre problemer. Hadde regulering på barneskolen, så det vondeste jeg har opplevd, er strammingen av denne....( ja, jeg VET, jeg er vanvittig heldig ). Så med dette utgangspunktet så jeg for meg et rent helvete når konklusjonen om at visdomstannen måtte ut på grunn av fare for at tannstillingen min skulle bli rotet til hvis den ble værende. Men det var faktisk en helt grei opplevelse. Alle fortalte meg at sprøyten ville være dritvond. Men den kjente jeg knapt. Eller dvs, DE kjente jeg knapt noe til. Tror jeg fikk tre stykker til sammen. Deretter var det å gape høyt, og tannlegen romsterte inni kjeften og jeg kjente at jeg ble dratt litt i, og plutselig var alt over. Ingen smerter, ingen skumle lyder, ingen traumatisk opplevelse. Jeg spurte tannlegen om hun skulle sette flere sprøyter siden hun sluttet å romstere så plutselig, men da fikk jeg vite at tanna var ute og vi var ferdig. Fikk beskjed om å ta paracet hvis det begynte å verke senere, men det gjorde det ikke. Var forsiktig med tyggingen de neste to dagene, unngikk å få matrester bak i såret, men opplevde ingen smerter eller ubehag. Så det går sikkert veldig fint med deg også, HI. Masse lykke til! :)

Skrevet

Nede er de som sitter best. Men de trenger ikke være helt ute for at tannlegen skal få den ut. Kanskje snitter han litt, om det er mye tannkjøtt i nærheten. Men jeg kan aldri huske at noen ikke har hatt effekt av bedøvelsen.

Det er lov å grue seg, det er jo ikke rart at man gjør det heller. Det er jo ikke noe man gjør hver dag liksom. Men det kommer til å gå så bra! Ta paracet og ibux mot smerter om du får det etterpå. Ta noen rolige dager med yoghurt og suppe.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har kun operert ut 1 tann, men jeg har bestemt meg for, at dersom jeg skal gjøre det igjen (eller trekke) så SKAL det skje hos den klinikken jeg var på, ikke et vanlig tannlege kontor...

LES DENNE:

aserlasse.no/?tag=visdomstann

Skrevet

Jeg tok lett narkose hos tannlegen.

Trakk da en visdomstann, og opererte ut tre samtidig med en rotfylling.

Eneste jeg reagerte på var borret, og jeg har skrekk.

Skrevet

Jeg hadde skikkelig, skikkelig tannlegeskrekk før.

Hadde min mann med til en tannlegekirurg når jeg måtte operere ut den første.

Jeg skalv som en drittunge, var virkelig liiiivredd.

Men det gikk utrolig bra!

Andre gangen, bare noen mnd'er etter jeg tok den første måtte jeg ta den andre pga betennelse.

Denne gangen kunne tannlegen selv operere den ut, fordi røttene var fine. Det var noe kjevebein som måtte sages av, men ellers ikke noe problem.

Etter disse 2 gangene er jeg kvitt tannlegeskrekken :))

Et kjempe godt tips til deg er å ta med deg f.eks Ipod.

Skru musikken opp på fullt, så slipper du å høre alle lydene for det er ofte de som er værst.

Du kommer til å få masse bedøvelse, så det kommer ikke til å gjøre noe vondt.

Litt vondt etterpå, men da er jo det hele overstått så det overlever man.

Masse lykke til, det kommer til å gå kjempe bra!

Skrevet

Har du noengang trukket tenner oppe?

Når tennene er ute holder tannlegen deg for nesen, ber deg blåse så slipper hun etter 1 sek.

Dette for å sjekke om det er åpnet opp til bihulene.

Nå regner jeg med at det er nede HI skal operere ut visdomstenner, for det er som regel de som er problematiske.

Og det var ikke tannlegen sin feil i linken over, det var tannen og alt som hørte med som var feil der.

Og en siste og...! Fantastisk å legge ut "skrekk linker" til noen som skal til tannlegen med tannlegeskrekk. Det hjelper virkelig å skremme vannet av de først.

:/

Skrevet

Poenget var vel og advare, ikke å skremme!

Har selv tannlegeskrekk...

Og som alle har sagt; Det kommer til å gå bra Hi!

Skrevet

Det siste man vil høre er advarsler før man skal til en tannlege, for hva som KAN skje. I sjeeeldne tilfeller...

Alle slike advarsler og skrekkhistorier satt som støpt i mitt hodet, hvergang jeg skulle til tanlegen var. Var sikker på at alt jeg hadde hørt, det kom til å skje meg.

Å få ut de visdomsjekslene er fantastisk, rett & slett :))

Lykke til.

Skrevet

Jeg har operert ut en og trukket tre visdomstenner. Det har gått helt greit og uten dramatikk, og selv jeg som er så anspent hos tannlegen at det kun er hælene og bakhodet som berører stolen tenker tilbake på det som noe av det minst skumle jeg har gjort hos den mannen.

Etterpå har det blødd litt og smakt ekkelt, men jeg har aldri trengt å ta mer enn en paracet.

Mitt råd må være at du forteller tannlegen at du er redd og gruer deg, så blir du sikkert tatt vare på litt ekstra! Lykke til!

Skrevet

Jeg er motsatt!

Jeg vil vite hva som KAN skje, så jeg ikke blir så redd, DERSOM det skulle skje... Rart, men....

Unnskyld!

*Skrekkhistorie-dama-her*

Skrevet

Jeg har fjernet alle 4 visdomstenner, til forskjellige tider. Og det var faktisk ikke noe problem. Du får jo bedøvelse, og kjenner derfor ingenting. Jeg bare lukket øynene, og plutselig stod tannlegen med tannen min i "klypa" si. Husker jeg sa "Er du ferdig allerede"?

Skrevet

Jeg har det som deg, og jeg har operert ut to visdomstenner nede. Jeg fikk beroligende ca. 1 time før de begynte. Det gjør litt vondt med en gang de setter bedøvelsen, men så gir det seg. Kjenner du noe mens de holder på, be om mer bedøvelse. Be også om en såkalt bitekloss, det er vanskelig å holde munnen åpen så lenge. I mitt tilfelle satt begge to vanskelig til, og det tok over en time hver gang. Hyggelig tannlege hjelper!

Etterpå får du resept på smertestillende om du ønsker det. Det kan gjøre svært vondt de første to dagene, mens andre knapt kjenner noe. I tillegg er det vanskelig å åpne munnen, så sørg for at du har en del "flytende" mat i hus.

Dette går greit, skjønner du! Hvis jeg klarte det, med min enorme tannlegeskrekk, gjør du det også. Og du trenger aldri å bekymre deg for den tanna igjen :-)

Skrevet

dette går bra:) merker ingenting

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...